Friday, September 2, 2016

Tips Menghilangkan Panu Dengan Cepat

Tips Menghilangkan Panu. Panu atau panau atau tinea adalah masalah kesihatan pada kulit badan yang disebabkan oleh cendawan bernama Candida. Gejala panu bermula dengan timbul tompok putih, coklat atau merah bergantung warna kulit pesakit yang disertai rasa gatal. Bentuk panu rata sehingga tidak menjadikan pesakit merasakan sakit, tetapi rasa gatal yang timbul terkadang menjadikan jengkel hati, terlebih jika terkena peluh.

Panu boleh menyerang siapa saja kerana itu akrab dikatakan dengan penyakit rakyat, khususnya hinggap pada kulit orang-orang yang tidak mempedulikan kesihatan kulitnya. Umumnya pesakit panu adalah remaja usia belasan, tetapi tidak memperkecil kemungkinan kehadiran panu pada pesakit berumur lebih tua ataupun lebih muda.

Bahagian kulit yang mudah dihampiri oleh panu adalah bahagian atas dada, lengan, perut, betis kaki, leher, ketiak, lipatan paha, muka dan kepala. Yang jelas, di mana ada kulit yang sering terkena keringat, disitu pula panu menghantui.

Tips Menghilangkan Panu


Tips Menghilangkan Panu Dengan Cepat

Jadi intinya anda membaca artikel ini untuk mengetahui cara menghilangkan panu dengan cepat bukan? Memang boleh, tetapi perlu diingat bahawa yang akan dibincangkan adalah kaedah rawatan herbal atau tradisional, menggunakan beberapa tumbuhan daripada alam.

Limau Nipis
Kandungan terakhir adalah limau nipis, bukan limau. Pasti anda tahu kalau limau nipis memang ahli dalam hal kesihatan dan kecantikan, salah satunya menghilangkan panu secara berkesan.

Potong beberapa buah limau nipis, lalu haluskan belerang. Campurkan limau nipis pada halusan belerang dan sapu pada bahagian kulit yang tertempeli panu. Rutin melakukan rawatan ini boleh menghilangkan cendawan penyebab panu juga, tetapi butuh proses yang cukup memakan masa, anda sabar saja.

Baca Faedah Buah Limau Bagi Kesihatan Manusia

Bawang Putih
Sama halnya dengan lengkuas yang wajib masuk dalam bumbu penyedap masakan, kegunaan bawang putih lain adalah merawat panu.

Sediakan 1 - 2 butir bawang putih, kupas kulitnya lalu potong menjadi 2 bahagian. Gosokkan bawang putih pada bahagian permukaan kulit yang terdapat panu. Rawatan ini anda lakukan sehari 2 kali sampai cendawan penyebab panu menghilang dan tidak stabil dari kulit.

Lengkuas
Rempah yang selalu hadir pada bumbu masakan sebagai penyedap rasa ini juga banyak dimanfaatkan untuk rawatan traidisional, salah satunya obat panu herba.

Ambil rizom lengkuas yang masih segar sebab kandungan air di dalamnya masih banyak, potong-potong lalu oleskan bahagian daging lengkuas pada permukaan kulit yang didapati panu. Lakukan rutin sehabis mandi sampai panu beransur-ansur hilang.

Setelah panu anda hilang dengan maklumat kesihatan Tips menghilangkan panu di atas, upayakan bahawa anda terus memberi perhatian kepada keadaan kesihatan kulit, jangan pernah lepaskan kenikmatan hal-hal kecil. Sebagai contoh, mandi semua kali habis sukan, cuci bersih tubuh pakai sabun antikuman jika anda terguyur air hujan, dan sebagainya.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon