Saturday, July 30, 2016

10 Faedah Buah Epal Bagi Kesihatan, Kulit dan Rambut

Faedah Buah Epal. Apel (Malicus domestica) merupakan tumbuhan buah yang memiliki rasa manis dengan kandungan banyak air untuk memberi kesegaran saat melewati tenggorokan. Kulit buah ada yang merah, hijau dan kuning tergantung jenis dari apel itu sendiri. Apel didapat dari pohon apel yang menurut sebagian ahli merupakan tumbuhan pertama yang menjadi tanaman pertanian, buah-buahannya diperbaiki dengan proses seleksi selama ribuan tahun.

Tak heran semua kalangan menyukai epal, daging buah yang keras ketika digigit akan mengeluarkan banyak air. Kebanyakan orang makan epal saat keadaan mentah (tak dimasak) dan para ahli pun menganjurkan hal tersebut. Pelbagai jenis olahan epal yang dimasak adalah sos epal dengan memasak buah ini hingga lunak, selain itu juga sering dibuat menjadi minuman sari buah epal (jus).

10 Faedah Buah Epal Bagi Kesihatan, Kulit dan Rambut

Epal adalah buah yang tumbuh dengan baik pada kawasan dengan iklim yang sejuk, tetapi Asia Tengah adalah negara-negara yang pertama kali menanam pokok epal, dengan demikian dapat pula dikatakan kalau buah ini (juga) subur pertumbuhan pada kawasan tropika.

Nutrisi dan Mineral Dalam Apel

Buah epal mengandungi pelbagai vitamin dan mineral yang semuanya bekerja sama untuk memberikan sumbangan terbaik terhadap sistem tubuh manusia agar sihat dan dilindungi dengan baik.

Epal mengangung flavonoid, polifenol dan vitamin C yang bertindak sebagai anti-oksidan untuk melindungu tubuh daripada bakteria dan virus yang mengancap kesihatan. Kandungan beta-karotena (Vitamin A) di dalamnya mampu melawan sel kanser dan menurunkan kolesterol. Terdapat pula terbitan vitamin B kompleks seperti thiamine, riboflavin dan piridoksin untuk memperkayakan khasiat dari buah epal.

Faedah Buah Epal

Seperti dilansir oleh Stylecraze, berikut ini faedah buah epal untuk kesihatan manusia.

Mencegah katarak

Dalam sebuah kajian yang dilakukan baru-baru ini (merupakan jangka panjang) menunjukkan bahawa orang-orang yang mempunyai kebiasaan makan buah-buahan yang kaya antioksidan seperti epal boleh mengurangkan kemungkinan mengalami kerosakan mata seperti katarak sebanyak 10 hingga 15 peratus.

Baca Buah durian mampu mengurangkan risiko katarak

Mengeluarkan Racun

Makanan dan minuman yang dimakan tiap hari selalu meninggalkan racun dalam hati yang mana bila dibiarkan terkumpul akan merosakkan fungsi hati, bahkan yang mendalami mempengaruhi organ tubuh lain.

Salah satu langkah mudah yang boleh anda lakukan adalah makan buah-buahan yang tinggi vitamin, mineral dan serat seperti epal untuk membantu menyahtoksik racun dari dalam hati anda, jika racun sudah disapu bersih anda tidak perlu bimbang akan penyakit yang mungkin menyerang anda akibat kerosakan hati.

Meneutralkan Irritable Bowel Syndrome

Irritable Bowel Syndrome adalah suatu keadaan perubatan yang ditunjukkan dengan sakit perut dan kekejangan, serta ada perubahan pola buang air besar. Erat pula terhadap cirit-birit dan sembelit.

Untuk mengawal gejala tersebut, doktor mengesyorkan tiap orang untuk mengelakkan susu dan makanan berlemak dan menggantikannya dengan pengambilan tinggi serat yang terdapat dalam buah epal.

Mencegah Batu Empedu

Batu hempedu terbentuk kerana dalam hempedu menyimpan terlalu banyak kolesterol sehingga mengalami pengerasan, hal ini sangat serupa pada orang yang kelebihan berat badan.

Untuk menghalang pembentukan batu hempedu, doktor menyarankan mereka yang gemuk untuk melakukan diet tinggi serat agar kadar kolesterol jahat yang terkumpul dalam tubuhnya terkawal. Dalam mengawal kolesterol tubuh, serat pektin juga menyumbang dalam mengurangkan penyerapan LDL.

Mengawal Gula Darah

Buah epal akan membantu menepis radikal bebas oksigen yang berpotensi besar menyebabkan diabetes. Ini kerana tingginya kandungan serat larut dan pektin yang mempunyai peranan sebagai pengawal kadar gula darah dalam tubuh dengan mengangkut gula ke dalam aliran darah pada kitaran yang lebih lambat.

Wanita yang setiap hari sekurang-kurangnya makan satu buah epal boleh mengurangkan kemungkinan diserang penyakit diabetes jenis 2 hingga 28 peratus berbanding dengan mereka (para wanita) yang tidak pengambilan epal.

Baca Avokado mampu Menstabilkan kadar gula darah dalam tubuh

Mengubati Asma

Masalah pernafasan yang berlaku akibat kerosakan fungsi utama dari paru-paru ini telah mengidap banyak orang, kerana itu asma dikatakan sebagai penyakit umum.

Untuk mengurangkan gejala asma dan merawat secara perlahan-lahan, anda boleh memanfaatkan buah epal kerana kandungan fitokimia dan polifenol nya membantu badan memulihkan asma.

Para penyelidik mengatakan bahawa anak-anak yang terbiasa minum jus epal secara teratur tiap harinya menunjukkan berlakunya penurunan risiko terhadap serangan asma dan masalah pernafasan lain. Dengan demikian dapat disimpulkan bahawa epal adalah buah yang ditakuti oleh penyakit asma anak.

Mencegah Alzheimer

Satu cawan jus epal yang anda minum ketika cuaca terik boleh membaiki sel-sel saraf pada otak yang mengalami kerosakan, ini berkat peranan flavonoid sebagai antioksida kuat. Jika begini terus, keistimewaan epal yang akan tubuh rasakan adalah terhindar dari penyakit Alzheimer.

Meningkankan Sistem Kekebalan Tubuh

Epal mengandungi anti-oksidan yang dikenal dengan flavonoid dan quercetin, terutama pada epal dengan kulit merah. Salah satu antioksida tersebut, tepatnya quercetin akan meningkatkan sistem imun manusia untuk membina perisai semulajadi dari virus penyebab penyakit.

Ditambah dengan kandungan vitamin C dan serat yang bersifat sebagai anti-inflamasi sehingga peranan quercetin sedikit diringankan oleh kedua-dua nutrisi ini. Kerana hal ini banyak ahli yang menganggap epal sebagai buah pemacu imuniti tinggi.

Menurunkn Kolesterol

Epal sangat kaya akan serat larut yang fungsinya bersaingan dengan lemak dalam usus. Kedua-dua nutrisi yang saling bersaing tersebut akan mengakibatkan penurunan penyerapan LDL (low density lipoprotein) atau kadar kolesterol jahat dan melebihkan pengeluaran atau penyerapan kadar HDL (High Density Lipoprotein) atau kolesterol baik yang sangat diperlukan tubuh. Dengan demikian memberi kesimpulan dengan sendirinya bahawa epal boleh menurunkan kadar kolesterol jahat dan memperbanyak jumlah kolesterol yang baik.

Baca Buah rambutan penyembuh kolesterol

Mencegah Kanser

Epal bersifat sebagai anti-kanser yang tentunya sangat berkesan untuk melindungi tubuh dari sel-sel kanser.

Para saintis dari American Association for Cancer Research sepakat memberi kenyataan bahawa pengambilan flavonoid yang tersimpan banyak dalam buah epal dapat membantu menurunkan risiko terhadap penyakit kanser pankreas mencapai 23 peratus.

Di dalam kulit epal juga terdapat kompaun bernama triterpenoid yang melengkapi prestasi flavoanoid untuk mencegah pertumbuhan tiap sel kanser, potensi tersebut telah dikenal pasti oleh para penyelidik dari Cornell University. Maka dari itu ketika hendak pengambilan epal, jangan buang kulitnya kerana bahagian tersebut juga memberikan khasiat pada kesihatan.

Perlu anda ketahui pula bahawa kandungan serat Pyrus Malus yang tersimpan di dalam buah epal biasa digunakan sebagai bahan pelengkap dalam pelbagai produk penjagaan rambut. Sebab, kandungan serat tersebut berguna untuk membersihkan kotoran dari kulit kepala serta rambut dan mengimbangi kadar pH dalam rambut.

Itulah berbagai macam maklumat kesihatan faedah buah epal baik untuk memelihara kesihatan tubuh dengan cara pengambilan mentah atau bentuk jus serta sebagai bahan untuk merawat kegebuan kulit dengan melakukan ritual atau rawatan dari bahan yang diperbuat daripada epal.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon