Thursday, August 11, 2016

Tips Diet Sihat dengan Makanan Sihat

Maklumat kesihatan Tips Diet Sihat. Setiap wanita tentu sangatmenginginkan untuk dapat memiliki tubuh yang sihat dan langsing. Akan tetapi kadang-kadang, aktiviti serta kesibukan yang padat psetiap harinya membuat kitamenjadi lupa untuk mengurus kesihatan tubuh, yang mengakibatkan kejatuhan sistem metabolisme tubuh. Apabila sudah begitu, maka tubuh biasanya menjadi mudah lelah dan tidak bertenaga, sehingga boleh menyebabkan kegemukan. Tentu saja hal itu tidak ingin anda alami. Oleh kerana ituberikut ini adalah beberapa tips diet sihat dengan makanan yang sihat untuk mendapatkan badan yang langsing, walaupun anda sedang disibukkan oleh rutin setiap harinya.

Tips Diet Sihat dengan Makanan Sihat


Tips Diet Sihat dengan Makanan Sihat

cabai Merah
Cili merah ternyata dapat mengawal berat badan. Cili merah boleh diolah menjadi beberapa macam makanan seperti sambal dan sos. Walaupunmengkonsumsi cili merah dapat meningkatkan nafsu makan, akan tetapi ternyata cili merah juga dapat mengawal mengeluarkan tenaga yang ada dalam tubuh lebih banyak. Hal ini tentu saja boleh menyebabkan minat makan menjadi turun drastik setelah mengkonsumsi cili merah. 

Minat makan yang menurun ini tentu saja dapat membantu anda dalam mengurangkan hidangan makan sehingga dapatmengkontrol keperluan kalori. Selain itu dalam cili merah banyak mengandungi vitamin dan mineral seperti vitamin C, B6, A, zat besi, tembaga dan potasium.

ikan Salmon
Ikan salmon merupakan salah satu sumber makanan yang dapat menurunkan kadar lemak. Satu potong ikan salmon seberat 3 auns dapatterkandung 7 gram protein. Ikan salmon juga mengandungi pelbagai nutrisi pentingyang diperlukan oleh badan seperti omega 3 yang telah terbukti sangat baik untuk kesihatan jantung. Selain itu ikan salmon juga mempunyai kandungan iodin dalam jumlah yang tinggi yang boleh membuat kelenjar tiroid berfungsi secara maksimum agar sistem metabolisme tubuh dapat berjalan lebih cepat. Dengan mengkonsumsi ikan salmon yangmengandung protein tinggi boleh membuat perut boleh lebih lama menahan lapar.

sayur-sayuran hijau
Beberapa jenis dari sayuran hijau seperti kangkung, bayam dan sawi sangat baik dimakan pada saat anda sedang menjalankan program diet, kerana ketiga-tiga jenis sayur-sayuran ini sangat tinggi kandungan seratnya, sehingga dapatbermanfaatdalam menjaga pencernaan tubuh. Selain itu sayur-sayuran hijau tidak mempunyai banyak kandungan kalori serta karbohidrat, jadi anda tidak perlu merasa bimbang. Banyaknyakandungan vitamin, mineral sertaantioksidan dan kalsium dalam sayuran hijau, memebuat sayur-sayuran hijau sangat efektif dalam membakar lemak didalam badan. Jadi apabila anda tidak menyukai sayur-sayuran hijau, tetapi anda sedang melakukan program diet, maka sebaiknya anda memulakan untuk mengkonsumsi sayuran hijau untuk menu harian diet anda.

Protein tanpa lemak
Protein tanpa lemak merupakan tips diet sihat dengan makanan yang sihat selanjutnya yang sangat sesuai digunakan pada masa Andasedang menjalankan program diet. Protein tanpa lemak ini boleh anda dapatkan dengan mengkonsumsi daging ayam serta daging ayam belanda. Daging ayam dan kalkunadalah sumber protein yang sangat baik untuk pencernaan dan dapat juga meningkatkan metabolisme tubuh. Jadi, walaupun anda memakan daging, tetapi anda tidak perlu bimbang menjadi gemuk.

buah oren
Sama dengan buah beri, oren juga sangat bermanfaat untuk dapat membuat tubuh anda menjadi lebih langsing. Aneka nutrisi yang terkandung dalam buah oren disinyalir boleh menurunkan lemak dari dalam tubuh, sehingga kegemukan bukanlah perkara yang membimbangkan lagi bagi anda.

Baca faedah buah jeruk bagi kesihatan manusia

bawang putih
Bawang putih merupakan salah satu bumbu dapur yang sudah ada sejak dulu dan telah dikenali dengan manfaatnya yang banyak, terutama untuk kesihatan dan termasuk juga untuk diet. Dalam beberapa kajian yang telah dilakukan disebutkan bahawa bawang putih ternyata sangat baik dalam meningkatkan metabolisme tubuh sehinggadapat membantu melancarkan program diet yang sedang anda lakukan.

buah berry
semua jenis buah berry yang ada, seperti strawberry, blackberry mahupun blueberry sangat kaya akan serat, sehingga sangat baik untuk dapat meningkatkan stamina serta metabolisme tubuh. Buah berry juga ditegaskan merupakan salah satu buah yang sangat baik bagi kesihatan pencernaan serta boleh juga sebagai pembunuh terbaik untuk lemak jahat yang sering menjadi penyebab kegemukan.

Itulah beberapa maklumat kesihatan tips diet sihat dengan makanan sihat yang boleh melangsingkan tubuh yang boleh anda konsumsi. Akan tetapi janganlah lupa, agar badan sentiasa sihat untuk memastikan juga makanan sihat lain yang biasa anda konsumsi.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon