Thursday, July 28, 2016

Faedah Buah Limau Bagi Kesihatan Manusia

Faedah Buah Limau Bagi Kesihatan Manusia - Faedah buah limau ada begitu banyak jika anda ingin mengetahuinya secara terperinci. Maka dari itu setiap ada orang yang sedang sakit, maka kebanyakan kerabat yang mengunjunginya akan membawakan buah oren untuknya.

Hal ini bukanlah tanpa alasan, sebab secara umum orang-orang sudah mengetahui bahawa faedah buah oren sangatlah banyak dan akan sangat membantu anda yang sedang sakit agar dapat lekas sembuh dan sihat kembali seperti sedia kala. Selain itu buah oren termasuk buah-buahan yang amat mudah didapatkan.

Faedah Buah Limau Bagi Kesihatan Manusia

Faedah Buah Limau Bagi Kesihatan

Sebagai salah satu negara yang mempunyai iklim tropika maka buah-buahan seperti oren ini sangat mudah dikembangkan. Boleh anda buktikan sendiri terutama ketika sedang musimnya, maka buah oren dijual dalam jumlah yang melimpah dan dengan harga yang murah. Dengan pelbagai kemudahan tersebut sebaiknya anda jangan malas untuk menyimpan buah oren di dalam peti sejuk anda sebagai persediaan anda agar anda dan keluarga boleh memakan buah oren secara rutin setiap harinya dan mendapat faedah buah oren yang banyak itu.

Menghindarkan Penyakit Kanser

Penyakit kanser adalah salah satu penyakit yang amat ditakuti oleh masyarakat. Hingga kini kaedah pencegahan dan penyembuhan kanser masih terus dikembangkan untuk mendapatkan yang terbaik. Kerana jika sudah terlanjur maka penyakit ini boleh sangat berbahaya bagi kelangsungan hidup manusia yang menderita penyakit tersebut. Kemunculan penyakit kanser ini pada penderitanya paling banyak disebabkan oleh pola makan yang tidak sihat, pelbagai macam makanan segera memang lazat namun berbagai macam makanan segera itulah yang menjadi salah satu penyebab kanser. Jika anda tidak ingin menderita penyakit kanser, maka perbanyaklah makan buah oren, kerana di dalam buah oren banyak sekali kandungan bernama limonoid yang merupakan salah satu pencegah kanser payudara, kulit dan usus. Faedah buah oren yang satu itu makin membuat buah ini menjadi laris.

Baca Buah durian boleh mematikan zat penyebab kanser

Menghindarkan Risiko Penyakit Batu Ginjal

Faedah buah oren yang kedua yang boleh anda dapatkan dari memakan buah oren secara rutin adalah dapat menghindarkan dari risiko penyakit batu ginjal. Apabila anda mempunyai batu karang dalam buah pinggang anda dan kemudian batu buah pinggang itu menyumbat saluran di dalam badan anda maka anda akan merasakan kesakitan yang luar biasa. Maka dari itu sebelum anda benar-benar menderita penyakit batu ginjal maka sebaiknya anda melakukan usaha pencegahan dengan banyak mengambil buah oren. Namun tentunya ada batasan dalam mengambil mereka, jangan sampai berlebihan dan jangan makan jeruk sebelum anda makan, kerana hal itu akan melukai perut anda.

Baca tumbuhan kumis kucing boleh menjadi ubat batu Ginjal

Mengurangkan Risiko Kanser Hati

Salah satu jenis penyakit kanser yang ditakuti adalah penyakit kanser hati. Anda boleh mengurangkan risiko terkena kanser hati dengan pengambilan buah oren secara rutin kerana kandungan vitamin A dalam buah oren yang dikenali dengan mengandungi carotenoid adalah salah satu bahan yang sangat ampuh mencegah terjadinya risiko kanser hati pada manusia. Sehingga dengan memakan buah oren setiap harinya organ hati anda akan selalu sihat dan anda pun dapat dielakkan daripada risiko menghidap penyakit kanser hati. Kandungan vitamin A tersebut tentunya sangat berguna bagi kesihatan mata anda sehingga mata anda pun menjadi semakin sihat.

Menurunkan Kadar Kolesterol

Kolesterol yang berlebihan adalah salah satu sumber penyakit dalam tubuh manusia. Maka dari itu sebaiknya anda kurangkan memakan makanan yang banyak mengandung kolesterol atau anda juga boleh mengurangkan kadar kolesterol yang ada dalam tubuh anda dengan cara memakan buah limau dengan teratur. Kandungan serat dan vitamin C yang ada dalam jeruklah yang secara aktif sangat berperanan dalam menurunkan kadar kolesterol dalam tubuh anda. Sehingga anda pun boleh mendapat faedah buah oren tersebut yang dapat menghindarkan Anda juga dari rentetan penyakit berbahaya yang boleh timbul akibat banyaknya kadarnya kolesterol dalam tubuh.

Mencegah Detak Jantung Tidak Teratur

Degupan jantung yang tidak teratur juga merupakan salah satu penyakit berbahaya maka dari itu ketika anda merasakan bahawa degupan jantung anda mula tidak berirama maka sebaiknya anda membuat pemeriksaan diri anda ke doktor agar boleh mendapatkan kaedah rawatan yang paling tepat demi kesembuhan anda. Kalium yang banyak terkandung dalam buah oren boleh menjadi penyelesaian yang sangat tepat untuk mencegah hal ini terjadi, maka dari itu salah satu faedah buah oren adalah dapat mencegah degupan jantung yang tidak teratur sehingga boleh kembali normal seperti layaknya orang sihat yang lain.

Menghalang Virus

Kandungan vitamin C dan polyphenol dalam buah oren adalah kandungan yang sangat berguna untuk menangkal virus yang hendak masuk ke dalam tubuh dan menjangkiti tubuh manusia hingga akhirnya tubuh manusia boleh terkena berbagai macam penyakit yang berbahaya. Salah satu faedah buah limau ini banyak dimanfaatkan oleh orang-orang yang tidak ingin terkena berbagai macam penyakit yang boleh disebarkan melalui virus yang ada di persekitaran. Virus merebak tidak dapat dikesan kerana virus memang merupakan salah satu hal yang tak kasat mata. Virus boleh merebak melalui udara yang kita hirup dan juga boleh saja merebak melalui sentuhan tangan ketika anda menyentuh berbagai macam benda yang ada di sekitar anda.
Melancarkan Pencernaan

Serat dan vitamin C dalam oren juga membuat salah satu faedah buah oren adalah sebagai buah yang dapat membantu manusia dalam melancarkan sistem penghadaman. Sistem pencernaan memainkan peranan sangat penting dalam kehidupan manusia, ketika sistem pencernaan tidak lancar maka perut rasanya sakit dan membuat anda tidak selesa dalam melakukan kegiatan anda sehari-hari. Oleh kerana itu perbanyaklah makan buah oren agar pencernaan anda boleh lebih lancar. Pada dasarnya semua buah-buahan juga mempunyai faedah buah-buahan sebagai pelancar pencernaan kerana serat dalam buah-buahan memang sangat banyak.
Baca melancarkan pencernaan dengan faedah buah kurma

Menjaga Berat Badan

Rasa asam yang berasal dari kandungan vitamin C dalam oren sangat berguna untuk membakar lemak dalam tubuh sehingga jika anda ingin langsing sebaiknya anda cuba untuk mengambil buah limau yang rasanya masam. Namun hati-hati, dalam sediakanya tidak boleh secara berlebihan kerana ia juga boleh mencederakan perut apabila anda memakannya dalam jumlah yang terlalu banyak. Ada beberapa macam buah oren yang memang mempunyai kandungan vitamin C yang lebih banyak daripada buah limau kebanyakan yang boleh membuat berat badan anda tetap terjaga sehingga anda pun boleh mendapatkan tubuh yang langsing dan sihat.

Lebih baik lagi jika anda mempunyai masalah tekanan darah yang kurang stabil maka anda juga boleh banyak mengambil buah limau kerana kandunga flavonoid dalam buah oren boleh menyebabkan tekanan darah menjadi lebih stabil.

Maklumat kesihatan ini tentunya sangat berguna bagi anda yang menderita penyakit darah tinggi. Dengan memakan buah limau dengan rutin maka anda akan dapat banyak sekali mendapat faedah buah.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon