Monday, February 13, 2017

Ubat Gusi bengkak Medical Dan Tradisional

Ubat Gusi bengkak. Gusi bengkak ialah penyakit serius yang terjadi di dalam mulut dengan kesan pada pesakit yang terseksa kerana merasa denyutan menyakitkan dari gusi yang meradang tersebut hingga terasa di kepala. Gusi bengkak boleh mencetuskan sakit gigi, ini kerana gusi adalah rangkaian yang kukuh yang melekat di bahagian bawah gigi.

Penyebab gusi bengkak perlu untuk dicari tahu supaya nantinya lebih mudah untuk dirawat. Dilihat dari segi perubatan sebab gusi bengkak yang paling sering ialah sebagai berikut.

Ubat Gusi bengkak Medical Dan Tradisional

Keradangan Gusi

Adanya keradangan atau kerengsaan pada gusi tak jarang membawa kepada berlakunya pembengkakan pada gusi. Gingivitis atau gingivitis terjadi disebabkan keadaan kebersihan mulut yang tidak baik. Banyak plak (lapisan pada gigi yang tersusun dari bakteria) yang melapisi gigi lama kelamaan akan menusuk-nusuk gusi kerana berubah menjadi karang gigi yang sulit dibersihkan.

Apabila tidak dirawat dengan segera dapat merontokkan gigi yang melekat pada gusi yang mengalami keradangan tersebut.

Kehamilan

Fasa hamil membuat hormon tubuh meningkatkan aliran darah pada gusi yang menjadikan lebih mudah terengsa, dan kemudian membawa gusi bengkak. Perubahan hormon ini berpotensi meningkatkan risiko diserang radang gusi kerana tubuh tidak mampu berbuat melawan bakteria yang membawa jangkitan gusi.

Kekurangan Vitamin C dan Pemakanan Penting Lain

Vitamin C memiliki peranan yang penting bagi kesihatan tubuh. Kekurangan vitamin C boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan seperti terdedah terhadap jangkitan kerana sistem imun badan yang lemah, anemia atau kurang darah disertai lemas kerana badan kekurangan pengambilan zat besi yang seharusnya boleh diserap dengan baik oleh tubuh yang dibantu dengan vitamin C, sariawan, dan gusi bengkak .

Selain vitamin C yang memiliki impak yang besar dalam mencetuskan gusi bengkak jika mengalami kekurangan, ada pula nutrisi lain yang boleh menjejaskan kesihatan gusi bilamana keperluannya tidak mencukupi. Nutrisi tersebut ialah asam folat. Asid folik diperlukan tubuh untuk melakukan sintesis protein, menggalakkan proses pengeluaran sel darah merah, menjaga fungsi sel normal, dan mencegah penyakit pada gusi seperti gingivitis.

Serangan bakteria Akibat Plak Gigi

Dijangkiti oleh bakteria yang melekat pada sela-sela gigi ataupun di dalam mulut boleh memburukkan lagi keadaan kesihatan mulut. Plak gigi yang mendeposit bakteria, lendir, dan sisa-sisa makanan ia juga ikut serta dalam meningkatkan risiko gusi mengalami pembengkakan. Apabila tidak dibersihkan segera, maka presentase terdedah kepada masalah kesihatan mulut pun semakin besar. Hal ini bertambah buruk seiring perkembangan abnormal cendawan candida di dalam mulut.

Alkohol

Baik itu minuman beralkohol ataupun ubat-ubatan yang mengandungi alkohol seperti ubat kumur, sangat tidak mencadangkan untuk dipakai terlalu sreing. Sebabnya kerana alkohol menyalurkan beberapa bahaya seperti:

  • Menyebabkan kerengsaan pada rangkaian gusi
  • Mengganggu pola makan sehingga risiko mengalami kekurangan pemakanan pun semakin tinggi. Sebelum ini sudah diterangkan kalau kekurangan gizi (termasuk vitamin) boleh mengembangkan permasalahan gusi.
  • Mengancam gigi dan gusi mengalami kerosakan kekal disebabkan penagih alkohol biasanya mengabaikan gejala awal penyakit gusi yang timbul.


Pemakaian Kawat Gigi atau Gigi Palsu

Behel atau kawat gigi dan gigi palsu yang penempatan tidak pas boleh membawa bengkak pada gusi. Hal ini berlaku pada tampalan gigi yang kurang sempurna sehingga membuat baki makanan dan bakteria yang melekat bersemayam pada sela-sela gigi yang pada akhirnya menjadikan gusi mengalami bengkak. Oleh kerana itu, ada baiknya anda yang hendak memasang behel atau gigi palsu, carilah doktor yang sudah mempunyai pengalaman cukup lama sehingga risiko kecacatan tampalan berkurang.

Cara Mengubati Gusi Bengkak

Menangani penyakit gusi bengkak haruslah tepat. Cadangan pada ahli untuk meringankan rasa sakit kerana gusi membengkak antara lain.

  • Menggunakan ubat kumur yang dibuat sendiri daripada larutan garam pada air hangat guna membersihkan gigi, gusi, dan rongga mulut daripada bakteria.
  • Membasahi rongga mulut dengan cara minum banyak air, tujuan utama untuk membantu merangsang pengeluaran air liur yang membunuh bakteria sebab gusi bengkak.
  • Menggosok gigi dengan cara yang betul supaya tidak merengsakan gusi.
  • Elakkan penggunaan ubat kumur dengan bahan-bahan yang boleh memburukkan lagi gusi bengkak.
  • Berhenti menghisap rokok kerana tembakau boleh memburukkan lagi keadaan ini, jangan pula minum alkohol semasa gusi masih bengkak.
  • Melakukan urutan perlahan pada gusi merupakan alternatif yang paling mudah.
  • Terakhir, kompres dengan kain yang telah dicelupkan dalam air panas pada bahagian luar (pipi) gusi bengkak untuk meredakan rasa sakit pada gusi.


Ubat Gusi Bengkak

Dalam mempercepatkan proses pemulihan anda boleh minum obat gusi bengkak yang biasa dipilih doktor seperti berikut.

Gambir

Bahan: Gambir (3 potong), empu kunyit (1/2 jari), dan air matang (2 gelas).
Cara pemprosesan: Kedua-dua bahan (gambir dan empu kunyit) dibersihkan, kemudian iris tipis-tipis. Rebus ke dalam periuk yang telah berisi 2 gelas air sampai mendidin dan tersisa 1 gelas sahaja. Gunakan air rebusan untuk berkumur (setelah hangat). Rawatan dilakukan 3 - 4 kali dalam sehari.

Krokot

Bahan:
Tanaman krokot (200 gram) dan air (3 cawan).
Cara rawatan:
Cuci kulit krokot, selepas itu rebus dengan 3 gelas air hingga mendidih dan tersisa 1 gelas. Tunggu sejuk, minum air sampai habis.

Kulit Andong

Bahan:
Kulit andong dan garam (secukup rasa).
Cara pembuatan:
Bersihkan kulit andong dengan air, kemudian kupas dan tambah sedikit garam. Ramuan dikacau, kemudian sapu pada tempat yang sakit.

Asam Jawa (Untuk Menghilangkan Karang Gigi Punca Gusi bengkak)

Bahan:
Biji asamjawa (secukup rasa).
Cara rawatan:
Sangrai bahan selama beberapa minit, kemudian tumbuk hingga hancur dan halus. Gosok pada gigi yang disalut karang dengan kain atau berus gigi.

Bayam Duri

Bahan:
Tanaman bayam duri dengan jumlah secukup rasa.
Cara pemakaian:
Bakar tanaman bayam duri menggunakan alas dari genteng dan selepas ditumbuk hingga halus. Gunakan ramuan herba ini seperti salep, iaitu disapu pada bahagian gusi yang sakit.

Obat penghilang rasa sakit


  • Pertama anda boleh minum ubat untuk mengurangkan dan menghilangkan rasa sakit yang terjadi disebabkan gusi bengkak, iaitu analgesik yang boleh dengan mudah anda dapati, contohnyaL ibuprofen, metampiron (antalgin), dan asid mefenamat.
  • Antibiotik untuk membunuh bakteria sebab jangkitan gusi boleh anda minum sesuai anjuran dokter.
  • Ubat anti radang untuk mengatasi keradangan yang terjadi pada gusi bengkak dan kawasan lain dalam mulut. Sebelum mengambil ubat ini sebelum ini anda sudah menyesuaikan diri dengan penggunaan doktor.


Jika anda tertarik dengan cara para leluhur, menggunakan obat gusi bengkak tradisional boleh membantu Mengempeskan gusi yang bengkak secara perlahan.

Cara Mencegah Gusi bengkak (Lagi)


  • Sehabis makan, menjelang tidur, dan bangun tidur rajin-rajinlah gosok gigi atau flossing.
  • Setiap enam bulan sekali sekurang-kurangnya berkunjung ke doktor gigi untuk membersihkan kotoran pada gigi yang tidak boleh dihilangkan hanya dengan memberus gigi (plak dan karang gigi).
  • Apabila mulut anda sering kering, tanya pada doktor tentang ubat kumur dan ubat gigi yang tidak membahayakan keadaan ini.
  • Makan buah atau minum makanan tambahan yang kaya vitamin C, kalsium, dan asam folat untuk mengelakkan gusi bengkak.


Dalam beberapa kes, gusi bengkak boleh disertai nanah (abses gingiva). Apabila keadaan sudah separah itu, tindakan yang dilakukan iaitu insisi dan saliran (mengeluarkan nanah dengan sedikit menyayat gusi supaya nanah keluar dan dibersihkan mengikut prosedur).

Perlu anda ketahui ia juga apabila gusi yang bengkak sudah melewati dua minggu. Anda perlu berjumpa dengan doktor dan bercerita tentang masalah yang sedang anda alami, seperti pada bila-bila mula terjadi bengkak dan seberapa sering terjadi. Kadang-kadang untuk memeriksa adanya jangkitan atau tidak, doktor melakukan ujian darah.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon