Wednesday, September 13, 2017

12 Cara Mengurangkan Berat Badan

Cara Mengurangkan Berat Badan. Berat keuntungan yang melebihi angka purata apabila dilihat pada kalkulator BMI atau Indeks Massa Tubuh sering membuat orang enggan meninggalkan rumah kerana dia menganggap bahawa bentuk badannya tidak ideal lagi, jadi keyakinan diri juga pudar.

Pelbagai usaha untuk mengurangkan berat badan telah dilakukan, tetapi masih kurang. Mungkin anda tidak tahu apa yang menyebabkan peningkatan berat badan. Salah satu pemicu kenaikan berat badan adalah ketagih makan makanan goreng. Ada lagi yang mempunyai peranan besar dalam meningkatkan berat badan seseorang, iaitu stres sehingga otak dan hati tidak selari untuk mengawal diri.

12 Cara Mengurangkan Berat Badan

Cara Mengurangkan Berat

Jika anda benar-benar ingin mendapatkan bentuk badan yang ideal, alangkah baiknya memulakan dari hal-hal yang kecil dulu, namun dilakukan secara rutin dan tahap usaha yang dilaksanakan dari masa ke masa semakin meningkat. Matlamatnya adalah untuk mempercepatkan proses penurunan berat badan atau diet. Berikut ini telah dikumpulkan dari beberapa laman web doktor untuk mengurangkan berat badan dengan berkesan.

Menambah waktu bersenam

Aktiviti padat di pejabat tidak bermakna anda boleh sewenang-wenangnya dengan badan kesihatan. Kerana di sini anda disaman untuk mendapatkan bentuk badan yang ideal, pastinya sukan adalah perkara utama yang perlu anda lakukan secara teratur.

Anda boleh cuba dengan melakukan pergerakan yang mudah tetapi berpusat pada porsi perut dan porsi tubuh pembina lemak seperti paha dan lengan atas. Jika anda mampu, lakukan 30 push-ups setiap hari. Ada juga tips diet untuk yang tidak suka bersukan.

Pembekalan cecair badan mestilah stabil

Titik perkataan stabil di sini adalah bagaimana anda memastikan badan anda tidak kering. Salah satu manfaat air minuman ialah untuk membantu mengurangkan berat badan. Dalam sehari, biasakan anda minum 8 gelas air putih, satu gelas di pagi hari ketika bangun tidur dan menjelang tidur wajib untuk dilakukan.

Minum minuman tanpa kalori

Jika anda bosan dengan minum air pada bila-bila masa, menggantikannya dengan minuman bukan kalori juga tidak membahayakan. Anda boleh menambah jus oren ke air yang anda ingin minum. Semua jenis minuman bebas kalori tidak akan menjejaskan program diet seseorang.

Jangan makan makanan yang digoreng

Sempat dibahas sedikit bahawa salah satu punca kenaikan berat badan adalah pengambilan makanan yang digoreng-goreng. Sebenarnya tidak semua membuat perut lebih banyak lemak, tetapi lebih baik jika anda mengurangkan porsi atau bahkan menghentikan kebiasaan menghidangkan makanan goreng. Ini juga bertujuan untuk mengelakkan penyakit kolesterol yang dibentangkan oleh sekumpulan lemak di dalam badan.

Elakkan makanan yang diproses segera

Di pasar raya banyak bungkusan daging yang diproses seperti nugget atau jenis fast food lain seperti spageti dan burger. Makanan-makanan seperti itu lebih baik anda elakkan juga kerana tidak sihat dan banyak poket lemak. Sekiranya anda tidak dapat membantu, lebih baik anda menghentikan program diet anda sekarang.

Kurangkan porsi makanan

Menurut Dr. Florence di laman webnya, mengurangkan porsi makanan adalah langkah yang sangat berkesan untuk meningkatkan kadar kejayaan program diet seseorang. Perlu diingat bahawa 'kurangkan' tidak sama dengan 'tidak makan'. Intinya adalah, dari sekarang anda mengurangkan porsi makan, boleh menjadi tiga suku atau separuh daripada biasa.

Minum teh hijau

Dalam beberapa bulan yang lalu, saya telah menulis kegunaan teh hijau untuk kesihatan atau kecantikan. Tubuh anda akan diselenggarakan dengan baik jika setiap hari mendapat nutrisi yang cukup, sumbernya dapat dari mana saja, satu contoh teh hijau yang dapat membantu mengurangkan berat badan.

Berdasarkan hasil penyelidikan, minum teh hijau 2 hingga 3 gelas sehari akan membantu mengoptimumkan pembakaran lemak dalam tubuh. Bukan itu sahaja, teh hijau juga mengandungi beberapa sebatian yang dipercayai dapat mengurangkan risiko kanser.

Elakkan stress

Sebenarnya, stress boleh membuat seseorang menjadi kurus dan gemuk, bergantung kepada tabiat individu yang kerap dilakukan. Namun, melihat data atau survey secara keseluruhan, orang yang mengalami stres tidak boleh terlalu lama memikirkan hal-hal yang baik untuk dirinya ataupun tidak.

Tidak jarang bahawa apabila tegang membuat dirinya hobi mengambil alkohol dan juga tidak dapat mengawal porsi makanan. Ini akan menjadi buruk untuk program diet anda, jadi elakkan stress sebanyak mungkin.

Adakah anda benar-benar lapar?

"Mulai sekarang, anda sepatutnya dapat memberitahu jika anda benar-benar lapar atau adakah ia hanya nafsu?"

Menurut Michelle May dalam bukunya "Am I Hungry?", Kelaparan adalah cara tubuh memberitahu anda bahawa anda memerlukan bahan bakar, jadi apabila anda merasakan keinginan untuk makan bukan kerana kelaparan, maka anda tidak akan merasa puas ketika makan.

Jika anda benar-benar berasa lapar, maka anda dikehendaki oleh badan untuk makan, tetapi ingat bahawa anda sedang berdiet, jadi bahagian makan harus dikurangkan atau dikawal. Jangan berasa lapar, terus makan di kehendak tanpa sebarang sekatan.

Berikan urutan

"Adakah anda tertarik pada urut apabila badan anda letih?"

Sekarang terdapat urut untuk mengikis lemak di bawah lapisan kulit yang paling dalam. Anda boleh berkunjung ke klinik khusus untuk mengurangkan berat badan, biasanya di sana terdapat perkhidmatan urut pengempes perut. Jika anda seorang lelaki, tidak ada salahnya mengunjungi panti urut lelaki, kemudian meminta tukang urut untuk memusatkan pada perut, paha, dan lengan atas.

Penggunaan makanan termasuk buah-buahan dan sayur-sayuran atau minuman berikut

Sekiranya anda ingin tahu apa makanan yang dibenarkan untuk dimakan dengan kerap semasa menjalankan program penurunan berat badan atau diet, inilah senarai yang ditulis dari pelbagai sumber yang boleh dipercayai:

  • Oren. Bukan kerana kandungan Vitamin Cnya yang terkenal yang membuat jeruk menjadi salah satu buah yang menyokong kelaparan. Ini kerana kandungan kalori yang tinggi dalam oren adalah yang membantu diet anda.
  • Coklat bar. Jangan berfikir coklat bar ini adalah coklat berjenama seperti Silver Queen atau CadBurry. Coklat di sini adalah coklat tulen yang khusus dihasilkan untuk membantu orang berdiet.
  • Teh. Teh herba yang mengandungi herba sangat disyorkan untuk anda minum beberapa kali seminggu, matlamat untuk proses metabolisme dalam badan meningkat. Iaitu, kafein yang anda makan boleh digunakan oleh tubuh sebagai alat membakar kalori dan lemak yang bersarang di dalam tubuh.
  • PisangBuah pisang mengandungi banyak karbohidrat yang biasa digunakan oleh atlet semasa bersenam atau bersaing. Buah ini boleh menjadi tenaga tambahan pada masa-masa yang tidak mungkin.
  • Makanan berserat. Anda boleh cuba pengambilan makanan berserat tinggi yang dapat menjayakan diet anda. Sumber serat yang baik boleh didapati dari kacang putih, kacang hitam, kacang merah, jagung, kacang, dan beras merah.


Cara terakhir untuk mengurangkan berat badan adalah untuk mengelakkan minuman ringan. Seperti yang anda tahu sejauh ini bahawa minuman ringan atau minuman bersoda hanya mencipta gas di dalam perut yang dari masa ke masa boleh membawa kepada obesiti dan diabetes atau gula berlebihan. Mudah-mudahan artikel ini berguna untuk anda semua.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon