Friday, September 2, 2016

Tips Menghilangkan Tato Secara permanen

Tips Menghilangkan Tato. Tato berasal dari Bahasa Polyneshia iaitu tatau yang berarti memberi tanda. Pada zaman peradaban Mesir orang-orang yang mempunyai tatu menunjukkan dirinya sebagai orang yang berlatar belakang bangsawan, sama dengan suku dayak yang masyarakat berasal dari kalangan konglomerat diberikan tanda melalui sebuah tato.

Semakin sini, tatu dipandang masyarakat sebagai karya seni Indonesia yang patut dilestarikan. Persepsi tersebut lahir dari artis-artis Indonesia, mereka yang tidak faham tentang seni justru menganggap tatu sebagai 'simbol kejahatan'. Anda juga sering lihat bukan di bandar-bandar besar banyak gengster, yang pada lengannya terdapat banyak tatu bermotif ini itu, intinya buat memberikan kesan kasar dan seram.

Tips Menghilangkan Tato


Tips Menghilangkan Tato Secara permanen

Sementara cara menghilangkan tatu itu sendiri boleh menggunakan beberapa teknik, berikut ini misalnya.

Bantuan Kandungan Semulajadi
Jika tatu sudah agak pudar warnanya sehabis anda hilangkan dengan salah satu kaedah di atas, langkah selanjutnya adalah menjaga keadaan kulit agar jauh lebih baik walaupun tidak seperti sedia kala. Anda boleh menyapu permukaan kulit yang pernah ditampal tatu menggunakan madu atau minyak zaitun secara rutin sebelum tidur, setelah beberapa bulan akan kelihatan hasilnya.

Krim Anti Tato
Anda boleh menggunakan krim anti tatu jika benar-benar menghancurkan dakwat yang melekat pada permukaan kulit. Cara ini juga lebih selamat berbanding mengiris kulit atau dermabrasion. Anda hanya menyiapkan kocek untuk membeli krim ini julat 800 hingga 900 ribu rupiah, harga yang cukup hebat.

Teknik Laser
Prosesnya jauh lebih praktikal dan selamat, wajah saja teknik menghilangkan tatu dengan laser menjadi pilihan utama pencinta tatu. Cara kerjanya iaitu dengan menyinari tatu dengan kontras warna kulit dan tinta, lama kelamaan zarah dakwat akan hancur dan tatu boleh dihilangkan hanya dengan kain lap. Meski jauh lebih aman dan praktikal, teknik laser sangat memakan kos dan masa yang cukup lama.

Teknik scarification
Scarification Adalah Alternatif berkesan Untuk menghilangkan Tato Dengan cara menuangkan larutan asam Atau senyawa Kimia Pada Tato kamu makin sukses Mudah dikelupas. Tetap saja saat Tato Hilang Akan berisiko tinggia membekaskan luka-komen pada kulit.

Teknik Pembedahan
Kalau teknik ini menggunakan alat pembedahan untuk membuang tatu yang nantinya kulit di sekeliling bekas tatu akan dijahit. Tentunya akan timbul bekas luka jahitan yang berisiko menimbulkan keloid, jika sudah terlanjur anda boleh menerapkan Tips menghilangkan keloid secara perubatan ataupun moden.

Teknik Dermabrasion
Iaitu menggunakan semacam kertas pasir atau butiran pasir untuk mengelupas dakwat kekal pada kulit yang menjadi lapisan terluar. Sementara dakwat tatu yang berada di bawah lapisan nantinya boleh dikikis dengan pisau bedah oleh seorang ahli, iaitu doktor kulit.

Dermabrasion boleh dipilih siapa saja sebab kosnya agak berpatutan dan mudah prosesnya, tetapi akan timbul rasa sakit yang luar biasa bergantung saiz tattoonya, semakin besar semakin sakit. Pada akhirnya tatu akan hilang tetapi kulit yang sebelumnya di tato akan terdapat bekas luka yang lebih mengerikan dibanding tatu itu sendiri.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon