Saturday, August 27, 2016

Tips Menghilangkan Sakit Kepala

Tips Menghilangkan Sakit Kepala. Punca penyakit boleh datang dari mana saja, penyakit yang paling umum sering dialami oleh banyak orang adalah sakit kepala. Gejala penyakit sakit kepala ini boleh bermacam-macam, sakit kepala pun ada bermacam-macam, ada sakit kepala yang mencengkam, ada sakit kepala yang hanya terasa sebelah dan ada sakit kepala yang sampai terasa hingga ke bahagian leher. Tips rawatan sakit kepala boleh anda lakukan dengan cara semula jadi.

Nasib baik di Negara kita ada banyak sekali ubat tradisional yang boleh dirumuskan sendiri dengan mudah oleh anda. Cara-cara itu sudah sepatutnya anda cuba apabila anda sering mengalami sakit kepala, sebab sebenarnya sakit kepala merupakan sakit yang wajar, tetapi jika terlalu sering menyerang, maka sakit kepala tersebut juga tetaplah harus berhati-hati. Kerana mana tahu sakit kepala yang anda rasakan itu merupakan salah satu tanda daripada penyakit lain yang anda alami, maka dari itu ketika anda terlalu sering mengalami sakit kepala sebaik-baiknya segeralah dapatkan pemeriksaan diri anda ke doktor untuk mengetahui apa penyebab penyakit dari sakit kepala yang terlalu kerap itu.

Tips Menghilangkan Sakit Kepala

Tips Menghilangkan Sakit Kepala
Tips Menghilangkan Sakit Kepala

1. Teh Madu Hangat


Untuk tips rawatan sakit kepala yang selanjutnya maka cubalah untuk mengambil teh madu hangat untuk mengatasi rasa sakit kepala yang anda rasakan. Teh hangat saja sudah sangat baik untuk digunakan mengatasi sakit kepala apalagi jika ditambah dengan madu maka khasiat dari teh madu itu boleh semakin berlipat ganda untuk mengubati rasa sakit kepala. Teh madu hangat akan semakin menyembuhkan rasa sakit kepala anda kerana rasa hangat itu boleh membantu anda dalam merilekskan saraf anda yang terasa kaku. Maka dari itu secara kerap mengambil teh madu suam agar anda dapat terbebas dari rasa sakit kepala yang sering anda rasakan.


2. Tidur Yang Cukup


Anda yang sering mengalami sakit kepala maka cubalah untuk menjaga kesihatan anda dengan cara menjaga pola tidur anda. Kebiasaannya, anda harus bisa tidur dalam sehari sebanyak 8 jam, maka dari itu supaya anda tidak sering mengalami sakit kepala, maka cubalah untuk menjaga tidur anda. Jangan terlalu sering begadang kerana hal itu boleh membuat anda merasakan sakit kepala. Rasa sakit kepala yang terlalu kerap boleh membahayakan bagi kesihatan anda secara keseluruhan.


3. Hirup Udara Segar


Kemudian boleh jadi anda terkena sakit kepala kerana anda kekurangan oksigen, maka dari itu ketika anda merasakan sakit kepala cubalah untuk keluar rumah dan menghirup udara segar. Jika anda memang sering mengalami sakit kepala, maka cubalah untuk menghirup udara segar setiap pagi hari. Anda boleh meluangkan masa anda di pagi hari sambil melakukan jogging di sekitar rumah anda untuk dapat menghirup udara segar di pagi hari, kerana udara di pagi hari biasanya memang masih alami dan masih belum banyak mengandungi pencemaran. Jika anda sering melakukan tips rawatan dengan menghirup udara segar maka anda lama kelamaan pasti boleh benar-benar sembuh dari sakit kepala yang sering anda alami.

4. semangka


Pada saat anda diserang sakit kepala bisa jadi anda mengalaminya kerana anda kekurangan cecair dalam tubuh, maka dari itu selain dengan mengambil air putih yang banyak, anda juga boleh mengambil berbagai macam buah-buahan yang mengandungi banyak air sebagai cara alami untuk mengatasi sakit kepala. Salah satu buah yang mengandungi banyak air adalah tembikai merah. Anda boleh memakan tembikai secara langsung jika anda merasakan sakit kepala, apabila anda merasakan sakit kepala tersebut ketika cuaca sedang panas, maka semangka dapat menjadi salah satu tips rawatan yang sangat ampuh.


5. ikan Segar


Ubat tradisional lain yang dengan mudah boleh anda manfaatkan untuk mengubati rasa sakit kepala adalah ikan segar, terutama ikan segar yang banyak mengandungi omega 3. Ikan seperti ikan tuna dan salmon merupakan cara alami yang sangat baik digunakan ketika anda sering merasakan sakit kepala. Punca penyakit sakit kepala yang anda rasakan itu juga harus anda cari tahu dengan segera supaya anda boleh mengelakkan berbagai macam penyebab penyakit sakit kepala tersebut di lain kali, sehingga anda tidak lagi mengalami sakit kepala. Karena bagaimana pun juga sakit kepala itu sangat mengganggu apabila tidak segera diubati.

6. ais Batu


Dalam hal ini ais batu tidak digunakan untuk dimakan. Melainkan ais batu ini merupakan tips rawatan yang sangat baik untuk mengatasi rasa sakit kepala. Boleh jadi sakit kepala yang anda rasakan itu terjadi kerana anda terlalu sering terdedah kepada sinar matahari yang menyengat akibat kegiatan anda yang terlalu sering berada di luar bilik. Cara semulajadi menggunakan ais batu ini boleh digunakan dengan cara menuam ais batu tersebut ke kepala anda atau ke kawasan kepala yang terasa sakit akibat sakit kepala. Namun anda boleh melapisi ais batu tersebut dengan menggunakan kain agar ais batu tersebut tidak terasa perih terasa di tangan anda.

7. kentang Rebus


Sakit kepala boleh jadi menyerang anda apabila peredaran darah anda tidak lancar. Maka dari itu cubalah untuk menggunakan berbagai macam bahan alami yang dapat melancarkan peredaran darah. Salah satu cara semula jadi yang boleh anda gunakan untuk melancarkan aliran darah. Kentang rebus ini mudah dibuat sehingga anda boleh dengan mudah memanfaatkannya sebagai salah tips rawatan dalam mengatasi sakit kepala. Kentang mengandungi banyak potasium sehingga akan sangat baik untuk mengatasi rasa sakit kepala yang sering menyerang anda.

8. buah Pisang


Buah pisang ternyata merupakan salah satu ubat tradisional yang sangat berkesan dalam mengatasi sakit kepala. Buah ini membuat kepala anda menjadi lebih segar dan terbebas dari rasa sakit kepala kerana banyaknya vitamin yang ada di dalamnya. Rajinlah mengambil buah pisang setiap hari maka anda boleh sembuh dari sakit kepala yang menyerang anda. Apabila setiap hari anda mempunyai banyal kegiatan dan sering berada di luar, maka cubalah untuk memperbanyakkan pengambilan buah pisang setiap hari. Dengan begitu rasa sakit kepala yang sering menyerang anda boleh segera dihilangkan dengan segera tanpa sebarang kesan sampingan.

9. air Putih


Air putih merupakan salah satu cara semula jadi yang sangat mujarab untuk mengatasi sakit kepala. Maka dari itu ketika anda sering mengalami sakit kepala maka cubalah untuk lebih banyak meminum air putih. Lebih baik air putih yang anda minum merupakan air putih yang anda masak sendiri. Tentunya anda juga perlu memastikan bahawa air yang akan anda masak mempunyai kebersihan, airnya haruslah tidak berbau, tidak berwarna dan tidak berasa. Selepas itu anda perlu memasak air tersebut hingga mendidih. Dibanding air mineral dalam kemasan, maka air putih alami yang anda masak sendiri merupakan cara alami yang paling baik dalam tips rawatan sakit kepala.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon