Friday, August 26, 2016

Tips Menghilangkan Lemak Di Badan Yang Efektif

Tips Menghilangkan Lemak. Menghilangkan lemak yang ada di beberapa bahagian tubuh kita terutama perut adalah pekerjaan sulit. Untuk menghilangkan lemak di tubuh secara berkesan butuh latihan-latihan bijak dan konsisten agar lemak dalam tubuh benar-benar terbakar dan tidak akan kembali lagi. Lemak atau yang disebut dengan lipid merupakan bahan organik hidrofobik yang sukar larut dalam air. Akan tetapi lemak boleh larut dengan pelarut organik seperti benzen, klorofom dan eter.
Tips Menghilangkan Lemak Di Badan Yang Efektif
Tips Menghilangkan Lemak Di Badan Yang Efektif

Jenis lemak berdasarkan sumbernya dibagi menjadi dua yaitu lemak sayuran dan lemak haiwan. Lemak sayuran adalah lemak yang berasal dari tumbuh-tumbuhan sayur-sayuran seperti kacang tanah, kelapa, kemiri dan lain lain. Sedangkan lemak haiwan adalah lemak yang berpunca daripada haiwan seperti daging, susu, telur, keju dan lain lain.Lemak sebenarnya mempunyai fungsi yang baik bagi tubuh antara lain sebagai penghasil tenaga, pelindung alat-alat tubuh yang vital, bahan penyusun hormon, bahan penyusun membran sel, bahan penyusun hempedu, pelarut vitamin A, D, E, K, pelindung tubuh dari suhu yang rendah. Walau bagaimanapun lemak yang berlebihan dan terkumpul di beberapa bahagian badan juga tidak baik bagi kesihatan selain itu juga mengganggu penampilan.


Nah dalam kesempatan kali ini akan berkongsi maklumat untuk anda mengenai Cara Menghilangkan Lemak Di Badan Yang Efektif yaitu dengan latihan gerakan -Gerakan yang sangat berkesan untuk menghalang lemak terkumpul dan juga membakar lemak dengan cepat. Berikut di bawah ini beberapa gerakan yang boleh untuk menghilangkan lemak di tubuhyang berkesan.
  • Dumbbell Row Cara melakukan latihan gerakan ini adalah dengan cara letakkan kaki anda pada sisi bangku, meja atau sofa. Kemudian bungkukkan badan anda secara lurus hingga membentuk sudut 90 derajat. Setelah itu tarik salah satu lengan dari bawah ke atas sedangkan tangan yang satu bertumpu pada meja, bangku atau sofa. Lakukan latihan ini sebanyak 12 set.
  • Renegade Row Caranya dengan dua meletakkan dumbbel di lantai dengan lebar sesuai lebar bahu anda. Kemudian mulailah posisi teratas seperti anda mau latihan push up dengan tangan bertumpu pada bobot. Angkat dumbbell dimulai dengan salah satu tangan sedangkan tubuh tertumbu pada tangan lain. Tahan beberapa saat dan kembalikan pada posisi semula, kemudian angkat dumbbell dengan berganti tangan dengan tubuh tetap dalam posisi seperti push up.
  • Pull Up Mungkin gerakan pull up dianggap sukar oleh beberapa orang, akan tetapi gerakan pull up mempunyai banyak variasi pergerakan yang meniru gerakan pull up. Latihan pull up ini akan menggerakan seluruh otot yang ada di punggung dan juga membentuk otot-otot tersebut.
  • Jumping Rope Dengan latihan lompat tali atau jumping rope, akan menggerakkan sebahagian besar otot punggung. Latihan jumping rope menjadi latihan kardio yang sangat baik untuk membakar dan menghilangkan lemak di tubuh.

Demikianlah maklumat kesihatan mengenai Cara Menghilangkan Lemak Di Badan Yang Efektif yang boleh lakukan sendiri di rumah untuk membakar lemak yang terkumpul dalam tubuh anda. Lakukan senaman secara rutin dan juga disertai dengan pengambilan nutrisi yang sihat dan benar.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon