Thursday, August 18, 2016

Tips Asli Menangani Rambut Rontok

Tips Menangani Rambut Rontok Parah. Rambut gugur juga boleh disebabkan kerana pelbagai faktor, diantaranya yaitu kurangnya nutrisi, adanya pencemaran, sering terdedah kepada sinar matahari, faktor hormon stres, penggunaan bahan kimia dan masih banyak lagi. Cara mencegah terjadinya masalah pada rambut dengan semulajadi boleh menjadi salah satu penyelesaian terbaik, kerana cara tersebut sangat mudah dan hasilnya juga sangat berkesan, selain itu anda juga boleh menggunakan bahan-bahan yang alami seperti buah avokado, buah keras, lidah buaya dan masih banyak lagi. Berikut ini beberapa cara mengatasi rambut gugur teruk yang boleh anda terapkan:

Tips Asli Menangani Rambut Rontok Parah


Tips Asli Menangani Rambut Rontok

Teh hijau
Tahap terakhir yakni cukup mudah yakni buatlah teh panas seperti biasa, tunggu hingga sejuk, setelah dingin sapukan air teh tersebut ke seluruh rambut anda, diamkan kurang lebih selama 1 jam dan bilas rambut anda menggunakan syampu.

Baca Faedah Teh Hijau Sebagai Minuman

Bawang putih
Caranya haluskan bawang putih dan selanjutnya gunakan sebagai topeng untuk menghilangkan masalah pada rambut, setelah itu balurkan dan tunggu beberap minit selanjutnya langkah terakhir yakni mencuci menggunakan syampu agar rambut anda bersih.

Minyak pati
Bahan selanjutnya yakniminyak penting yang terbukti dapat mengatasi rambut gugur, seperti minyak bijan, minyak kelapa dan minyak zaitun. Anda boleh mengusapkan minyak pati pada permukaan rambut anda secukupnya dan lakukan juga urutan agar meresap pada kulit anda, terapkan secara rutin dua kali dalam seminggu agar memberikan hasil yang maksimum pada rambut dan kulit kepala anda.

Yogurt
Yogurt merupakan salah satu bahan yang boleh anda jadikan untuk bahan mengatasi masalah keguguran rambut, caranya adalah memohon yogurt ke kulit kepala anda dan biarkan 10 hingga 15 minit, kemudian bilas menggunakan air bersih, terapkan cara ini 2 hingga 4 kali seminggu, sehingga anda boleh mendapatkan hasil yang baik seperti yang anda inginkan.

Buah avokado
Anda boleh menggunakan buah alpukat sebagai penghilang asalah rambut kelemumur sebab kandungan protein yang terdapat pada buah yang satu ini sangat berkesan untuk menguatkan rambut anda, caranya cukup mudah yakni haluskan buah avokado, kemudian balurkan ke kulit kepala anda, diamkan 20 menit lalu bilas menggunakan syampu agar bersih.

Baca Faedah Buah Alpukat Untuk Pemakanan Dan Pemakanan Anak

Kemiri
Kandungan minyak pada kemiri, minyak kemiri ini dapat membuat rambut anda anda menjadi lebih hitam dari sebelumnya, sihat dan mampu mengatasi masalah keguguran rambut, kandungan yang terdapat pada kemiri juga boleh menguatkan akar rambut dan mampu merangsang rambut untuk tumbuh pada bahagian kulit kepala anda, untuk menggunakan sangria kemiri ini caranya yakni pertamatumbuk kasar selepas di sangrai kemudian tumbuk hingga halus hingga menjadi mengeluarkan minyak, dan selanjutnya menyapu minyak kemiri tersebut pada rambut anda, kemudian setelah kurang lebih 12 hingga 20 minit keramaslah menggunakan syampu agar rambut anda bersih.

Menggunakan lidah buaya
Kandungan yang terdapat dalam lidah buaya ternyata tak hanya mampu membuat rambut menjadi lebih sihat, akan tetapi juga akan lebih kuat, dan selain itu boleh merangsang pertumbuhan rambut anda, sebelum anda melakukan cara ini basahkan dahulu permukaan rambut, dan tunggu sejenak hingga setengah kering, kemudian usapkan jel yang terdapat pada bahagian daging lidah buaya pada rambut dan kulit kepala anda, biarkan selama 15 hingga 20 minit, lakukan perkara seperti ini 2-3 kali dalam seminggu.

Demikian beberapa cara semula jadi menangani rambut gugur yang teruk semoga bermanfaat dan selamat mencuba. salam maklumat kesiahatn
Baca Cara Alami Menangani Kedutan Pada Kulit Wajah

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon