Saturday, July 30, 2016

Faedah Limau Nipis Untuk Wajah, Rambut, dan Diet

Faedah buah limau nipis untuk merawat kulit wajah dan mengecilkan perut (diet) telah banyak membantu orang. Anda boleh merasakan khasiat dari buah limau nipis apabila tahu kalau di dalamnya banyak sekali kandungan sebatian bervitamin yang baik untuk menjaga kesihatan tubuh dari dalam.

Buah ini mengandung vitamin C paling tinggi yang sudah dikenal oleh masyarakat dunia berbanding jenis jeruk lain. Kandungan limau nipis lain misalnya vitamin C, karbohidrat, serat pangan, lemak, protein, kalsium, asid folik, vitamin B1, B2, B3, B5, dan mineral seperti zat besi, fosforus, magnesium, kalium, zink, dan gula. Terdapat pula kandungan asid sitrik yang mencipta rasa asam.

Faedah Limau Nipis Untuk Wajah, Rambut, dan Diet

Jeruk nipis atau limau nipis atau secara salah kaprah ada yang mengatakan lemon ini merupakan tumbuhan yang dimanfaatkan buahnya untuk pelbagai keperluan manusia, seperti memasak yang dijadikan bumbu penyedap atau pemasam kuah, rawatan kulit yang bermasalah, membantu menurunkan berat badan, dan yang pasti menunjang kesihatan tubuh secara maksimum dari dalam.

Faedah buah Limau Nipis Untuk Kesihatan

Berikut ini faedah buah limau nipis untuk kesihatan tubuh:

Menguatkan pembuluh darah

Sebagai buah yang kaya akan vitamin C membuat limau nipis mempunyai kuasa pembasmian dan anti-toksin yang kuat terhadap racun mikrob. Vitamin C juga membantu menguatkan pembuluh darah agar tidak mudah rapuh atau patah sehingga menyebabkan pendarahan kecil.

Apabila kulit anda tergores pisau dengan luka yang kecil, akan sembuhkan dengan mengusapkan daging buah limau nipis pada permukaan kulit yang terkena mata pisau selama beberapa minit. Secara beransur-ansur semua kandungan dalam limau nipis akan bekerja sama untuk membersihkan luka akibat pisau. Rawatan ini juga berlaku untuk kudis, hanya saja anda memerlukan bantuan bawang putih untuk melengkapkan.

Baca Tips Menangani Tekanan Darah Tinggi Cepat

Membunuh bakteria

Faedah buah limau nipis selain membunuh cacing adalah membasmi bakteria yang mempengaruhi keadaan kesihatan seseorang. Jenis penyakit yang bakteria penyebabnya mampu diatasi oleh limau nipis adalah malaria, taun, tipes, dan difteria.

Membunuh cacing dalam usus

Usus yang dijadikan kediaman oleh cacing akan bermasalah. Anda boleh membunuh sekaligus mengeluarkan cacing dengan cara membiarkannya berkelahi dengan campuran air limau nipis dan air kelapa muda. Dalam sehari anda boleh mengambil 3 kali pada jeda masa yang sama dari pagi hingga malam.

Mencegah kanser

Limau nipis merupakan agen anti kanser yang dapat menurunkan risiko sebahagian jenis kanser seperti leukemia, perut, dan usus besar. Kemampuan dalam menumpaskan sel kanser tersebut ada kerana kandungan liminoid dalam limau nipis yang juga berperanan ketika menangkal radikal bebas dari dalam tubuh seperti aktiviti teh hijau.

Baca Daun Kelor atau bidara bolehmencegah Penyakit Kanser

Meningkatkan daya penglihatan

Kandungan antioksidan berupa vitamin C di dalam limau nipis mempunyai khasiat sebagai pelindung mata daripada kerosakan, kemerosotan, dan penuaan. Sedangkan flavonoid-nya memberi perlindungan terhadap mata dari iritasi dan jangkitan. Fungsi lain dari limau nipis adalah ubat sakit kepala akibat ketegangan mata, caranya dengan meminum air perasan jeruk.

Mengubati masalah perut seperti gastrik

Di Amerika, banyak doktor yang menganjurkan pesakit gastrik untuk melakukan rawatan herba ringan dengan pengambilan jus lemon sebagai ubat pelengkap ulu hati yang banyak membuktikan hasil baik dari sekumpulan pesakit.

Untuk membuat ramuan ini, anda boleh lihat tahap-tahapnya berikut:
  • Sediakan sebiji buah lemon. 
  • Peras jeruknya dan campurkan air perasannya dengan sedikit air putih. 
  • Minum campuran ini sebelum makan. 
  • Setelah minum ramuan penyembuh ulu hati alami ini, anda dianjurkan untuk makan tak lama selepas itu. 

Melarutkan asam urat

Limau nipis mampu melarutkan asam urat secara semulajadi sehingga sering disebut sebagai ubat asam urat herba. Kehadiran asid sitrik-lah yang menyumbang di sini. Jika anda bermasalah dengan asam urat, setiap pagi dan sore hari minumlah segelas air perasan jeruk nipis untuk memperoleh faedah buah daripada limau nipis bagi kesihatan.

Selain asam urat, jus atau air perasan jeruk nipis secara bersamaan juga berkesan melakukan aktiviti detoksifikasi. Semua racun berbahaya yang terakulumasi di dalam tubuh akan dikeluarkan, alhasil badan menjadi lebih sihat dan bugar.

Baca Buah mengkudu Sebagai ubat asam urat

Memperbaiki kesalahan saluran cerna

Penyakit ringan yang berkaitan dengan sistem penghadaman seperti sembelit dan cirit-birit dapat diatasi dengan cara mengambil air perasan jeruk nipis hangat. Kebiasaan ini akan membuat usus bergerak dengan baik untuk melancarkan buang air besar dan menjaganya tetap stabil.

Menyeimbangkan pH Balance tubuh

pH adalah ukuran keseimbangan asam dan basa di dala tubuh, keadaan basa (alkali) menunjukkan tubuh dalam keadaan sihat atau positif sedangkan asam atau acid menunjukkan tubuh dalam keadaan kurang sihat atau negatif.

Kebiasaannya, badan yang seimbang memerlukan 80% alkali dan selebihnya iaitu 20% asid (acid) agar tetap stabil di segala cuaca. Namun, kebanyakan kita malah terbalik dalam pemenuhannya. Banyak makanan yang justeru mencetuskan peningkatan asid seperti nasi, ais krim, cendol, daging, kopi, gula, dan roti yang banyak kita konsumsi.

Sementara makanan (sayur atau buah) yang membina keseimbangan dengan memberi alkali seperti limau nipis malah kita jauhi atau jarang digunakan. Mungkin anda bingung kenapa limau nipis termasuk makanan beralkali. Alasannya, meski rasanya asam, jeruk nipis mengandungi acid citric yang bagus untuk dimakan kerana memberikan alkali cukup yang nantinya akan menyeimbangkan jumlah asid dalam tubuh.

Meningkatkan keupayaan imun saat cuaca yang melampau

Musim sejuk adalah masa yang paling terdedah membuat tubuh diserang penyakit seperti sejuk dan batuk. Vitamin C di dalam limau nipis boleh menjadi penyelesaian tepat untuk membantu anda terjaga dari serangan penyakit bermusim, kandungan antioksidan berupa flavonoid akan membantu menumpaskan virus agar tubuh kembali fit di cuaca yang melampau.

Faedah buah Limau Nipis Untuk Wajah

Mengurangkan jumlah pengeluaran peluh

Faedah buah limau nipis untuk mengatasi kulit wajah berminyak. Kulit wajah adalah bahagian yang paling terdedah kepada masalah kulit, kerana itu sangat penting untuk memberi rawatan tambahan yang aman pada wajah jika ingin terhindar dari problem kecantikan seperti jerawat, komedo, dan rakan-rakannya.

Kulit berminyak terjadi akibat liang-liang kulit terbuka lebar sehingga pengeluaran minyak menjadi berlebihan. Anda boleh merasakan kesan negatif dalam masa singkat jika sedar bahawa kulit wajah berminyak. Jika tidak ingin menikmati hadiah buruk dari minyak berlebih pada wajah, segera atasi dengan menyapu limau nipis pada wajah secara rutin.

Berikut cara membuat topeng wajah dari limau nipis:
  • Ambil satu buah jeruk nipis, cuci bersih, potong jadi dua bahagian. 
  • Gosokkan bahagian dalam kulit limau nipis pada wajah yang sudah dibersihkan secara merata. Apabila terdapat luka pada wajah, jangan disapu. 
  • Diamkan selama 10 menti hingga air diserap ke dalam liang-liang kulit, bilas dengan air bersih. 

Dalam sesaat anda akan merasakan wajah yang bebas minyak dalam waktu lama.

Mengurangkan jumlah jerawat dan memudarkan bekasnya

Anda boleh mendapatkan wajah yang bebas jerawat dengan melaksanakan rawatan yang sama seperti mengatasi kulit berminyak. Hanya saja bahagian yang digunakan adalah air perasan jeruk nipis. Sapukan air limau menggunakan cotton bud pada jerawat dan bekasnya, diamkan 30 menit hingga mengering sebelum dibilas.

Untuk mendapatkan hasil yang maksimum, anda boleh menggabungkan limau nipis dengan madu secukupnya. Kedua-dua bahan ini memberikan sumbangan di bidang kecantikan, terutama merawat kulit sudah banyak dibuktikan oleh para pakar kecantikan di seluruh dunia. Anda boleh menggabungkan kedua-duanya sebelum disapu pada wajah.

Baca Tips Menghilangkan Jerawat Dengan Cara Alami

Mengetatkan dan mencerahkan kulit wajah

Semua orang pasti mengidamkan wajah yang bersih, kencang, dan cerah layaknya putri keraton. Pasalnya, wajah yang bersih tanpa noda boleh menjadi modal untuk meraih kejayaan di dunia bekerja. Namun yang menjadi permasalahan adalah untuk mewujudkan mimpi ini tidaklah mudah, butuh keseriusan dalam menjalani rawatan dengan topeng limau nipis.

Membuat kulit tampak awet muda

Menyapu air perasan jeruk nipis pada wajah untuk mengurangkan gambaran kulit yang semakin menua seiring bertambahnya usia. Jangan lupa untuk diimbangi dengan perbanyak minum air putih agar tekstur kulit tetap lembut dan kenyal layaknya wanita usia 20-an.

Faedah Buah Limau Nipis Untuk Rambut

Mengurangkan keguguran rambut

Rambut gugur adalah masalah biasa yang pasti dihadapi oleh banyak remaja, yang membezakan adalah jumlah rambut yang gugur. Apabila mencapai berpuluh-puluh helai sehari, hal tersebut menandakan adanya masalah pada kesihatan rambut.

Anda boleh memulakan rawatan rambut gugur dengan menggunakan air hasil perasan jeruk nipis secara teratur. Oleskan secara merata dan anda biarkan semalaman (dibiarkan sambil tidur). Ketika pagi hari, anda bilas sehingga bersih dengan air. Lakukan terus sampai rambut gugur berkurang.

Melebatkan rambut

Rambut tipis akan kelihatan seperti setengah botak, tentu penampilan akan terganggu dan rasa percaya diri akan pudar. Anda tidak perlu bimbang jika masalahnya hanya rambut tipis akibat jumlah rambut yang sedikit. Problem ini dapat anda atasi dengan cara melebatkan atau menyuburkan rambut dengan bantuan limau nipis.

Caranya seperti berikut:
  • Sediakan 1 buah jeruk nipis, belah dua, peras dan ambil airnya. 
  • Bakar merang padi secukupnya hingga menjadi abu. 
  • Rendam abu merang pada air secukupnya selama semalaman, kemudian saring. 
  • Setelah itu, padukan air rendaman abu merang dengan air limau nipis, kemudian basuh kulit kepala sambil diurut. 
  • Lakukan setiap hari hingga terlihat perubahan. 

Jika memang anda bermasalah dengan rambut nipis atau kebotakan, lebih baik beli produk penumbuh rambut dipercayai. Atau jika punya wang lebih, lakukan pemindahan rambut kerana hasilnya lebh cepat dan lebih bagus.

Menghilangkan ketombe

Ketombe adalah tompok putih yang berada pada rambut yang dihasilkan dari pengelupasan kulit mati yang berlebihan di kulit kepala. Sel kulit mati yang tidak stabil ini berwarna putih dalam jumlah banyak, kehadirannya sangat mengganggu penampilan dan membuat seseorang tidak selesa kerana timbul rasa gatal yang sama dengan masalah kutu.

Baca Tips Menghilangkan Ketombe Secara Alami

Untuk menghilangkan ketombe anda boleh cuba faedah Buah limau nipis. Seperti rawatan limau nipis lain, gunakan air limau nipis secara langsung ke kulit kepala, biarkan selama 30 minit, kali terakhir dibilas dengan syampu dan air. Lakukan tiga kali dalam seminggu.

Faedah Buah Limau Nipis Untuk Diet

Diet adalah kaedah penurunan berat badan yang difokuskan untuk mengurangkan kadar lemak yang terdeposit dalam tubuh. Pelbagai teknik diet boleh dicuba oleh pelakunya sesuai cadangan pakar yang boleh dipercayai.

Limau nipis tergolong ke dalam makanan untuk diet yang secara efektif mempromosikan vitamin C, potassium, dan asid folik untuk membantu mengurangkan lemak dalam tubuh. Cara mengambil khasiat limau nipis untuk diet anda boleh memulakannya dengan minum segelas air putih sejuk yang dicampur dengan air perasan jeruk nipis dan 2 sudu teh madu. Minumlah pagi hari ketika perut masih kosong setiap hari.

Secara umum, agar diet yang dijalani susah payah membuahkan hasil. Hanya ada dua cara sederhana, pertama rutin melakukan sukan dan memperbaiki atau mengubah pola makan juga jenis makanan yang dimakan.

Walaupun banyak sekali faedah Buah limau nipis untuk kesihatan tubuh, kulit wajah, rambut, dan diet, secara bersamaan juga terdapat kesan sampingan dari pengambilan limau nipis berlebihan yang merugikan tubuh. Secara ringkasnya, berikut 10 bahaya limau nipis apabila dimakan berlebihan atau sengaja dimakan oleh penderita suatu penyakit yang mana mempunyai pantangan makanan berupa limau nipis.

Kesan sampingan Limau Nipis Bagi Tubuh

  • Sakit perut. Pengambilan limau nipis berlebihan dalam sehari boleh menyebabkan sakit perut kerana keadaan perut yang berasid dalam waktu lama sehingga menyebabkan membran mukus pada saluran pecernaan mengalami iritasi. 
  • Sering buang air kecil. Rawatan dengan minum perasan jeruk nipis akan membuat anda lebih sering mundar-mandir ke bilik mandi untuk buang air kecil, ini merupakan kesan sampingan terlalu banyak pengambilan buah limau nipis. 
  • Sakit kepala dan migrain. Sebuah kajian telah mencari penyebab umum dari sakit kepala dan migrain, yakni senyawa asam amino bernama tyramine yang tersimpan dalam limau nipis. Kandungan ini akan meningkatkan aliran darah ke otak secara spontal sehingga timbul gejala seperti migrain akut atau sakit kepala kronik. 
  • Kulit terbakar. Berlebihan melakukan rawatan kulit dengan limau nipis atau lemon akan membuat kulit mudah terbakar, kerana itu hadkan penggunaannya. 
  • Peningkatan kadar zat besi. Terlalu banyak pengambilan limau nipis akan menggalakkan sistem penghadaman untuk menyerap zat besi melebihi batas normal. Kelebihan zat besi daripada jumlah yang diperlukan oleh tubuh boleh menyebabkan gangguan seperti hemokromatosis. 

Itulah maklumat kesihatan faedah Buah limau nipis juga kesan sampingan bagi tubuh

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon