Tuesday, September 13, 2016

Ubat Sakit Pinggang Tradisional

Ubat Sakit Pinggang Tradisional. Sakit pinggang atau Low Back Pain (LBP) ialah gangguan kesihatan yang disebabkan oleh ketidakupayaan tubuh untuk mengangkat atau menanggung beban berlebih sehingga otot dan sendi bergerak diluar batas. Orang yang telah memasuki usia lanjut lebih besar kemungkinan mengalami sakit pinggang, namun ia juga boleh terjadi pada usia muda.

Punca Sakit Pinggang


Ubat Sakit Pinggang Tradisional

Selain disebabkan oleh ketidakupayaan tubuh untuk mengangkut beban berat, ada beberapa faktor lain yang menyebabkan sakit pinggang seperti berikut.
kurang Bergerak
Otot akan menegang ketika jarang digunakan untuk bergerak atau bersenam. Rasa sakit boleh timbul misalnya ketika melakukan gerakan mendorong, mengangkat, menarik dan bengkok.

Regangan otot atau muscle sprain

Sakit pinggang disini berlaku misalnya ketika melakukan sukan seperti berjoging atau berenang tanpa diawali dengan pelemasan atau pemanasan otot. Juga boleh disebabkan mengambil benda di lantai dengan keadaan atau kedudukan bongkok sehingga terjadi pembebanan pada pinggang atau penyelewengan mekanik.

trauma
Yang dimaksudkan dengan trauma disini ialah terjadi benturan langsung pada pinggang seperti dilanggar atau terserimpet kenderaan, maupun konflik tidak langsung seperti jatuh dari tangga yang mengakibatkan bergesernya tulang belakang, bahkan mengalami patah atau remuk tulang.

langkah Pencegahan


Untuk mencegah terjadinya gangguan pada pinggang bahagian bawah anda boleh mengikuti tips berikut.
  • Elakkan tabiat merokok, jalani hidup sihat dengan pengambilan makan berkhasiat, mengatur pola makan dan rutin bersenam.
  • Ketika bersenam, jangan terlalu berlebihan atau memaksakan diri. Jika tubuh terasa lelah, lebih baik rehat sejenak, jika agak baikan barulah teruskan lagi sukan nya.
  • Jika anda kecergasan, jangan mengangkat besi dengan berat yang sebenarnya tidak mampu untuk diangkat.
  • Pada masa memungut atau mengambil barang di lantai, lebih baik berjongkok atau bengkok namun posisi punggung tegak lurus mendatar, dan tumpuan yang digunakan ialah otot paha dan betis.

Baca Ubat Sakit Pinggang adalah daun durian belanda

Ubat Sakit Pinggang


Cara merawat sakit pinggang secara perubatan atau semulajadi kah yang akan anda pilih?

Jika cara perubatan, langkah pertama yang harus anda lakukan ialah Berjumpalah diri ke doktor, atau perundingan langsung ke pakar ahli tulnag dan Orthopedi. Untuk menegakkan diagnosis, anda boleh menunjang dengan melakukan X-ray, CT Scan, atau MRI.

Sementara jalan kedua iaitu minum obat sakit pinggang tradisional (alternatif semulajadi), berikut panduan pembuatan ubat.

Akar Bunga Pagoda
Turun 4 gelas air matang dan 30 - 90 gram akar bunga pagoda yang kering.
Rebus akar bunga pagoda kering dalam 4 gelas air sehingga tinggal 2 gelas.
Tunggu panas berkurang, kemudian saring airnya dan minum 2 kali sehari sebanyak 1 gelas.
Cara kedua boleh dengan menghaluskan akar bunga pagoda kering, kemudian bancuh dalam cawan air panas. Ketika panas berkurang, minum air seduhan sampai habis.

daun Encok

Ambil 1 hingga 5 gram daun encok dan 1 sendok makan kapur sirih.
Campur kedua-dua bahan dalam sebuah bekas, kemudian lumatkan.
Balurkan ramuan di bahagian pinggang yang sakit. Untuk wanita hamil dilarang menyapu ubat pada bahagian perut.

akar Blustru
Sediakan bahan berupa arak hangat 1 sudu dan akar Blustru secukupnya.
Bakar akar Blustru yang dialasi genting, kemudian haluskan dengan cara ditumbuk.
Muat hasil tumbukan akar Blustru yang sudah dibakar tadi kira-kira 10 gram, kemudian bancuh dalam 1 sudu arak hangat.
Minum ubat ini sampai habis.

Baca faedah tanaman kumis kucing sebagai ubat sakit Pinggang

Sakit pinggang boleh berlaku pada bila-bila saja, kerana itu hal terbaik yang boleh anda lakukan ialah menghindarinya. Oleh sebab itu mulailah membiasakan pola hidup sihat dan jauhi hal-hal yang membahayakan kesihatan.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon