Tuesday, September 12, 2017

30 Faedah Tomato Untuk Kulit Kesihatan dan Kecantikan

Tomato adalah tumbuhan pertama ditemui di Amerika Selatan, yang masih berkaitan dengan terung, kentang, dan lada merah atau hijau. Tomato termasuk buah-buahan kerana struktur mereka, mempunyai daging dan biji yang selamat apabila ditelan. Walau bagaimanapun, sehingga era ini masih banyak orang yang memikirkan tomato sebagai sayuran, mungkin kerana salah satu fungsinya sebagai sayuran lalap.

Buah tomato sangat popular di dunia, terutama di Indonesia yang telah lama ditanam untuk waktu yang lama. Satu perkara yang kurang menguntungkan daripada tomato ialah rintangan yang lemah, jadi mudah rosak. Agar tahan lama, tomato harus dibekukan dengan beberapa langkah yang bermula dengan pemilihan, pengubahan, perebusan, perendaman, pelucutan, dan diakhiri dengan pembekuan dalam peti ais.

30 Faedah Tomato Untuk Kulit Kesihatan dan Kecantikan

Di dalam buah ini terdapat pelbagai kandungan berguna untuk mengekalkan fungsi organ dan mempercepatkan mana-mana sistem yang sedang berjalan. Kandungan yang paling banyak adalah vitamin C dan air, apabila kedua-dua bekerjasama dalam badan, ia akan menimbulkan faedah tomato untuk kecantikan, iaitu mengecilkan liang-liang dan mencerahkan kulit.

Selain digunakan sebagai hidangan rempah atau salad sayuran atau pelengkap sos cili, tomato sering digunakan sebagai topeng atau bahan kosmetik dari beberapa produk terkenal. Membuat topeng tomato bertujuan untuk menangani pelbagai isu berkaitan kesihatan di wajah dan memaparkan semula keindahan pesona yang seharusnya ada.

Faedah Tomato Untuk Kesihatan

Pada masa ini orang hanya tahu bahawa kegunaan atau faedah tomat di samping berurusan dengan memasak adalah penjagaan kecantikan. Memang benar, tetapi doktor lebih setuju jika dikatakan bahawa tomato lebih berfaedah untuk kesihatan tubuh.

Oleh kerana itu di sini akan dituliskan semua faedah buah tomato mulai dari kesihatan badan, kecantikan kulit, rambut, wajah, dan dilengkapi pula dengan cara membuat topeng tomato untuk mencerahkan kulit wajah.

Mengubati sakit belakang

Masalah yang berkaitan dengan keradangan seperti sakit belakang perlu diambil serius untuk memastikan masalah itu tidak dapat dikekalkan. Sekiranya anda menderita, makan tomato secara tetap di sisi ubat yang betul.

Tomato menyokong proses penyembuhan dengan memindahkan bioflavonoid dan karotenoid yang dikenali sebagai agen anti-radang. Jika sakit belakang anda kronik, biasanya proses pemulihan atau pelepasan sakit akan bertahan lama.

Memenuhi keperluan vitamin harian

Jika anda malas mengambil suplemen untuk memenuhi keperluan vitamin harian, makanlah tomato sahaja. Tomato akan memberi anda 20% daripada keperluan pemakanan harian yang diperlukan, pada sekeping buah. Menurut USDA, semua nutrien dalam tomato diperlukan oleh organ-organ untuk berfungsi dengan baik.

Mengawal gula darah

Gula dalam darah tidak boleh melebihi batas yang munasabah agar tidak meningkatkan risiko diabetes. Anda boleh membantu mengawal gula darah dengan penggunaan tomato secara teratur. Tomato adalah sumber semulajadi kromium yang diperlukan untuk mengekalkan gula darah daripada merebak.

Menyihatkan mata

Pesakit mata minus sering disyorkan untuk pengambilan buah tomato agar minusnya tidak bertambah. Adakah anda tahu mengapa?

Tomat telah diiktiraf oleh ramai sebagai buah yang dapat menyuburkan mata kerana di dalamnya terdapat banyak kandungan vitamin A, ditambah dengan beberapa nutrien lain seperti niacin, thiamine, dan asid folik. Antara satu sama lain bekerja bersama untuk menyembuhkan gangguan kesihatan mata.

Membuat jantung bekerja stabil

Terdapat kira-kira 235 mg kalium dalam tomato bersaiz sederhana. Kandungan ini berguna untuk mengawal kadar jantung dalam mengepam darah dan memastikan ia bekerja stabil. Faedah tomato yang lain akan terjaga dari penyakit jantung dan strok.

Menjaga gigi dan tulang tetap kuat dan sihat

Tomato adalah pembekal kalsium yang digunakan untuk mengekalkan tulang supaya tidak berliang, juga menguatkan gigi dan menjaga kesihatan mereka. Pada masa pembentukan tulang, kalsium diperlukan untuk mendapatkan hasil yang sempurna.

Mengendalikan kolesterol menyebabkan hipertensi (tekanan darah tinggi)

Tubuh menyimpan dua jenis kolesterol, iaitu kolesterol baik (HDL) dan kolesterol jahat (LDL). Jumlah kolesterol yang baik atau kolesterol HDL harus lebih dari jumlah kolesterol jahat, jika tidak terjadi hipertensi atau tekanan darah tinggi.

Bagaimana untuk merawat tekanan darah tinggi boleh dimulakan dengan usaha yang mudah, seperti makan tomato secara teratur. Sebab untuk memilih tomato sebagai makanan untuk dimakan adalah kandungan mineral yang disimpan dalam tomato membantu mengawal jumlah kolesterol yang beredar dalam darah.

Mencegah kanser

Terima kasih kepada antioksidan yang terkandung dalam tomato, penyakit serius seperti payudara, kolon, dan paru-paru boleh dirawat dengan berkesan oleh buah ini.

Kenyataan ini adalah kesimpulan untuk kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Institut Kanser Kebangsaan bahawa terdapat kaitan antara penggunaan tomato dan penurunan risiko kanser. Daripada 72 kajian, terdapat 52 kajian menunjukkan bahawa penggunaan tomato yang sesuai dan mencukupi dapat mengurangkan risiko kanser pankreas, payudara, kolon (gastrousus), dan juga serviks.

Penangkal radikal bebas

Pakar perubatan atau pakar kesihatan memberikan keyakinan terhadap flavonoid dan zea-xanthin dalam menentang radikal bebas. Kedua-dua sebatian ini adalah yang paling antioksidan yang terdapat dalam tomato.

Mengurangkan kandungan lemak menyebabkan obesiti

Lemak dikatakan mencetuskan tekanan darah tinggi dan meningkatkan berat badan. Untuk mengurangkan jumlah lemak yang terkumpul di dalam badan, ia memerlukan kerja keras dari pelbagai percubaan seperti pola senaman dan makan.

Jika anda mempunyai banyak senaman tetapi beratnya tidak turun, cuba membantu dengan penggunaan tomato secara teratur sebelum latihan. Tomato tidak mengandungi lemak, betul-betul tinggi dalam protein, karbohidrat, dan kalori. Semua tiga nutrien ini mempunyai peranan penting dalam masalah berat badan, anda boleh menganjurkannya dengan melakukan aktiviti gerakan seperti berjalan, gim, dan lain-lain.

Membentuk otot anda

Lelaki lean akan mendapati sukar untuk mendapatkan perhatian wanita, sebab itulah banyak daripada mereka sanggup menghabiskan banyak wang hanya untuk membentuk tubuh sebagai postur yang ideal. Adakah anda salah seorang daripada mereka?

Jika ya, maka anda mesti tahu bahawa selain melatih badan dengan mengangkat beban, ada satu lagi perkara yang mesti dilakukan, iaitu rehat. Semasa tidur, otot yang rosak akan disusun semula dalam bentuk yang lebih sempurna. Anda juga perlu tahu bahawa kesempurnaan bentuk otot juga dipengaruhi oleh beberapa makanan.

Terdapat makanan yang menyokong pembentukan otot, dan salah satunya adalah buah tomato. Ini adalah kerana tomato sebagai sumber semulajadi protein kaya, mudah diperoleh dengan pemprosesan mudah juga. Jadi, sebelum dan selepas latihan, tidak ada salahnya makan sekeping buah tomato untuk meningkatkan peluang pembentukan postur atlet yang berjaya.

Faedah Tomato Untuk Kulit

Bagi kulit, tomato lebih biasa digunakan sebagai krim semulajadi yang kadang-kadang dicampur dengan beberapa bahan semulajadi seperti kapur, madu, gula, dan banyak lagi. Berikut adalah faedah tomato untuk menyuburkan kulit agar tetap kelihatan kenyal, segar, dan bersih.

Menghalang pembakaran kulit

Menurut Prevention Magazine, orang yang dalam tiga bulan mengambil 5 sudu makan pes tomato setiap harinya akan membuat kulitnya terlindugi dari masalah terbakar akibat matahari. Walaupun kulit terbakar, pes tomato boleh membantu merawatnya.

Gunakan campuran 2 sudu teh tomato dan 1 sudu teh yogurt, terpakai pada muka, leher, tangan, dan kaki sama rata selepas bergerak. Kandungan dalam tomato akan menyegarkan kulit, sementara yogurt menjadikan kulti menjadi elastis dan lembut.

Kulit licin

Kulit licin menjadi aset yang berharga untuk semua orang, terutama wanita. Di samping mendapat tambahan di mata orang-orang di sekeliling, kulit licin juga boleh menjadi pelaburan untuk masa depan. Banyak model yang membuat penjagaan kulit menjadi licin dengan menggunakan tomato, adakah anda berminat mencuba?

Campurkan tomato dan campurkan dengan madu secukup rasa. Sapukan untuk menghadapi sekata, berikan urut relaksasi dengan gerakan bulat. Teruskan lakukan sehingga tomato sudah habis, kemudian dibersihkan dengan menggunakan air suam. Jangan tinggalkan rumah selepas menjalani rawatan untuk mengelakkan habuk daripada melekat pada permukaan muka yang bersih.

Mengelakkan kerosakan sel

Kerosakan sel akan menjadikan kulit menjadi bermasalah, kelihatan kemerah-merahan dan juga keriput yang boleh membuatkan anda kelihatan 10 tahun lebih tua daripada usia sebenar. Keadaan ini sering dirujuk sebagai radikal bebas.

Untuk membantu mencegah kerosakan sel, anda boleh mengambil sekurang-kurangnya 16 miligram lycopene yang terdapat dalam tomato setiap hari. Selepas makan tengah hari, gantikan minuman ringan anda dengan jus tomato yang lebih sihat.

Memutihkan kulit tubuh

Cara membuat krim tomato untuk memutihkan kulit:

  • Bersihkan kulit dengan mencuci dengan air.
  • Campurkan 1 sudu teh oat, yogurt, dan 2 sudu teh tomato halus.
  • Guna campuran bahan pada muka, leher, dan bahagian tubuh yang lain seperti yang dikehendaki.
  • Biarkan selama 20 minit sebelum pembersihan.


Rawatan dengan campuran tiga ramuan ini akan membantu menghilangkan kotoran yang menutupi kulit, mengupas sel kulit mati, dan menenangkan kulit tegang.

Melindungi kulit dari serangan ultraviolet

Cahaya matahari langsung pada kulit boleh merosakkan struktur permukaan. Contoh-contoh masalah kulit yang berlaku akibat pendedahan yang kerap terhadap cahaya matahari adalah kering, bersisik, busik, dan membosankan. Jika anda mempunyai salah satu daripada mereka, maka anda perlu tahu bahawa tomato boleh digunakan sebagai pelindung matahari yang semula jadi.

Di dalam tomato terdapat antioksidan yang dipanggil lycopene yang bertindak sebagai kulit pelindung dari sinar UV. Sebelum pergi ke pejabat, anda boleh mengambil segelas jus tomato, ia membantu perlindungan dari dalam. Jangan lupa juga menyediakan krim pelindung matahari berjenama yang sesuai untuk jenis kulit anda.

Mata yang menyegarkan

Setelah ngantor mesti mata letih dan ingin tidur. Sihat sebelum bergegas untuk berehat mata anda, lakukan urut ringan di seluruh permukaan muka anda dan pasangkan dua keping tomato ke kedua-dua bola mata (tutup kedua-dua mata).

Tomato akan melegakan mata letih anda kerana ia telah digunakan sepanjang hari untuk kerja. Jika anda mempunyai beg mata, menggunakan potongan tomato juga boleh membantu menghilangkannya.

Menjaga anda tetap awet muda

Salah satu rahsia artis artis ke atas adalah buah tomato. Di masa lapang anda, anda boleh mencuba beberapa siri aktiviti yang merawat kulit dengan menggunakan tomato sebagai bahan asasnya.

Tomato boleh melambatkan penuaan dengan menyerap oksigen secara optimum. Anda hanya perlu melakukan rawatan ini secara teratur di waktu luang, sama ada pagi atau malam.

Mengatasi masalah kulit berminyak

Pengeluaran sebum yang berlebihan dapat membuat wajah penuh dengan minyak dan apabila terlihat dari jarak menjadi berkilauan. Sekiranya tidak segera menangani masalah lain yang sedia ada juga hadir di wajah anda, seperti jerawat, bintik hitam, dan juga bintik hitam.

Langkah mudah untuk mengatasi kulit berminyak dengan tomato adalah untuk membuat jus dari 2 keping tomato bercampur dengan 4 sudu teh jus timun. Gunakan topeng muka dengan menggunakan pad kapas, kemudian biarkan berdiri sehingga kering dan bilas selepas itu. Jika rutin untuk melakukannya, minyak di muka akan lebih terkawal dan pori-pori menjadi lebih kecil.

Hilangkan jerawat

Dalam beberapa ubat jerawat di salon atau klinik kecantikan, kandungan jadual purata yang kelihatan memerlukan bantuan vitamin A dan C. Jika anda ingin membeli ubat jerawat seperti salap, lebih baik tidak terlebih dahulu kerana masih ada tomato yang menyediakan kedua-dua nutrien.

Selain Vitamin A dan C, tomato juga mengandungi banyak asid yang dapat menghilangkan jerawat dan mengatasi ruam kemerahan kulit. Dalam keadaan jerawat kecil, anda hanya perlu menggosok buah segar tomato di muka atau juga boleh digunakan sebagai topeng selama satu jam.

Mencerahkan kulit

Kulit muka anda membosankan dan sehingga kini tidak mengetahui rahsia kecantikan untuk menjadikan kulit wajah cerah? Gunakan saja tomato yang mempunyai kandungan vitamin C dalam jumlah banyak yang siap mengatasi masalah yang sedang menimpa anda.

Caranya tidak sukar, anda menyediakan satu atau dua keping tomato segar, saiznya cukup tebal. Gunakan setiap keping untuk menggosok muka sama rata. Dalam seminggu melakukan rutin setiap hari untuk memberikan hasil maksimum, kulit kelihatan bersinar dan sihat.

Merawat kulit

Selain minyak zaitun yang terkenal khasiatnya untuk merawat kulit agar tetap sihat, kandungan minyak dalam biji tomato juga mampu merawat kulit anda dengan cara melawan radikal bebas yang dapat mempercepatkan proses penuaan. Di beberapa klinik kecantikan, minyak biji tomato sering digunakan untuk merawat keadaan kulit yang mengalami kerosakan seperti ekzema, psoriasis, kering, dan rosak.

Anda boleh menggunakan minyak benih tomat untuk merasai urut yang diingini. Lakukan rawatan menjelang tidur dan jangan langsung dibersihkan pada malah hari itu juga, melainkan apabila anda sudah terbangun dari tidur.

Kurangkan dan ketatkan liang muka

Cara membuat topeng tomato untuk wajah yang kencang:

  • Pengisar tomato segar
  • Campurkan dua sendok makan jus tomato dengan satu sudu air
  • Gunakan kapas untuk sapu muka yang dibersihkan sebelumnya
  • Urut seluruh permukaan kulit muka secara merata selama 15 minit


Faedah Tomato Untuk Rambut

Selama ini pasti anda hanya mengira bahawa satu-satunya bahan semulajadi yang mampu mengatasi segala bentuk permasalahan berkaitan rambut adalah lidah buaya. Fakta memang tidak boleh dinafikan, lidah buaya membantu ramai orang yang mempunyai masalah dengan rambut mereka.

Tetapi siapa sangka jika tomato juga sama seperti lidah buaya, mampu memberi lebih banyak perlindungan pada rambut kerana ia mengandungi vitamin A, B, C, dan E yang merupakan perangsang penting untuk mengekalkan rambut. Berikut adalah faedah tomato untuk kesihatan rambut.

Mengatasi keguguran rambut

Walaupun tidak banyak buah, banyak orang percaya bahawa penggunaan tomato untuk rambut dapat mengurangkan keguguran rambut. Jika anda ingin membuatnya, cuba lakukan pemeriksaan terlebih dahulu sama ada jenis rambut anda sensitif atau tidak jika diberi rawatan semula jadi dengan tomato.

Kondisioner semulajadi

Ramai orang tidak menyedari bahawa terdapat banyak tumbuhan yang boleh digunakan untuk kehidupan seharian, seperti perapi tomat. Setakat ini kami hanya disampaikan dengan iklan penyejuk semulajadi yang telah dimasukkan ke dalam botol pembungkusan, tidak tahu sama ada faedah sebagus semulajadi atau tidak.

Untuk membandingkan kualiti, anda boleh menggantikan perapi dengan tomato selama beberapa hari dan melihat hasilnya. Dengan minyak tomato rambut akan bebas daripada kusut dan rambut gugur.

Bersihkan kotoran pada rambut

Syampu tidak mencukupi untuk membersihkan noda pada helai rambut. Anda boleh menggunakan tomato untuk membantu menghilangkan kotoran yang dilekatkan pada rambut.

Cara, membuat jus tomato dan memohon kepada rambut dengan sama rata. Gosok rambut perlahan-lahan beberapa kali, kemudian biarkan selama 20 minit. Akhir sekali, bilas dengan air bersih dan gunakan syampu untuk syampu dan pastikan jus tomato bersih dari rambut.

Menghilangkan bau kulit kepala

Bau pada kulit kepala sangat jarang berlaku, kerana mengetahui faktor pemicunya yang memang hampir tidak pernah kita lakukan. Tetapi yang tahu suatu hari anda mengalami masalah seperti ini, inilah caranya menghilangkan bau kulit kepala dengan tomato.

Buat tomato dan ketatkan air. Tuangkan air pada rambut dan berikan urut pada kulit kepala selama beberapa minit, selepas itu biarkan selama 30 minit kering. Jika ada, basuh rambut anda dengan syampu wangi seperti biasa.

Menguatkan rambut

Rambut yang tidak sihat akan mudah rapuh dan pecah, jadi anda memerlukan sesuatu yang dapat menguatkan akar rambut. Ya, tomato.

Tomato boleh menjadi pilihan yang tepat untuk anda yang mempunyai masalah dengan rambut patah dan rapuh. Dengan menggunakan topeng tomat secara teratur, rambut akan menjadi lebih kuat, lembab, dan bebas daripada kemarau.

Hilangkan kelemumur

Kelemumur membuatkan seseorang berasa malu untuk menggunakan pakaian berwarna gelap, kerana warna gelap boleh menyebabkan ketombe melekat pada pakaian yang kelihatan jelas. Selain daripada kelemumur juga membuat seseorang tidak yakin untuk keluar, apalagi berkumpul dengan rakan-rakan.

Agar anda berkelakuan seperti biasa, segera keluarkan kelemumur. Gunakan hanya tomato yang mampu menangkal kelemumur dan mengurangkan kegatalan yang disebabkan oleh patch putih. Tomato mengandungi vitamin C yang tinggi yang berusaha membasmi kelemumur dan menyediakan kolagen untuk kulit kepala anda.

Caranya adalah seperti berikut:

  • Tumbuk tiga potong tomato segar.
  • Masukkan 2 sudu besar jus lemon dan kacau sehingga pasta halus.
  • Sapu perlahan-lahan ke kulit kepala, elakkan daripada menggaru kepala dengan kuku.
  • Biarkan selama 30 minit, lepas bilas rambut dengan air dan biarkan ia kering dengan sendirinya.


Memaparkan kilauan rambut

Jika rambut sihat dan bersih, pasti warna rambut akan kelihatan bersinar. Anda dapat merealisasikan impian itu dengan menggunakan tomato yang telah diproses dengan betul, berikut adalah cara.

Sediakan 3 keping tomato yang telah dimasak, kulitkan kulit dan keluarkan benih. Tomat yang telah diproses sebelum anda memerah sehingga air keluar dan basah rambut. Beri urut sehingga ia menyerap ke kulit kepala, kemudian tinggalkan satu jam dan bersihkan apabila tiba masanya.

Itulah 30 faedah tomato yang patut anda ketahui.

Kesan-kesan sampingan Makan Tomato Terlalu Banyak

Tetapi ada perkara yang juga penting untuk anda ketahui, iaitu kesan sampingan jika terlalu banyak makan tomat. Berikut ini ulasan ringkasnya.

Melemahkan sistem imun

Sistem imun menjadi tidak seimbang kerana dalam pigmen carotenoid tomato mentah lycopene. Bahan kimia ini jika jumlah yang munasabah akan sangat membantu dalam mencegah kanser. Walau bagaimanapun, jika berlebihan dalam memakan sistem imun yang sedia ada menjadi merosot dan tubuh akan kehilangan fungsinya untuk melindungi dirinya daripada beberapa mikrob atau mikroorganisma seperti bakteria, virus dan kulat yang menyebabkan penyakit. Pada masa yang sama, keadaan ini juga tidak dapat memperbaiki kerosakan fizikal yang ada.

Masalah gastrointestinal

Kerana tomato diperkaya dengan kandungan asid, penggunaan berlebihan boleh mengganggu sistem pencernaan. Penyakit GERD (asid reflux) adalah istilah perubatan yang merupakan gambaran umum gangguan usus.

Mencetuskan IBS (Sindrom Usus Rusak)

Lycopene antioksidan boleh menjadi umpan penyakit seperti IBS jika jumlahnya terlalu banyak dalam tubuh. Tubuh juga akan mengalami masalah usus lain seperti gas perut, kembung, ganggunam pencernaan, mual, muntah, cirit-birit, dan banyak lagi. Oleh itu, tidak disarankan untuk penggunaan lycopene lebih daripada 30 mg sehari.

Membentuk batu buah pinggang

Sekiranya anda pernah menderita batu buah pinggang, anda tidak boleh makan banyak tomato. Sebabnya adalah kerana tomato merupakan sumber kalsium dan sebatian oxalate yang kedua-duanya akan sukar dicerna jika sebelum anda mengalami batu buah pinggang. Pada beberapa kes seperti itu, berlebihan makan tomato akan membuat kalsium dan oksalat terkumpul di buah pinggang dan membentuk batu bersaiz besar.

Vitamin berlebihan

Vitamin overdosis boleh dicetuskan oleh sayur-sayuran tomat yang anda makan setiap hari, dalam petikan apabila jumlahnya berlebihan. Mengkonsumsi tomato bersaiz sederhana akan memenuhi sepersepuluh keperluan vitamin harian, betul-betul 1.025 IU Vitamin A dan 17 mg vitamin C. Jika jumlahnya terlalu banyak, maka terdapat pelbagai masalah seperti sakit kepala, mual, muntah, penyakit buah pinggang, dan sebagainya.

Pada dasarnya, walaupun anda tahu bahawa faedah kesihatan tomato untuk kecantikan dan sangat banyak. Pengambilan tomat yang berlebihan juga mempunyai kesan buruk kesihatan. Sebagai tambahan kepada 5 kesan sampingan di atas, sebenarnya masih ada lagi alergi, malnutrisi, menyebabkan kanser prostat. Dan menukar warna kulit menjadi sedikit keorenan.

Jadi, jika anda berniat memberi pengambilan vitamin untuk tubuh dengan cara pengambilan tomato. Makan dengan jumlah yang munasabah, tidakkah anda berfikir dengan meningkatkan dos penggunaan akan menjadikan tubuh lebih sihat, tetapi bukan kerana ia boleh merosakkan jangkaan.

Alangkah baiknya bila anda hanya mengambil faedah tomato dengan kegunaan luar, misalnya menjadikannya krim atau masker untuk merawat kulit agar tetap sihat, bersih, kenyal, kencang, halus, dan bersinar.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon