Sunday, July 31, 2016

10 Faedah Buah Delima Bagi Kesihatan dan Ibu Hamil

Faedah buah delima. Delima adalah tanaman buah-buahan yang belakangan ini menjadi pengambilan kegemaran orang Amerika. Buah ini menawarkan pelbagai khasiat kesihatan, khususnya untuk merawat kulit agar sentiasa segar kerana kandungan antioksidan yang sarat melebihi kadar pada teh hijau dan anggur merah.

Sejumlah kajian juga menyusul, ada yang mencari faedah buah delima bagi kesihatan, antara lain mengatasi gangguan perut, jantung, merawat gigi, penyakit sendi, kanser, kurang darah, dan diabetes. Secara tradisional, buah ini dijadikan jus atau sari buah untuk dimakan.

10 Faedah Buah Delima Bagi Kesihatan dan Ibu Hamil

Dalam beberapa riwayat, buah delima disebut sebagai buah pembawa keberuntungan. Belum jelas alasannya, yang pasti banyak terdapat faedah buah delima untuk kesihatan dan kecantikan. Pembuktian sudah pernah dilakukan dengan melaksanakan penyelidikan. Seperti American Journal of Clinical Nutrition yang memaparkan bahawa tingginya antioksidan dalam delima boleh menghalang pengoksidaan LDL (kolesterol jahat) dalam badan.

Kandungan antioksidan dalam satu gelas sari buah delima lebih banyak berbanding satu gelas teh hijau, jus oren, atau anggur merah. Itulah mengapa sekarang ini sedang marak jualan sekaligus pengonsumsian sari buah delima di negara-negara Eropah, terlebih Amerika.

Faedah Buah Delima

Sebetulnya, apa saja faedah pengambilan buah delima secara rutin?

Memberi perlindungan pada DNA

Secara tidak langsung, antioksida dan fitronutrien penting lain dalam buah delima berfungsi melindungi (DNA) yang ditunjukkan dari beberapa interaksi dengan bahan genetik tubuh.

Mencegah kanser kulit

Kerana kaya akan antioksidan yang baik bagi kulit, penyakit semacam kanser kulit boleh dikurangkan risikonya. Jelasnya, bilamana delima rutin mengasup tubuh maka terjadi penurunan jedua jenis kanser kulit, yakni sel karsinoma basal dan sel skuamos.

Baca Madu Untuk Mengekalkan Kecantikan Kulit

Mencegah kanser payudara

Universiti yang sama juga mengadakan pembelajaran untuk mengetahui kegunaan dari komposisi zat dalam jus delima, antara lain luteolin, asid ellagic, dan asam punicic yang secara bersamaan mampu mencegah kanser payudara.

Mereka menuliskan hasil tersebut dalam Jurnal Breast Cancer Research and Treatment yang secara ringkas tertulis bahawa ekstrak buah delima menyumbang aktif dalam mencegah perkembangan sel kanser payudara. Para wanita dianjurkan untuk rutin pengambilan buah delima jika ingin terhindar dari penyakit yang mengerikan tersebut.

Baca faedah buah tin Mencegah kanser usus, saluran penghadaman, kanser payudara

Perlindungan terhadap kanser

Salah satu Universiti di Riverside, California menjalankan sebuah kajian atau penyelidikan terhadap jus delima yang mana laporannya diterbitkan dalam Jurnal Translational Oncolog. Perihal hasil penelitian, tertulis jelas bahawa jus dan sari buah delima boleh membunuh atau mengurangkan kadar pertumbuhan sel kanser.

Melindungi jantung daripada penyakit mengancam

Jantung merupakan organ penting yang harus terjaga keadaannya. Penyakit yang menyerang jantung sangatlah berbahaya dan mengancam keselamatan. Dalam Jurnal Penyakit Aterosklerosis terdapat bukti bahawa delima mempunyai keupayaan untuk mensintesa kolesterol dan memecah radikan bebas dalam sistem vaskular.

Melawan alahan

Delima mempunyai sifat anti-alergi yang sudah terbukti. Ternyata, sebatian polifenol yang mampu melawan reaksi alergi dengan mengurangkan proses biokimia yang berlaku di dalam tubuh selepas sensitiviti tubuh terganggu kerana sesuatu, entah makanan atau sentuhan langsung terhadap beberapa benda.

Menggalakkan sistem kekebalan tubuh

Penting untuk menjaga keadaan kesihatan badan dengan meningkatkan imuniti. Anda boleh membantu peningkatan sistem imun dengan rajin pengambilan jus delima setiap harinya. Kehadiran vitamin C penting dalam meningkatkan sistem kekebalan tubuh, yang melindungi anda daripada bakteria penyakit.

Baca faedah teh hijau boleh Meningkatkan Sistem Imun Badan

Memperbaiki dan melindungi hati

Belum lama ini terbit hasil kajian dalam Jurnal Toksikologi dan Industri Kesihatan yang memaparkan bahawa sari buah delima yang dimakan secara teratur dapat melindungi hati dan melakukan regenerasi selepas berlaku kerosakan.

Melindungi buah pinggang

Sebuah lembaga penelitian menuliskan laporan dalam jurnal kes kegagalan buah pinggang yang menuding ekstrak buah delima mampu mencegah kerosakan buah pinggang dan melindungi organ vital tersebut terhadap serangan racun berbahaya yang boleh datang dari luar.

Membiarkan kulit awet muda

Seperti yang telah kita ketahui bersama bahawa delima mengandungi antioksidan dalam jumlah tinggi yang menjadikan dirinya sangat banyak menawarkan faedah, khususnya bagi kulit. Kandungan antioksida tersebut mampu menangkal radikal bebas serta memperbaiki tisu atau sel-sel tubuh yang rosak, sehingga membuat kulit tetap sihat dan awet muda.

Kesan sampingan buah delima bagi kesihatan

  • Dalam beberapa kes, jus delima tidak menunjukkan kesan sampingan. Namun, beberapa orang pernah mengaku megalami alahan beberapa jam selepas pengambilan jus delima. 
  • Penggunaan sari buah delima dengan tujuan menurunkan tekanan darah rendah akan membolehkan sebahagian pesakit mengalami penurunan tekanan darah yang begitu rendah (hipotensi). 
  • Pesakit asma perlu berhati-hati hendak mengambil olahan delima, kerana para penyelidik mendapati reaksi seperti alahan, loya, muntah, dan gangguan pernafasan. 
  • Meski penyelidik telah mengumumkan bahawa tidak berlaku peningkatan kadar gula pada pada pesakit dibaetes kerana kandungan berupa fruktosa, alangkah baiknya anda elakkan buah ini. Sebab, rasa manis yang tumpuannya lebih tinggi daripada gula tetap membolehkan kenaikan kadar gula darah (glukosa). 

Delima memang superfood yang menyihatkan dan membugarkan tubuh. Tetapi anda juga sudah mengetahui bahawa terdapat bahaya disamping faedah buah delima yang luar biasa banyaknya. Oleh kerana itu, jangan sampai melewati batas dalam pengambilan jus delima agar tidak timbul kesan negatif bagi kesihatan.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon