Tuesday, August 30, 2016

Tips Menghilangkan Keloid Secara Medical dan Alami

Tips Menghilangkan Keloid. Mungkin anda sedang bagaimana cara menghilangkan keloid di permukaan kulit. Tetapi sebelum merangkak lebih jauh berbincang inti dari pembahasan kali ini, alangkah baiknya anda mengetahui dulu secara ringkas tentang keloid.


Secara umum, keloid ialah bekas luka yang timbul di permukaan kulit di mana sebelumnya terdapat luka, keloid ini ialah pertumbuhan tisu parut yang menonjol, melebar dan memanjang dengan permukaan yang licin jika disentuh oleh telapak tangan.

Secara perubatan, masa kulit terluka, akan terjadi proses pemulihan yang normal dalam kurun waktu tertentu, ketika reaksi penyembuhan tersebut parut (fibrosa) yang terbentuk di atas luka akan melindungi dan memperbaiki luka. Dalam beberapa kes, rangkaian fibrosa tersebut timbul menebal, menonjol, dan melebar. Inilah yang dinamakan keloid, atau lebih dikenali oleh orang awam perubatan sebagai bekas luka yang menebal.

Lokasi keloid ini boleh di mana saja, tetapi lebih sering dijumpai di kawasan dada bahagian atas, bahu, leher dan kawasan sekitar wajah (lebih tepatnya di sekitar rahang bawah).


Punca Keloid


Keloid bukanlah penyakit yang berbahaya di mana butuh bantuan doktor untuk menangani atau menyembuhkan penyakit ini. Masalah yang timbul akibat keloid lebih condong kepada segi penampilan, oleh karenanya banyak orang yang mencari cara membuang keloid dengan bantuan operasi.

Timbulnya parut berlebih pada permukaan kulit (keloid) boleh disebabkan oleh beberapa faktor yang dapat anda lihat dan ketahui, diantaranya ialah:
  • Jerawat pecah yang meninggalkan bekas
  • luka bakar
  • Luka bekas cacar
  • Lubang tindikan di telinga
  • Luka akibat tercalar benda tajam
  • Luka pembedahan (operasi)
  • Suntikan vaksin untuk mencegah suatu penyakit

Punca lain dikemukakan oleh National Center for biotechnology Information, di mana keloid lebih umum terjadi pada seseorang berusia antara 10 hingga 20 tahun. Keloid lebih cenderung dipengaruhi oleh genetik atau faktor keturunan, jadi seorang bapa atau ibu yang mempunyai keloid lebih mudah membuat anaknya mengalami perkara sama apabila luka telah sembuh.

Cara Mencegah Keloid


Agar jumlah keloid tidak merebak ke bahagian permukaan kulit lain, maka sangat disyorkan bagi anda melakukan langkah pencegahan segera. Namun bagaimana cara mencegah keloid agar tidak timbul kembali di bahagian tubuh lain?


Hanya ada satu cara yang boleh dikatakan mudah dan boleh juga dibilang sukar, iaitu seboleh mungkin agar terhindar dari luka, termasuk prosedur operasi jika itu tidak terlalu genting situasinya, seperti operasi plastik, pemancungan hidung dan lain sebagainya.

Tips Menghilangkan Keloid Secara Medical


Setelah anda tahu tentang selok-belok hingga cara mencegah keloid, pada tahap ini saya akan memberi tahu anda bagaimana cara membuang keloid dengan cepat. Ya, sebenarnya tidak terlalu cepat, butuh proses yang tidak sebentar, tetapi asalkan anda rutin dan konsisten, boleh dipastikan bekas luka menonjol tersebut hilang dari peredaran, maksudnya permukaan.

Berikut ini cara membuang keloid yang telah terkbukti berkesan untuk membuang keloid pada pesakit yang mengeluh.

Suntik cortisone (suntikan steroid intralesi)


Cara membuang keloid yang pertama ini ialah cara yang terbilang cukup berkesan. Menggunakan ubat suntik keloid secara beransur-ansur dapat membantu mengecilkan bekas luka menonjol tersebut. Anda tidak perlu bimbang ketika ingin menjalani cara ini, sebab suntik cortisone sangat aman dan tidak begitu menyakitkan.

Biasanya, penyuntikan dilakukan sebulan sekali sehingga mendapat hasil yang maksimum. Secara beransur keloid akan mengecil dan kempis, tetapi dalam beberapa kes suntikan steroid ini juga boleh membuat keloid menjadi rata dan berwarna kemerahan. Hal demikian boleh terjadi kerana suntikan steroid akan merangsang pembentukan pembuluh darah yang lebih dangkal, jika sudah begini boleh diatasi dengan menggunakan laser.

Namun tetap saja, walaupun keloid sudah tak tampak menonjol, hasil terbaikpun akan tetap meninggalkan bekas pada kulit yang boleh dilihat oleh mata, permukaan agak kasar, dan mempunyai warna berbeza berbanding warna kulit normal sekitarnya.

laser


Keloid akan mengecil dan warna kemerahan akibat keloid akan pudar mengikut jumlah terapi laser yang anda lakukan. Kerana cara membuang keloid dengan laser ini memerlukan beberapa sesi terapi, banyak orang yang memilih cara lain kerana rawatan ini memakan kos yang tidak sedikit akibat butuh tahapan terapi.


Crytotherapy


Crytotherapy terbilang cukup aman, tetapi membuat anda yang gemar berpakaian ogah untuk pilih cara ini. Sebab crytotherapy dilakukan dengan cara membekukan keloid menggunakan nitrogen cecair yang nantinya membuat keloid jadi rata, tetapi sering kali meninggalkan warna gelap pada kulit.

Fluorouracil


Cara yang satu ini difungsikan untuk membunuh sel-sel keloid dengan tahapan kemoterapi dengan menggunakan ubat keloid. Kaedah Fluorouracil dilakukan dengan menyuntik agen kemoterapi ini, secara sendiri ataupun bersamaan dengan steroid, telah digunakan juga untuk rawatan keloid.

sinaran


Dari hasil penyelidikan para doktor yakin bahawa radiasi ialah cara membuang keloid paling berkesan dan selamat. Tetapi belum ada yang tahu betul bagaimana prosesnya kecuali doktor yang khusus menangani masalah ini.

Tips Menghilangkan Keloid seacara Semulajadi


Kajian sebelum ini ialah cara membuang keloid dengan bantuan perubatan, walaupun efektif tetapi tidak boleh dinafikan bahawa cara membuang keloid secara semulajadi juga terbilang sepadan dengan aspek rawatan perubatan.

Untuk lebih perincian, boleh langsung anda simak tentang cara membuang keloid secara semula jadi di bawah ini.

1. madu


Humectant yang mempunyai sifat pemulih ini sangat disyorkan oleh pakar perubatan alternatif dalam hal merawat keloid. Tidak perlu repot, hanya mengoleskan keloid dengan madu secara rutin selama beberapa minggu akan menyempeskan dan memudarkan warna bekas keloid secara beransur-ansur.


2. lidah Buaya


Selain banyak manfaatnya untuk rambut, ternyata aloe vera boleh digunakan untuk merawat keloid. Disini kandungan lidah buaya akan membantu mengurangkan keradangan, menjaga kelembapan kulit, serta menyembuhkan kulit yang rosak.

Langsung saja anda terapkan caranya sebagai berikut:
  • Kawasan bekas luka dibersihkan terlebih dahulu dengan menggunakan air hangat.
  • Tempelkan gel lidah buaya pada keloid, kemudian diamkan selama 30 minit dan bersihkan dengan air sejuk.

Cara membuang keloid dengan menggunakan lidah buaya ini memang kaedah semula jadi paling simpel dan tidak menghabiskan banyak wang apalagi tenaga.


3. jus Lemon


Jus lemon menyediakan vitamin C serta bersifat sebagai antioksidan yang dapat menunjang kesihatan tubuh sekaligus kecantikan kulit. Jus lemon juga berkesan untuk merawat keloid dan beberapa jenis luka lain.

Cara rawatan keloid dengan jus lemon sendiri tidaklah sukar:
  • Buat jus lemon yang airnya tidak terlalu banyak, maksudnya sari lemon masih agak kental.
  • Sapukan jus lemon pada kawasan kulit yang tergadai keloid.
  • Biarkan sehingga setengah jam lamanya, kemudian bersihkan dengan air suam sehingga tidak melekat.

Seiring berjalannya waktu keloid tersebut akan hilang secara signifikan, anda hanya perlu konsisten melakukannya.

4. Baking Soda


Baking soda terlibat untuk mengusir keloid dengan peranan sebagai pengelupas dan menghaluskan kulit.

Cara penggunaannya ialah sebagai berikut:
  • Ciptakan ubat atau krim halus dengan menggabungkan kedua-dua bahan berupa satu bahagian bakin soda dengan tiga bahagian hidrogen peroksida.
  • Sapukan krim atau ubat yang telah jadi pada daerah keloid, fungsinya ialah mengurangkan keradangan dan mempercepatkan proses pemulihan.

Anda boleh menggunakan kaedah alami ini sehari tiga hingga empat kali, sesuai tingka parah atau tidaknya bekas luka yang anda miliki.

5. Cuka Sari Apel Murni


Epal murni yang telah diolah sehingga menghasilkan sari boleh anda manfaatkan untuk membuang keloid. Ini ialah kaedah tradisional yang boleh dilakukan sendiri dirumah, fungsi dari cuka sari apel murni ialah mengecilkan dan membuang warna kemerahan pada bekas luka menonjol.

Berikut ini panduan rawatannya:
  • Gunakan berus untuk mengoles bekas luka yang menonjol, kemudian beri sentuhan lembut beberapa masa agar cuka sari apel murni dapat diserap kedalam kulit.
  • Tunggu sampai sari epal mengering, kemudian ulangi proses ini dalam sehari sekurang-kurangnya 3 kali agar proses pemulihan lebih cepat.

Apabila kulit anda sensitif terhadap cuka sari apel, misalnya menyebabkan kerengsaan, segera beralih ke cara lain atau boleh juga anda mencairkan sari epal dengan menambah sedikit air pada campuran tersebut.

Tidak terasa usai sudah Maklumat kesihatan tentang cara menghilangkan keloid. Kerana di sini ada dua kaedah iaitu secara perubatan dan tradisional, anda tidak perlu bingung pilih yang mana. Anda boleh memilih salah satu, kemudian mencuba, jika hasilnya positif maka lanjutkanlah, begitu juga sebaliknya.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon