Wednesday, August 31, 2016

Tips Menghilangkan Kantung Mata Atau Mata Panda

Tips Menghilangkan Mata Panda. Kantung mata atau mata panda adalah gangguan kesihatan pada kulit di sekitar mata yang mengalami penipisan serta perubahan warna menjadi lebih gelap. Punca kantung mata yang biasa dialami oleh kebanyakan orang adalah seringnya begadang ataupun kurang tidur.

Hadirnya kantung di bawah kelopak mata anda secara tidak langsung akan mengurangkan penampilan menarik anda, selain itu juga mengurangkan rasa percaya diri ketika ingin bercakap-cakap dengan rakan apalagi kekasih. Oleh kerana itu anda harus melakukan rawatan secara berkala agar kantung mata boleh hilang.

Tips Menghilangkan Kantung Mata Atau Mata Panda

Tips Menghilangkan Mata Panda atau Kantung Mata

Berikut ini telah saya himpunan daripada beberapa rujukan berupa artikel mengenai cara menghilangkan kantung mata akibat begadang ataupun faktor lain.

Timun

Buah ini juga mendapat bahagian dalam hal memudarkan warna hitam pada kawasan sekitar mata. Selain itu timun juga berkhasiat untuk melancarkan sistem peraliran darah dalam tubuh. Cara mengkompres mata pakai tmun sangatlah mudah.

Iris tipis-tipis timun, lalu tempelkan setiap 2 keping pada kedua-dua mata. Lakukan rawatan ini sambil menutup atau memejamkan mata. Jika anda adalah orang yang cara tidurnya terbilang rapi, lebih baik melakukan cara ini sambil tidur agar hasilnya lebih maksimum.

Kantung Teh Celup Bekas

Jangan anda kira hampas pada kantung teh celup yang telah dipakai tidak bermanfaat. Sebetulnya hampas kantung teh celup dari teh hitam atau teh hijau mempunyai manfaat untuk mengetatkan kulit kerana terdapat kandungan zat tannin. Selain itu fungsi dari bahan-bahan ini juga dapat melancarkan pembuluh darah.

Hubungannya dengan kantung mata adalah sama seperti bahan lain yaitu digunakan untuk mengkompres mata. Langkahnya sangat sederhana, siapkan sepasang kantung teh yang telah digunakan, rendam terlebih dahulu kedalam air sejuk. Jika sudah, memampatkan langsung di kawasan bawah mata setiap pagi dan menjelang tidur.

Bengkoang

Buah ini kaya akan mineral, vitamin C dan B1 yang mana setiap nutrisinya baik untuk menjaga kesihatan kulit secara keseluruhan. Kerana bengkoang juga memberi kesegaran pada kulit, menggunakannya untuk menghilangkan lingkaran hitam pada mata juga terbukti berkesan.

Caranya cukup memarut buah bengkoang, kemudian gunakan dengan cara memampatkan atau topeng. Biarkan selama 15 minit, kemudian bersihkan. Lakukan secara rutin hingga kantung mata hilang dan jika kurang berkesan anda boleh menggunakan tips seterusnya.

Topeng Kentang

Kentang mengandungi asid fosforik dan asid sitrik yang berkemampuan akan meringankan peradangan atau inflamasi dan tidak mengandungi astrigent. Kerana hal tersebut maka banyak ahli yang mencadangkan pesakit kantung mata untuk menggunakan topeng dari kentang.

Cara membuat topeng kentang untuk menghilangkan mata panda:

  • Sediakan satu buah kentang yang sudah dikupas kulitnya, kemudian cuci bersih. 
  • Iris tipis dan tumbuk hingga halus. 
  • Gunakan kentang yang telah halus untuk Menjaram kawasan sekitar mata. 
  • Biarkan hingga 30 minit lamanya, lalu angkat kentang dan bersihkan mata. 


Cara ini cukup berkesan untuk merawat kantung mata.

Kompres Dengan Es Batu

Sering melihat para ahli gusti yang matanya menjadi hitam atau sebutan lain "bengap"? Biasanya ketika pusingan selesai para jururawat akan Menjaram matanya dengan ais batu. Tujuan dari kompres mata dengan ais batu adalah mengurangkan lebam pada mata.

Melihat kes tersebut ternyata ais batu juga boleh digunakan untuk mengembalikan kesegaran mata. Anda hanya perlu berbaring sejenak sebelum tidur, lalu siapkan baskom berisi beberapa bongkah ais batu, tempelkan di bawah kedua kelopak mata anda. Biarkan ais batu menyejukkan mata selama 10 minit, lalu bersihkan mata dan bergegaslah tidur. Rasakan kesegaran pada esok harinya.

Demikian maklumat kesihatan mengurangkan rasa letih pada mata akibat aktiviti begadang. Sebenarnya cara menghilangkan mata panda yang paling efektif adalah menambah jam tidur atau sekurang-kurangnya cukupi masa tidur harian, iaitu selama 7 - 8 jam sehari.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon