Thursday, August 4, 2016

Sebab Kekurangan Vitamin A Gejala Dan Rawatan

Maklumat kesihatan mengenai Vitamin A. Vitamin A adalah salah satu nutrisi paling penting yang diperlukan oleh tubuh anda. Kekurangan vitamin A dikenali sebagai Vitamin A Deficiency. Kekurangan vitamin A menyebabkan kebutaan pada orang dewasa dan meningkatkan risiko kematian pada bayi. Anak-anak mempunyai kekurangan vitamin A lebih terdedah kepada penyakit seperti cirit-birit, campak dan jangkitan pernafasan serius lain. Dalam kes yang lebih buruk, bahkan boleh menyebabkan kematian. Masalah ini lazim di sebahagian besar negara-negara yang belum membangun.

Maka baca terus untuk mengetahui lebih banyak tentang punca, gejala dan menyembuhkan.

Sebab Kekurangan Vitamin A Gejala Dan Rawatan

Sumber makanan daripada vitamin A:

Sangat penting untuk mempunyai diet seimbang yang menyediakan jumlah yang diperlukan vitamin A bagi tubuh. Pengambilan Vitamin diet A-kaya adalah kaedah pencegahan terbaik untuk masalah ini. Krim, keju, susu, mentega, buah pinggang dan hati haiwan adalah beberapa sumber makanan terbaik dari vitamin A. Vitamin A hadir dalam semua oren atau sayur-sayuran berwarna kuning dan buah-buahan. Jadi, anda perlu memasukkan mereka dalam diet anda untuk mengelakkan kekurangan vitamin A. Apabila anda mengesan kekurangan vitamin A, sangat penting bahawa anda harus mula mengambil vitamin produk makanan A-kaya.

Cara lain untuk mengambil vitamin A adalah melalui suntikan atau dalam bentuk lisan. Mereka boleh digunakan secara oral sebagai makanan tambahan dengan atau selepas makan. Anda harus berunding dengan doktor yang baik jika masalah tidak boleh diselesaikan hanya dengan mengambil vitamin A yang kaya-makanan. Seorang doktor akan mencadangkan apa rawatan yang terbaik untuk anda sesuai dengan tahap anda dari kekurangan vitamin A dan kumpulan umur. Anda tidak perlu mengambil gangguan ini ringan kerana menimbulkan ancaman serius bagi kesihatan.

Sebab Kekurangan Vitamin A:

Cara terbaik untuk mengatasi masalah adalah untuk mencari alasan yang mendasari di balik itu. Kekurangan vitamin A adalah gangguan kesihatan yang serius dan oleh kerana itu, maklumat kesihatan tentang vitamin A sangat dibutuhkan dan sangat penting untuk mengetahui penyebab. Sebab utama dari kekurangan vitamin A adalah sebagai berikut:

Malabsorption:

Mal-penyerapan vitamin A oleh tubuh juga boleh menyebabkan kekurangan nya. Hal ini dapat disebabkan oleh hipertensi, sariawan, giardiasis, ikterus obstruktif, cystic fibrosis, penyakit seliak atau penggunaan lebih daripada minyak mineral sebagai julap.

Jadi, ini adalah penyebab utama dari kekurangan vitamin A. Tetapi bagaimana anda akan dapat mengesan itu? Ada pelbagai gejala kekurangan ini dengan yang satu dapat mendiagnosis masalah ini.

Lebih daripada Perkumuhan Urine:
Lebih daripada perkumuhan air kencing juga boleh menyebabkan kekurangan vitamin A. Alasan di balik perkumuhan besar dapat ISK, nefritis, batuk kering, radang paru-paru dan kanser.

Kurang susu ibu:

Bayi yang tidak mendapat susu ibu mereka berada pada risiko mengembangkan kekurangan ini.

Malnutrisi:

Malnutrisi adalah salah satu penyebab utama dari kekurangan vitamin A. Orang yang tidak mengambil produk pangan hewani dan vitamin makanan A-kaya biasanya pada risiko kekurangan ini.

Gejala Kekurangan Vitamin A :

Berikut ini adalah beberapa gejala yang paling umum dari kekurangan vitamin A:
  • Mata kering. 
  • Visi berkurang dalam cahaya malap atau malam hari. 
  • Radang mata. 
  • Kerentanan terhadap jangkitan kencing dan jangkitan saluran pernafasan. 
  • Pertumbuhan dihentikan pada anak-anak. 
  • Kulit menjadi kasar dan kering. 
  • Buta ayam. 

Ada begitu banyak penyakit yang serius dan masalah kesihatan yang berkaitan dengan kekurangan vitamin A. Oleh kerana itu, maklumat kesihatan ini sangat menganjurkan bagi anda untuk pengambilan vitamin A makanan diperkaya setiap hari.

Baca kandungan vitamin A dalam buah alpukat sangat baik untuk kesehatan

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon