Thursday, September 1, 2016

Tips Menghilangkan Varises Atau Vena varikos di kaki Secara Aman

Tips Menghilangkan Vena varikos atau Varises. Varises merupakan penyakit pada kulit yang menyerang kawasan kaki, terutama pangkal paha dan betis. Dalam istilah perubatan varises dikenali sebagai pembuluh darah balik atau vena yang merupakan alat dalam tubuh untuk untuk mengembalikan darah sisa olah metabolisme yang berasal dari seluruh jaringan dalam tubuh menuju ke jantung kembali.

Terjadinya varises cenderung mengakibatkan terjadinya penyumbatan peredaran darah pada kawasan disekitar tungkai kaki dan betis ketika dipaksa menahan berat seluruh badan akibat terlalu lama berdiri dan berjalan tegak, sehingga membuat tekanan darah pada vena bahagian bawah meningkat. Varises ini juga mampu mengurangkan rasa percaya diri anda, sama halnya seperti panu.

Tips Menghilangkan Varises Atau Vena varikos di kaki Secara Aman

Gejala  Varises

Mudah sekali Mengenali varises, anda boleh mengetahuinya dari Tanda-Tanda Yang dikeluarkannya misalnya:

  • Timbul warna kebiruan Yang Terlihat Jelas komen pada bagain pembuluh Darah vena dengan Bentuk lebar dan berkelok-Kelok. 
  • Pada Pusat varises tertentu penderita Akan merasakan sakit, Nyeri, bengkak, Berat, misalnya di Betis. 
  • Pada Berbilang kasus sempat Terjadi pembengkakan Hingga Borok di bagian pergelangan. 


Varises akan membuat anda kelihatan lebih tua daripada usia sebenarnya, maka dari itu jangan menganggap varises sebagai gangguan ringan yang hanya merosakkan secara fizikal. Maka dari itu agar kesannya tidak terlalu fatal, anda memerlukan melakukan pengendalian yang benar melalui rawatan perubatan serta melaksanakan hal-hal yang seharusnya dilakukan. Dan sebelum membincangkan hal tersebut, di bawah anda kenali dulu penyebab timbulnya varises.

Punca Varises

Dalam hal ini kita tahu bahawa kerja vena adalah mengalirkan darah daripada sisa metabolik seluruh rangkaian tubuh kembali pada jantung. Itu sama saja menejelaskan bahawa vena bekerja melawan graviti, tetapi kerana kewujudan pembuluh darah vena berhampiran dengan otot, maka penguncupan otot kaku memberi kesan positif untuknya, iaitu membantu pengoptimuman proses pembalikkan darah ke jantung.

Berikut ini beberapa faktor penyebab munculnya varises yang membuat pengembalian darah ke jantung jadi tidak normal:

Mengandung

Ketika memasuki fasa kehamilan, akan berlaku peningkatan volume darah, di mana juga aliran darah dari kaki menuju pinggul menjadi berkurang. Peredaran yang mengalami perubahan ini baik bagi pertumbuhan janin, tetapi malangnya keadaan seperti ini juga mempunyai kesan sampingan tersendiri yakni pembuluh darah akan membesar pada bahagian kaki. Perubahan hormon selama kehamilan ini akan berperanan baik dalam hal pemulihan varises. Tetapi butuh waktu yang tidak sebentar, biasanya akan memakan masa kurang lebih selama 3 bulan.

Usia

Apabila seseorang memasuki usia yang sudah tidak produktif lagi, pembuluh darah akan meningkat keelastisitasannya sehinga mudah menghulurkan. Selain itu, injap vena juga lemah, sehingga darah yang dialiri menuju jantung malah kembali lagi merebak ke seluruh jaringan tubuh. Oleh kerana itu, terjadilah pereganan akibat tekanan pada pembuluh darah vena sehingga timbullah varises.

Beberapa perkara yang juga berpotensi melemahkan injap vena dan merubah peredaran pada kaki yang pada akhirnya berujung pada timbulnya varises iaitu menopaus, estrogen dan progesteron yang terkandung dalam pil perancang keluarga, suntikan dan implan.

Hal - hal yang harus dielakkan

Apabila ketiga anjuran doktor tersebut anda jalani, perlu pula mengelakkan beberapa perkara seperti berikut:

  • Elakkan penggunaan seluar panjang terlalu ketat, juga elakkan penggunaan sarung kaki yang lebih sempit daripada saiz kaki. 
  • Elakkan berdiri terlalu lama ataupun duduk dengan memangku sebelah kaki. 
  • Elakkan pengambilan makanan tinggi kolesterol


Tips Menghilangkan Varises

Lantas, bagaimana cara menghilangkan vena itu sendiri? Disini anda akan dikenalkan dengan dua cara, yang pertama boleh dicuba dirumah atau mengikuti anjuran dari doktor. Berikut ini beberapa cara alami menghilangkan vena yang boleh anda lakukan di rumah.

Tinggikan Kaki

Angkatlah kaki ketika santai selama beberapa saat guna mengurangkan gaya graviti pada vena kaki dan mencegah terjadinya hambatan peredaran darah. Perhatikan juga anda sedang dimana, jangan mengangkat kaki ketika di pejabat meski tidak ada penyelia, sebab hal tersebut membuat nilai kesopanan anda terhakis.

Cara diatas dapat mengurangkan kelemahan pembuluh darah vena pada kaki mengalami peregangan yang akhiranya berpotensi menimbulkan varises. Sementara jika anda ingin mencuba rawatan yang dianjurkan oleh doktor, di bawah anda boleh cuba cara berikut ini:

  • Pengambilan ubat ataupun makanan tambahan (vitamin) yang mampu mengurangkan varises
  • Pengambilan asid lemak omega-3 sebanyak 100 mg / hari. 
  • Penggunaan Ginkgo Bloba sebanyak 120 mg / dua kali sehari. 


Sukan

Rutin bersenam dapat mengurangkan risiko terkena varises. Anda boleh cuba sekadar berjalan santai setiap petang selama beberapa minit, ini dimaksudkan agar peredaran darah pada kaki menjadi lancar, tetapi jangan juga terlalu berlebih dalam melaksanakannya.

Kawalan Berat Badan dan Pengambilan Makanan

Kegendutan ataupun obesiti boleh memberi kesempatan pada varises untuk hadir dalam tubuh anda. Maka dari itu, selalu kawalan berat badan agar masalah ini tidak menghantui anda. Selain itu, pengambilan makanan juga perlu diperhatikan, misalnya menjalani diet rendah garam untuk mencegah berlakunya pembengkakan sebagai akibat dari retensi cecair.
Elakkan Penggunaan Heels kerap-kerap
Kedudukan tumit yang rendah ataupun sejajar akan memaksimumkan fungsi otot pada betis untuk bekerja. Tetapi, jika tiap harinya anda dituntut untuk memakai heels, alangkah baiknya melakukan regangan kaki saat jam-jam rehat, hitung-hitung melancarkan peredaran darah pada kaki.

Kurangkan Masa Duduk ataupun Berdiri

Biasanya duduk terlalu lama mencetuskan terjadinya buasir, tetapi siapa sangka kalau duduk juga berpotensi menimbulkan varises. Saat posisi tubuh terlalu lama dan banyak duduk ataupun berdiri, kaki akan menampung beban tubuh bahagian atas. Untuk itu, apabila anda telah duduk lama, selingi dengan aktiviti berdiri sekurang-kurangnya 30 minit.

Setelah mengelakkan semua hal yang menyebabkan varises serta melaksanakan keseluruhan cara mengatasi varises, langkah selanjutnya adalah meningkatkan kesabaran kerana dalam pemulihan varises ini akan menyita waktu yang tidak sebentar.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon