Wednesday, August 31, 2016

Tips Menghilangkan Rasa Stres

Tips Menghilangkan Rasa Stres. Stres merupakan keadaan badan yang tidak selesa kerana fikiran menampung beban berlebih sehingga muncul rasa penat yang mana jika berpanjangan boleh menganggu keadaan mental dan kesihatan seseorang. Walau bagaimanapun setiap orang tidak boleh hidup jauh daripada stres karena pada dasarnya hidup ini merupakan satu proses di mana ada kala senang ataupun sukar.

Stres yang menimpa seseorang boleh dilihat dari beberapa indikator, contohnya seseorang yang stres akan goyah dalam melakukan sesuatu, terburu-buru semasa bekerja dan masih banyak tanda lain yang timbul pada orang yang mengalami stres.

Tips Menghilangkan Rasa Stres

Punca Stres

Pada masa ini banyak orang yang tidak tahu kalau hal yang sedang dilakukannya secara terus menerus dengan keadaan otak dalam keadaan tidak baik boleh mencetuskan stres. Berikut ini beberapa penyebab stres yang perlu anda ketahui teliti.

Percintaan

Para remaja bau kencur yang sedang menikmati manisnya cinta ataupun mereka yang sudah berkeluarga akan stres jika hubungan percintaan dalam hidupnya mengalami konflik akan merasakan stres dan kepenatan hidup. Kita ambil contoh pasangan keluarga yang berselisih untuk menetapkan kewangan, atau boleh juga bertengkar hanya kerana masalah remeh, misalnya timbul rasa ketidakpercayaan satu sama lain jika pulang kerja terlalu larut.

Kerja Berlebihan

Segala sesuatu yang dilakukan secara berlebihan tidaklah baik. Contoh saja, seseorang yang sakit mengira bahawa minum ubat yang banyak boleh mempercepatkan proses pemulihan, tetapi hal tersebut justru membuat keadaan semakin memburuk, boleh berlebihan bahkan berisiko kematian.

Sama halnya dengan bekerja yang berlebihan. Jikalau terpaksa, alangkah baiknya di sela-sela waktu kerja anda, refresh otak dengan berjalan keluar pejabat sejenak atau cuci muka dengan air sejuk agar wajah tetap sihat dan kelihatan segar.

Ekonomi

Tidak semua orang dilahirkan dari keluarga yang berkecukupan, apalagi di negara membangun yang majoriti penduduknya boleh dikatakan menyandang status sosial tingkat bawah.

Hal ini (ekonomi) menjadi pencetus utama seseorang mengalami stres. Sebagai contoh seorang ibu yang terus memikirkan bagaimana anaknya boleh membayar sekolah yang sudah menunggak berbulan-bulan, lama kelamaan otak akan stres hanya untuk mencari penyelesaian terbaik.

Melihat ketiga faktor pencetus stres sebentar tadi sepertinya sudah mewakili yang lain seperti obsesi pada kesempurnaan, kurangnya minat melakukan sesuatu, bingung akan kepastian, selalu menerima segala masalah dengan fikiran negatif, tidak mendapat masa yang cukup untuk kumpul bersama rakan dan masih banyak lagi.

Tips Menghilangkan Rasa Stres

Jika dibiarkan terus mengganggu kehidupan seharian anda, automatik pelbagai masalah akan timbul. Salah satunya adalah rambut cepat beruban. Sementara untuk mengatasi stres, anda boleh memohon sejumlah cara menghilangkan stres berikut.

Selesaikan pekerjaan, saat itu juga!

Ketika pekerjaan ngumpul, lakukan sedikit demi sedikit tetapi akhirnya selesai hari itu juga. Jangan pernah bilang nanti, kenapa? Sebab menunda pekerjaan automatik membuat pekerjaan semakin terkumpul, jika sudah terkumpul rasa malas pun muncul. Bercakap soal malas, anda boleh membaca artikel mengenai cara menghilangkan rasa malas (saat bekerja, belajar dan solat).

Dengan cuba serangkaian kegiatan yang dipercayai mampu mengusir stres tersebut secara rutin, hari-hari anda akan kembali bahagia. Jika beban hidup anda seakan tidak ada habisnya, jauh lebih baik jika pergi ke ahli psikologi untuk curhat tentang masalah kehidupan anda, dengarkan penyelesaian terbaik darinya dan lakukan.

Refreshing

Weekend adalah masa yang tepat untuk berehat, anda boleh ajak saudara-mara, sahabat, saudara, atau keluarga untuk jalan-jalan ke pantai atau ketempat yang asyik mengikut anda. Pada dasarnya anda buat weekend anda sebahagia mungkin, dengan begini stres yang menghantui anda boleh hilang dalam sekejap.

Tertawa atau teriak lepas

Kalau ingin tertawa lakukanlah dengan lepas. Anda boleh memancing keinginan untuk ketawa dengan menonton video-video lucu misalnya atau memberi perhatian kepada meme yang kocak.

Apabila memilih pilihan kedua iaitu "berteriak lepas dengan suara lantang" lebih baik lakukan di tempat yang luas dan sepi. Misalnya di tepi pantai atau di atas tebing yang menjulang tinggi, berteriaklah dengan kencang. lakukan beberapa kali dan rasakan reaksi yang akan timbul.

Positive thinking

Jika ada yang ngomongin anda dari belakang, tetaplah sabar dan positive thinking. Mungkin mereka membicarakan skill menonjol yang tertanam dari diri anda, seperti disiplin anda datang ke pejabat, ketekunan dalm bekerja, bertindak dan berfikir cepat dan beberapa hal yang membuat diri anda bermotivasi. Hal ini juga membantu mencegah stres.

Dengar muzik santai

Anda boleh makan cemilan sambil mendengar muzik yang melodinya slow, atau cuba cari muzik klasik berjudul "Pachelbel 's Canon in D". Irama dari lagu tersebut membuat hati tersentuh jika didengar dengan betul dan meluahkan rasa gembira pada beberapa bahagian melodinya.

Bernafas dalam-dalam

Lakukan yoga jika anda sedang stres, biasanya salah satu teknik yoga adalah menarik nafas dalam-dalam seperti melakukan meditasi.

Menarik nafas dalam-dalam dapat menghasilkan kadar hormon endorfin yang membuat fikiran tenang serta hati yang bahagia. Sebelum mencubanya, pastikan anda melakukan ini diruangan yang tidak bising dan sejuk, misalnya di laman rumah ketika sore hari atau pagi hari.

Maklumat kesihatan menghilangkan stres di atas hanyalah hasil daripada survey yang telah dilakukan oleh suatu lembaga kesihatan. Tentunya semua orang punya cara tersendiri untuk mengusir stres, kerana itu jika anda punya satu tips, jangan ragu-ragu untuk berkongsi melalui kotak komen di bawah.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon