Friday, August 26, 2016

Tips Menghilangkan Jerawat Dengan Cara Alami

Tips Menghilangkan Jerawat. Apakah anda sering bermasalah dengan jerawat di wajah anda? jerawat merupakan masalah di wajah yang sering di alami oleh kebanyakan orang. Tidak hanya oleh kaum hawa, namun kaum adam pun juga sering terdedah kepada masalah di wajah dengan jerawat. Jerawat membuat seseorang menjadi kurang percaya diri, dan menganggu penampilan. Jerawat adalah keadaan di mana pori-pori tersumbat, dan bercampur dengan sel kulit mati dan minyak yang akan mencetuskan kemunculan jerawat. 

Walau bagaimanapun bakteria juga berperanan serta dalam menyebabkan jerawat di wajah anda. dengan ikut berfungsinya bakteria pada timbunan minyak di wajah anda, maka akan menyebabkan jerawat menjadi jangkitan, muncul nanah dan bila tidak ditangani dengan betul akan mencetuskan jangkitan yang lebih teruk. Cara menghilangkan jerawat secara semulajadi merupakan alternatif dan cara yang mudah untuk anda lakukan, dengan kos yang minimum.
Tips Menghilangkan Jerawat Dengan Cara Alami
Tips Menghilangkan Jerawat Dengan Cara Alami

Mungkin ramai di antara anda, yang memilih cara meghilangkan jerawat secara kimia, yaitu dengan rawatan di klinik kecantikan. Walau bagaimanapun, rawatan di klinik kecantikan juga akan mengalirkan isi dompet anda, selain mementingkan faktor luaran, anda juga harus memberi perhatian kepada faktor dalaman pencetus jerawat sehingga anda dapat menghindarinya. Cara menghilangkan jerawat secara semulajadi berikut ini boleh anda rutin terapkan dan masalah jerawat anda akan dapat diatasi.

Rajn-rajinlah membersihkan muka: Kulit wajah yang terdedah terdedah kepada jerawat adalah kulit wajah berminyak. Untuk itu, anda harus rutin untuk membersihkannya. Sisa make-up, debu, akan mencetuskan kalenjar minyak berproduksi berlebih sehingga anda lebih terdedah terdedah kepada jerawat. Pilihlah pula sabun muka khusus untuk kulit berjerawat dan berminyak seperti yang mengandungi ekstrak lemon, tea tree, dan timun. Cara menghilangkan jerawat secara semulajadi ini tidak sukar untuk rutin dilakukan bukan?


Banyak pengambilan air putih: Cara menghilangkan jerawat secara semulajadi yang satu ini sudah tidak diragukan lagi. Manfaat air putih sangat baik untuk kesihatan tubuh, dan tentu saja kesihatan kulit anda. Air putih memainkan peranan dalam proses regeneras kulit anda.

Pola tidur: pola tidur anda akan sangat berpengaruh sebagai faktor pencetus jerawat. Cara menghilangkan jerawat secara semulajadi ini adalah dengan tidur yang cukup dan berkualiti. Bila anda sering begadang, akan mencetuskan stress dan badan akan kurang berehat. Akibatnya, jerawat akan muncul pada wajah anda.

Cara menghilangkan jerawat secara semulajadi yang terakhir adalah jauhilah pengambilan makanan yang berlemak seperti gorengan, telur, daging-dagingan, coklat dan perbanyaklah pengambilan sayur-sayuran hijau dan buah-buahan segar yang kaya akan vitamin C.

Selain memberi perhatian kepada faktor internal di atas sebagai cara menghilangkan jerawat secara semulajadi, anda boleh cuba cara menghilangkan jerawat secara semulajadi yang satu ini. Peraslah lemon segar hingga di dapat sari lemon, tambah madu. Kemudian oleskan ada wajah anda sebelum tidur. Lakukan rutin dan anda akan terhindar dari masalah jerawat.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon