Wednesday, August 10, 2016

Tips Diet Bagi Yang Kurang Suka Olahraga

Maklumat kesihatan Tips Diet Bagi Yang Kurang Suka Olahraga. Diet tetapi tidak usah bersenam sebenarnya boleh saja dilakukan apabila anda telah memahami arti dari diet yang sebenarnya terlebih dahulu. Diet boleh juga diertikan sebagai suatu usaha yang dilakukan untuk menetapkan jumlah asupan makanan, berapa banyak makanan yang akan di konsumsi, berapa kalori dari makanan dan berapa besar protein, karbohidrat dan lain sebagainya yang terkandung dalam makanan, agar berat badan menjadi turun dan kelihatan lebih menarik . Untuk anda yang tidak sukaberolahraga, ada beberapa tips diet tanpa sukan yang boleh dilakukan, akan tetapi tentu saja hasilnya tidak di apabiladiikuti dengan bersenam.

Tips Diet Bagi Yang Kurang Suka Olahraga


Tips Diet Bagi Yang Kurang Suka Olahraga

Sarapan yang sihat
Tips diet tanpa sukan selanjutnya adalah dengan cara mengambil sarapan yang sihat. Sarapan merupakan bahagian terpenting yang tidak boleh anda tinggalkan pada saat anda sedang menjalani program deit untukmenurunkan berat badan.

Rehat serta tidur yang cukup
Dalam sebuah kajian menunjukkan apabila kurang tidur boleh menambah pengeluaran hormon yang berguna untuk merangsang nafsu makan seseorang. Di samping itu kurang tidur juga boleh berpengaruh secara psikologi, seseorang yang kurang tidur biasanya akan membuat mereka menjadi lebih senang untuk mengambil makanan.

Baca Maklumat kesihatan Tips Melangsingkan Tubuh Secara Alami

Membuat jurnal makanan
Membuat jurnal mengenai apa yang sudah anda makan dalam sehari merupakan tips diet tanpa sukan yang boleh anda ikuti, sebab dengan membuat jurnal makanan, maka anda dituntut untuk jujur pada diri anda sendiri sehingga bisadijadikan sebagai bahan penilaian untuk kejayaan program diet anda.

Selalu menimbang berat badan
Selalu menimbang berat badan secara teratur sangat berguna untuk menilai kejayaan tidaknya program diet yang sedang anda lakukan.Dengan melakukan hal ini secara mental akan memberikan support kepada anda untuk meneruskanprogram diet dan boleh juga menjadi penggera untuk anda apabila berat badan anda bertambah. Cuba untuk menimbang berat badan selama 7 hari berturut-turut lalu jumlahkan dan bagi tujuh, maka angka ini merupakanrata-rata dari berat badan anda sehingga dapatdijadikan cermin sebagai langkah seterusnya dalam menurunkan berat badan.

Baca maklumat kesihatan Nutrisi Seimbang Semasa Diet

Mengatakan apa anda ingin makan
Salah satu faktor yang dapat mengganggu ketika melakukan diet adalah cubaan untuk mengambil makanan ringan di waktu-waktu tertentu. Cara menghindarinya adalah dengan mengatakanapabila anda tidak lapar akan tetapi anda akan memakan makanan yang anda inginkan. Hal ini akan memberikan kesan dipikiran anda. Mungkin dengan cara mengatakan kepada diri anda sendiri bahawa anda tidak dibolehkan untuk mengambil makanan ringan, maka anda akan menjadi sedikit lebih lega daripada menahannya.

Memakai piring dengan diameter yang kecil
Mungkin anda pernah mendengar tips diet tanpa sukan yang dilakukan dengan cara mengurangkan hidangan makan dan cara terbaik untuk dapat mengamalkannya adalah dengan menukar pinggan anda dengan pinggan yang berdiameter lebih kecil, menurut Dr. Wansink cara ini dapat membuat hidangan makan anda akan berkurangan sebanyak 23% atau anda juga boleh mengubah saiz sudu saji untuk mengurangkan hidangan makan dari biasanya.

Mengurangkan pengambilan makanan berkarbohidrat tinggi
Diet ini boleh dilakukan dengan menukar nasi putih dengan nasi merah dan menukar roti gandum dengan oatmeal dll. Dengan melakukan diet ini, maka diet tanpa Olagraga yang anda lakukan akan semakin berkualiti dan maksimum hasilnya.

Lebih banyak melakukan aktiviti
Ini merupakan tips diet dengan mengakali sukan yang sebenarnya dengan mengaplikasikannya di kehidupan sehari-hari, misalnyaadalah denga berjalan kaki ketika ke pejabat atau melakukan kegiatan rumah sehari-hari seperti menyapu, mengepel lantai, membersihkan tab mandi dan lain-lain. Dengan melakukan aktiviti tersebut, maka kita seolah-olah sedang tidak sukan, namun ternyata kita yang kita lakukan ternyata dapat menggerakkan semua otot tubuh kita seperti ketika sedang bersenam.

Meminum air putih sebelum dan selepas makan
Dengan meminum air putih sebelum makan maka dapat membuat perut menjadi cepat kenyang, sehingga akan mengurangkan nafsu makan yang tinggi ditambah lagi dengan meminum air putih lagi selepas makan.

Itulah beberapa Maklumat kesihatan tips diet tanpa sukan yang baik untuk kesihatan, walaupun kelihatan biasa akan tetapi kesannya cukup besar untuk membantu program diet yang sedang anda lakukan. Untuk itu tetaplah semangat dan selalu fokus pada program diet yang anda jalani.

Baca maklumat kesihatan Menu Diet Sihat untuk Yang Gemar Fitness

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon