Tuesday, August 23, 2016

Tips Cara Menangani Mual Semasa Hamil Trimester

Cara Menangani Mual Semasa Hamil Trimester. Cara menangani loya ketika hamil yang biasa berlaku pada trimester pertama kehamilan akibat makanan atau bau tertentu. Anda sebagai ibu hamil pasti mempunyai kecenderungan tersendiri terhadap hal-hal yang mencetuskan terjadinya loya dan muntah. Sebenarnya, apa itu morning sickness?

Morning sickness adalah rasa mual disertai keinginan muntah yang umumnya dialami oleh ibu hamil pada masa 3 bulan awal kehamilan atau trimester pertama dari usia kehamilan. Bau makanan tertentu menjadi penyebab timbulnya rasa mual. Tingkat darjat mual tiap bumil berbeza-beza, ada yang dipengaruhi oleh bebauan makanan, ada juga yang tidak. Namun yang mengalami mual hebat kerana terlalu sensitif terhadap faktor luaran, diperlukan rawatan secepat mungkin.

Baca Faedah jahe megatasi Mengatasi morning sickness

Tiap wanita hamil mengalami peningkatan hormon (estrogen dan progesteron) yang membuat usus melakukan proses pengosongan lebih perlahan. Mual atau morning sickness ini biasanya datang di pagi hari, walaupun boleh menyerang pada bila-bila saja, baik siang ataupun malamnya. Untuk meredakannya, anda harus menjauhi tempat-tempat yang mengeluarkan bauan. Kerana selain makanan, bau parfum atau merokok juga boleh menyebabkan gelombang mual di awal kehamilan.

Punca Mual Semasa Hamil


Hadirnya rasa mual ketika mengandung tidak diketahui pasti apa penyebabnya, begitu menurut Baby Center. Tapi, ada kemungkinan yang disebabkan oleh banyaknya perubahan fizikal yang berlaku pada tubuh ibu hamil. Beberapa penyebab mual ketika hamil boleh meliputi:

Stres
Dikutip dari Baby Center, para penyelidik meminta atau tepatnya menganjurkan para wanita hamil untuk menjaga keadaan mental dan psikologi. Menurut mereka, terganggunya keadaan psikologi akan mempengaruhi diri semasa mengandung, termasuk menimbulkan tindak balas mual. Tetapi teori ini tidak disokong dengan bukti yang sahih. Justeru jika difikir secara langsung, stres akan dialami semua ibu hamil akibat mengalami loya dan muntah lebih sengit.

Lebih Sensitif Terhadap Bau dan Rasa
Seorang wanita hamil akan lebih peka terhadap bau makanan atau benda, bahkan zat asing. Walaupun bau yang timbul pada keadaan biasa saja, seorang ibu hamil akan mengalami loya dan muntah kerana berlakunya peningkatan sensitiviti bau dan rasa.

Makanan
Dilansir dari Amazine, pengambilan makanan pedas dan berminyak juga mengganggu fungsi pencernaan yang menyebabkan morning sickness. Kehadiran makanan semacam ini akan memburukkan lagi keadaan sistem pencernaan yang sebelumnya sudah dipengaruhi oleh peningkatan hormon progesteron. Lebih baik pengambilan makanan sihat untuk ibu hamil.

Hormon Progesteron
Pengeluaran progesteron akan menjanjak akibat hormon HCG kehamilan yang telah dituliskan sebelumnya. Kesan daripada peningkatan hormon progesteron ini adalah melambatkan semua fungsi metabolik termasuk sistem pencernaan yang mengakibatkan proses pencernaan makanan memerlukan masa yang lebih lama. Bila seorang wanita hamil terlalu banyak makan, maka perut akan menjadi mual akibat ditenggelami dalam mencernanya.

Tingginya Kadar HCG
HCG (Human Chorionic gonadotrophin) adalah hormon kehamilan yang hanya terdapat pada tubuh seorang wanita hamil. Hormon ini dihasilkan oleh villi choriales yang menyebabkan berlakunya peningkatan pengeluaran progesteron oleh ovari.

Peningkatan pengeluaran HCG boleh terjadi hingga hari ke 70 kehamilan, dan kemudian akan menurun pada sisa masa kehamilan. Hormon HCG juga sebagai penentu sama ada seorang wanita mengandung atau tidak dengan cara mengesannya pakai alat test kehamilan.

Kesan dari tingginya kadar HCG dalam darah akan menyebabkan mual atau muntah (morning sickness) pada masa kehamilan.

Cara Menangani Mual Semasa Hamil


Tips Cara  Menangani Mual Semasa Hamil Trimester

Mual merupakan keadaan wajar yang pasti dialami setiap wanita hamil. Meski demikian, dengan mengetahui bagaimana cara menangani mual semasa hamil pastilah sangat bermanfaat untuk meringankan risiko yang mungkin boleh terjadi. Berikut ini hal yang boleh anda perlakukan sebagai cara menangani loya dan muntah pada masa kehamilan.

1. Jangan berlebihan juga ketika minum
Walaupun sebelumnya anda harus memenuhi keperluan cecair dengan memperbanyakkan minum minuman yang tepat bagi ibu hamil, perut anda bukan tangki yang boleh menampung banyak air, apalagi ketika hamil. Solusinya, minumlah sedikit-sedikit sepanjang hari dengan cecair yang sesuai untuk menangani rasa mual. Gunakan straw saja, jangan meneguk satu cawan hingga habis.

2. Bekalan cecair dengan minuman yang tepat
Ada beberapa minuman yang boleh membantu menangani rasa mual. Berikut ini adalah contohnya, anda boleh memilih salah satu untuk dicuba.
  • Halia hangat. Masyarakat di luar bandar mengetahui faedah halia sebagai peminimalisir rasa mual ketika diserang morning sickness. Minumlah kopi atau wedang jahe hangat ketika muncul gejala mual.
  • Teh pudina. Daun teh yang mengandungi menthol boleh menangani rasa mual pada ibu hamil. Usus anda akan menyambut baik kedatangan teh pudina berbanding teh dengan rasa manis biasa.
  • Larutan lemon. Anda boleh memerah satu buah lemon dan campurkan pada satu gelas air putih sejuk. Lemon memang mengandung vitamin C dan banyak cecair, tapi bukan itu yang membantu, melainkan rasa asamnya yang boleh mengusir mual.

3. Berus gigi dan berkumur sehabis makan
Ambil rehat 15 minit. Setelah makan, gosok gigi anda. Jika punya ubat kumur, berkumurlah sekalian agar mulut anda kembali segar dan tidak bau makanan yang telah anda santap.

4. Elakkan makanan pedas, asam, dan berlemak
Makanan yang digoreng boleh mencipta masalah keradangan pada bahagian pencernaan tubuh. Selain makanan berlemak, ternyata makanan pedas dan bercita rasa asam turut menyumbang. Untuk itu, selama hamil di 3 bulan pertama, jauhi makanan semacam ini. Pilih saja makanan yang agak tawar, semisal bijirin atau oatmeal.

5. Tunggu sejuk makanan anda
Jika ternyata makanan anda hampir mengeluarkan aroma yang membuat anda mual, maka satu-satunya peminimalisir masalah ini adalah menunggu makanan tersebut sejuk. Biasanya makanan yang masih panas cenderung beraroma kuat. Sejuk di sini bukan bererti anda harus menyimpannya terlebih dahulu dalam peti ais. Tapi diamkan beberapa minit sebelum dimakan agar panasnya menguap.

6. Elakkan makanan dan bau yang menjadi pencetus
Hidung akan lebih sensitif terhadap bau makanan, benda, atau bahan-bahan yang disembur seperti minyak wangi. Anda tidak mungkin mampu bertahan di tengah bau semacam ini ketika mengandung. Oleh karenanya, jauhi makanan yang beraroma menyengat. Atau bebauan yang membuat anda pusing dan mual. Pilihlah makanan ringan kaya nutrisi atau makanan yang tidak berpengalaman dengan rempah berbau.

7. Sediakan makanan ringan yang berkualiti tinggi, seperti crackers
Letakkan beberapa bungkus crackers di laci atau di atas meja di dalam bilik anda. Ketika anda bangun tidur, makanlah makanan tersebut dan kemudian rehat kira-kira 20 hingga 30 minit sambil duduk sebelum kemudian bangun. Ngemil semacam ini dapat membantu anda merasa lebih baik.

8. Duduk selepas makan
Bila anda sudah kenyang memakan makanan, maka selepas itu biarkan tubuh rileks dalam keadaan duduk, bukan berbaring. Berbaring selepas makan akan melambatkan pencernaan yang sudah pasti lebih berisiko mencetuskan morning sickness.

9. Makan dengan hidangan sedikit tapi sering
Kerana prestasi usus tidak optimum akibat terganggu oleh peningkatan hormon kehamilan, maka satu cara menangani mual pada ibu hamil yang boleh dilakukan adalah makan dengan hidangan sedikit tetapi lebih kerap. Pola makan ini sering dipilih oleh pelaku diet.

Dalam sehari, anda boleh membahagi-bagi masa makan dari yang sebelumnya 3 kali sehari menjadi 5 - 6 kali sehari dengan menggunakan tenaga dari makanan ringan yang sihat. Makanan tinggi karbohidrat mungkin membantu mencegah mual, tetapi kajian kecil melaporkan bahawa protein menjadi nutrisi tepat yang boleh meringankan gejala. Pada dasarnya, makanlah dengan hidangan sedikit dan perlahan-lahan.

10. Ganti cecair yang hilang dengan cecair berelektrolit
Mungkin anda tidak sedar berapa banyak badan kehilangan cecair ketika anda muntah. Dalam sehari sekurang-kurangnya ibu hamil memerlukan satu hingga satu setengah liter air. Tapi apabila setengahnya menghilang, maka anda harus menggantinya. Baby Center menganjurkan anda untuk minum minuman bertenaga yang biasa untuk sukan. Minuman jenis ini mengandungi glukosa, garam, dan potassium untuk menggantikan elektrolit yang hilang.

11. Nikmati pagi dan sore anda
Morning sickness memang mengganggu, tetapi tidak jika anda menanggulanginya secepat mungkin. Salah satu cara menangani loya ketika hamil paling berkesan adalah dengan berjalan-jalan di pagi hari menikmati udara segar dan sunrise bersinar yang menyihatkan badan. Hal ini terbukti mampu meringankan gejala mual ketika kehamilan.

12. Cari kesibukan ringan atau rehat saja
Ketika hamil biasanya anda diminta suami untuk jaga kesihatan dan terus-terusan berehat di rumah, jangan fikirkan kerja rumah sementara waktu. Tapi suami anda tidak tahu betapa membosankannya hanya berdiam diri di rumah. Menunggu hari berlalu begitu sahaja, sangat membosankan.

Oleh kerana itu, anda boleh cuba dengan cara ini. Hubungi rakan anda dan ajaklah bermain ke rumah anda. Jujur saja kepadanya kalau anda memerlukan teman untuk sekadar bercakap-cakap. Mereka yang benar-benar teman pasti mengerti anda. Atau jika mereka sedang sibuk, anda boleh meluangkan masa kosong untuk menonton filem-filem komedi. Kegiatan semacam ini boleh mengalihkan perhatian anda daripada ketidakselesaan yang mengganggu anda.

13. Pengambilan vitamin mengandung anda secukupnya
Para doktor biasa mencadangkan wanita hamil untuk mengasup vitamin kehamilan (prenatal) tiap harinya, agar nutrisi yang diperlukan ibu serta janin tetap terjaga. Mereka mungkin bersetuju di awal, dan melaksanakannya. Tapi setelah beberapa kali pemakaian, ada yang mengeluh kalau perutnya sering terasa mual.

Sebenarnya, vitamin prenatal mempunyai kesan sampingan terhadap kehamilan. Parents Indonesia menyebutkan sekurang-kurangnya ada 4 kesan sampingan yang bakal terjadi, yakni sakit kepala disertai mual, rasa logam di mulut, sembeli disertai cirit-birit, dan alergi parah.

Lantas bagaimana solusinya?

Nah, anda boleh mengurangkan risiko terhadap kesan sampingan tersebut dengan cara mengambil vitamin prenatal satu biji sehari. Anda ingin cari aman bukan? Lebih baik penuhi nutrisi dari makanan saja, jangan dari vitamin tersebut jika tidak ingin mengambil risiko seperti yang disebutkan tadi.

14. Cuba lakukan akupuntur
Kehamilan adalah salah satu momen bahagia untuk keluarga anda, jadi jangan biarkan terlewat dengan kesedihan hanya kerana tidak mampu berkorban melawan rasa mual. Anda boleh mencari pelbagai cara menangani rasa mual tersebut, misalnya dengan akupuntur.

Akupunktur menjadi kaedah yang boleh dipertimbangkan untuk membuat kehamilan anda tetap sihat dan terjaga. Akupunktur tidak memerlukan ubat, jadi sangat selamat. Justeru anda boleh memperoleh banyak faedah setelah melakukannya. Menurut kajian, mendapati akupuntur seminggu sekali pada bulan terakhir masa kehamilan dapat meringankan rasa sakit semasa proses kehamilan.

Untuk pelbagai tempoh kehamilan, akupuntur tetap saja selamat. Tapi sekarang anda fokus untuk mengurangkan munculnya masalah mual tersebut. Akupuntur pada tahap pertama kehamilan boleh meringankan pelbagai aduan seperti mual, muntah, dan migrain. Selain itu, akupuntur juga membantu detoksifikasi, menambah bilangan darah, dan membuat ibu hamil lebih rileks.

15. hirup aromaterapi
Aromaterapi biasa digunakan untuk membuat fikiran lebih tenang dan terbebas dari penat kehidupan. Aromaterapi diperolehi dari bahan yang mudah menguap. Minyak pati yang diekstrak daripada tumbuh-tumbuhan merupakan satu jenis aromaterapi paling banyak digunakan.

Untuk ibu hamil, ternyata menghirup aromaterapi boleh memanjakan tubuh. Minyak pati aromaterapi yang tepat untuk meredakan perubahan fizikal dan psikologi anda selama menjalani masa kehamilan adalah peppermint, sangat sesuai untuk mengurangkan gejala mual dan muntah.

Jika cara menangani rasa mual ketika hamil di atas, mungkin anda harus waspada. Loya dan muntah yang teruk sehingga anda tidak boleh mengambil banyak jenis pengambilan, entah itu air, makanan, atau vitamin prenatal, dan bahkan ubat, anda perlu segera dapatkan pemeriksaan diri ke doktor.

Ada satu keadaan yang disebut hiperemesis gravidarum. Keadaan ini berstatus parah. Hipermesis gravidarum artinya morning sickness yang ditandai dengan loya dan muntah berlebihan yang berlangsung pada masal awal kehamilan. Pesakit akan terganggu keadaan kesihatannya. Pada masalah semacam ini, doktor akan memberi anda cecair intravena (IV) dan ubat-ubatan tertentu.

Baca Faedah Buah Delima Bagi Kesihatan dan Ibu Hamil

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon