Saturday, July 30, 2016

10 Faedah Buah Alpukat Bagi Kesihatan Maupun Kecantikan

Faedah Buah Alpukat. Buah daripada famili Lauraceae bergenus Persea ini mempunyai nama Latin Persea americana. Buah ini berasal dari Amerika Tengah dan Mexico, namun kini tidak sedikit yang menanam sebagai tanaman ladang monokultur ataupun perkarangan rumah di kawasan tropika seperti Amerika Tengah dan Amerika Selatan.

Nama buah alpukat atau apokat pertama kali dikatakan oleh penduduk Suku Aztec yang tinggal di kawasan Amerika Tengah dan Mexico. Tumbuhan ini telah diperkenalkan kepada penduduk Eropah tengah abad ke-16 oleh Martin Fernandez de enciso, seorang pemimpin pasukan Sepanyol saat menjajah Amerika Tengah. Dari situlah Indonesia mengenal avokado kerana pada masa penjajahan Belanda banyak kiriman buah dengan tujuan sebagai pengisi perut.

10 Faedah Buah Alpukat Bagi Kesihatan Maupun Kecantikan

Faedah Buah Alpukat

Di dalam dunia industri pakaian, bahagian biji buah avokado diolah menjadi bahan pewarna pakaian yang tidak mudah luntur. Sementara bahagian batang pokok yang mudah terbakar biasa dijemur dan pada akhirnya dijadikan sebagai bahan bakar oleh penduduk kampung.

Pada bahagian kulit pokok terdapat kompaun yang akan memberikan warna coklat suatu material atau bahan, biasanya syarikat yang bergerak di bidang pembuatan produk berbahan kulit menggunakan kulit pokok sebagai pewarna coklat.

Dalam dunia farmaseutikal, daun alpukat sejak lama dijadikan ramuan herba untuk merawat kencing batu, kesakitan pada saraf dan perut, sakit kepala, darah tinggi, pemebengkakan saluran nafas dan haid yang kurang teratur. Sementara bahagian biji yang kerap dijadikan pewarna pakaian juga boleh diadun sebagai obat sakit gigi dan kencing manis.

Para ahli juga sering melaksanakan satu siri penyelidikan atau kajian terhadap daging buah alpukat mahupun kulit dan bijinya untuk memelihara keadaan kesihatan, menghindarkan penyakit, serta mengecilkan risiko terhadap gangguan kesihatan tubuh manusia.

Berikut hasil yang diperolehi dari banyapenelitian yang telah dilakukan para saintis untuk mencari sama ada betul banyak tersimpan nutrisi penting yang menghadirkan faedah buah avokado bagi kesihatan tubuh.

Memelihara Berat Badan

Anda sedang menjalankan diet rendah kalori? Tambah alpukat ke dalam senarai menu harian anda. Avocado Central menjelaskan bahawa proses penyelenggaraan berat badan boleh dibantu dengan buah avokado. Alasannya kerana bebas kolesterol dan rendah kalori, serta kehadiran buah yang baik untuk diet ini boleh menggantikan sumber lemak lain. Apabila dimakan, alpukat akan menyalurkan kira-kira 20 vitamin, mineral, dan fito-nutrien yang menunjang diet rendah kalori seseorang.

Jika anda seorang lelaki yang sedang fokus menguruskan badan, kolaborasikan buah alpukat dan telur. Tambah telur dan jus alpukat sebagai teman sarapan. Telur akan menyumbang protein berkualiti tinggi yang bersedia menggalakkan pembaikan dan pertumbuhan jaringan otot. Sementara alpukat memberikan 8% keperluan lemak tak jenuh tunggal harian anda, kira-kira 3 gram.

Baca Tips Lengkap Cara Mengurangi Berat Badan

Sangat Baik untuk Bayi dan Ibu Menyusui

Seperti yang kita tahu bahawa daging alpukat begitu lunak sehingga kanak-kanak kecil-pun tidak kesulitan ketika mengambilnya.

Memberi pengambilan sihat sejak usia awal merupakan langkah tepat untuk mencipta generasi penerus yang sihat dan cerdas. Sebagai orang tua, sudah pasti perlu memikirkan masa depan anak. Oleh sebab itu, mulakan dengan pemilihan pemakanan sihat secara teliti, Berikan sang anak nutrisi sihat dari makanan yang nanti akan dijadikan kesukaannya, seperti buah alpukat.

Jangan terlalu 'menyemai' dengan dalih agar suka, tetapi lakukan secara perlahan. Jika sang buah hati mula jenuh mengambil bubur alpukat, anda boleh mencari resepi membuat makanan sihat pendamping susu ibu berbahan dasar alpukat.

Berikut ini resipi ciptaan alpukat untuk bayi:
  • Siapkan 1/8 buah alpukat matang dan segar, buah pisang tumbuk (boleh diganti dengan pir), dan yoghurt bayi rasa apa-apa. 
  • Dalam bekas kecil seperti pinggan, tumbuk alpukat dengan buah lain, tuang yogurt dan kacau. 
  • Hidangkan ketika sang pelita hati sedang asyik bermain. 

Baca Tips Diet Sihat Bagi Ibu Menyusui Agar Pengeluaran susu ibu Tetap Terjaga

Menjaga Kesihatan Mata

Avokado mengandungi lutein. Apa itu Lutein?

Lutein merupakan bahan antioksida semula jadi yang dapat membantu memelihara kesihatan mata seiring bertambahnya usia.

Dikutip dari Avocado Central, lutein tidak boleh disintesa oleh tubuh. Sehingga perlu pengambilan lutein dari luar untuk pemenuhannya. Tetapi timbul kabar baik, bahawa alpukat menjadi penyelesaian dari masalah ini. Anda boleh mendapat lebih banyak lutein dari alpukat. Sekitar 81 mikrogram lutein disimpan dalam satu auns buah alpukat.
Sebuah kajian menunjukkan bahawa lutein terbukti tertumpu pada makula mata yang dapat membantu menjaga penglihatan agar tetap sihat meski di usia senja. Jadi, bila anda ingin tetap normal melihat indahnya alam pemberian Tuhan, maka rawatlah kesihatan mata dengan rutin memakan buah alpukat.

Tinggi Protein dan Lemak Tak Tepu

Alpukat menyimpan kira-kira empat gram protein pada satu buahnya. Angka tersebut boleh membekalkan keperluan protein harian tubuh manusia. Disamping itu, juga terdapat lemak baik yang boleh menggantikan makanan kesukaan anda yang nyatanya banyak mengandungi lemak jahat pencetus kolesterol dan penyakit. Anda boleh mengambil alpukat sebagai pengganti protein seperti telur setiap paginya.

Menurut USDA MyPlate dan Dietary Guidelines for Americans, alpukat menyediakan asid amino yang peranannya sama seperti potassium. Iaitu membantu membina dan memelihara otot serta rangkaian-rangkaian tubuh.

Mengandungi Potassium

Potassium tergolong ke dalam mineral yang dimanfaatkan oleh saraf autonomi pengawal degupan jantung, fungsi otak, dan proses fisiologi penting lain. Buah yang digadang-gadang mengandung potassium selama ini adalah buah pisang, tetapi fakta membuktikan bahawa alpukat ternyata lebih banyak mengandung potassium daripada pisang. Kira-kira dua kali ganda (975 mg) lebih banyak kandungan potassium buah alpukat berbanding pisang.

Khasiat buah alpukat kerana potassium tingginya antara lain:
  • Menurunkan tekanan darah tinggi 
  • Membantu mengurangkan rasa sakit otot akibat latihan atau sukan, seperti lari jarak jauh dan fitness 
  • Memelihara kestabilan cecair, elektrolit, dan asam basa di dalam tubuh 

Sumber Glutathione Antioksidan

Dipetik dari laman web Merdeka, alpukat merupakan salah satu buah dari deretan sumber utama glutathione. Nama lain yang hadir adalah asparagus, bayam, dan sayur brokoli. Semua buah-buahan dan sayur-sayuran segar boleh meningkatkan kadar glutathione, khususnya sayur-sayuran seperti kubis, tauge, dan kubis. Anda juga boleh melakukan mixing nutrition untuk mendapatkan glutathione lebih maksimum. Contohnya, dengan menikmati makan malam dengan salad sayur, telur, dan jus alpukat.

Glutathione atau disingkat GSH adalah ibu dari segala jenis antioksidan. Sel-sel di dalam tubuh sangat menaruh harapan pada prestasi master antioxidant ini. Salah satu manfaat dari GSH adalah anti-aging dengan cara meningkatkan kandungan kolagen dalam tubuh, terutama pada kulit, sehingga mengurangkan timbulnya kerutan pada wajah dan bahagian tubuh lain.

Menurunkan Kadar Kolesterol

Penyakit seperti Familial hypercholesterolemia (FH), Xanthomas dan gagal jantung adalah jenis penyakit yang akan menjangkiti seseorang jika kadar kolesterol jahat dalam tubuhnya melebihi jumlah HDL (kolesterol baik).

Mengetahui buruknya hal tersebut akhirnya para ahli melakukan kajian terhadap 45 orang dengan jumlah LDL tinggi untuk diperintah makan buah alpukat dalam kurun waktu satu minggu. Hasilnya mereka yang benar-benar rutin makan buah alpukat dalam masa satu minggu mengalami penurunan kolesterol sebanyak 17% tanpa mengurangkan kadar kolesterol yang baik bagi kelangsungan fungsi organ jantung.

Menghalang Pertumbuhan Sel Kanser

Menurut doktor, dalam tubuh setiap manusia terdapat sel kanser yang suatu saat boleh tumbuh, bergantung keadaan kesihatan tubuh masing-masing dan bagaimana cara seseorang memelihara keadaan kesihatan tersebut tetap stabil.

Sementara kaitannya dengan buah alpukat adalah dengan bantuan beberapa sebatian yang terkandung di dalamnya mampu menghalang sel kanser serta mencari sel kanser yang baru timbul dan begitu dijumpai dimusnahkan serta merta tanpa memberi kesan buruk terhadap sel-sel kesihatan aktif lain.

Menjaga Kesihatan Mata

Kandungan lutein dalam buah alpukat merupakan kadar lutein terbanyak berbanding buah-buahan lain yang sama-sama mempunyai keistimewaan dalam mengekalkan kesihatan manusia.

Lutein adalah sebahagian daripada karotenoid yang secara semulajadi dihasilkan di kloroplas dan chromoplasts tanaman. Lutein bertanggung jawab untuk menjaga kesihatan daya penglihatan manusia. Penyelidikan juga menunjukkan bahawa tingginya kadar lutein dalam alpukat dapat mengecilkan risiko kelainan pada mata khususnya degenerasi makula dan katarak.

Baca Faedah buah mangga Membantu untuk menjaga kesihatan mata

Mempercepatkan penyerapan Pemakanan

Berdasarkan sebuah kajian yang dilakukan beberapa tahun lalu terungkap khabar bahawa nutrisi tertentu yang masuk ke tubuh dapat diserap lebih baik, cepat dan jauh lebih efektif bila dimakan selari dengan buah alpukat.

Sebagai pembuktian, dilakukan lagi sebuah penyelidikan untuk memastikan kebenaran hal tersebut. Dua orang memakan salad yang salah satunya dimasukkan alpukat sementara satunya lagi tidak, setelah diperiksa ternyata benar satu orang yang makan salad yang di dalamnya terdapat alpukat membantu penyerapan nutrisi lima kali lebih baik berbanding yang tidak.

Faedah buah alpukat bagi kecantikan
Tentu memerlukan anda melakukan rawatan secara rutin. Sebagia contoh untuk scrub tangan dengan tujuan melicinkan kulit lantaran nutrisi dan kompaun di dalamnya yang sangat tepat untuk menjaga kesihatan kulit, sama halnya dengan faedah minyak zaitun.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon