Wednesday, July 20, 2016

10 Faedah Jahe Bagi Kesehatan Selain Menghangatkan Tubuh

Faedah jahe atau halia yang merupakan rempah pilihan para ibu untuk dijadikan bumbu masak bagi kesihatan tubuh manusia kerana kandungan sebatian berupa minyak atsiri yang salah satu khasiatnya adalah memberi kehangatan pada badan semasa cuaca sejuk di malam hari.

10 Faedah Jahe Bagi Kesehatan Selain Menghangatkan Tubuh

Halia atau jahe (Zingiber officinale) adalah salah satu rempah berbentuk rimpang yang mudah ditemui di pasaran tradisional dengan pelbagai kelainan seperti:

  • Halia Merah: halia jenis ini menyimpan kandungan minyak atsiri paling banyak berbanding jenis lain, kerana rasanya yang pedas dari halia merah banyak digunakan sebagai bahan asas pembuatan jamu dan ubat. Rizom bersaiz paling kecil dengan balutan kulit berwarna merah serta menyimpan serat yang lebih banyak berbanding halia biasa. 
  • Halia Kuning: Merupakan jenis halia yang lebih sering dijadikan bumbu masakan untuk masyarakat tempatan. Hasil masakan yang diberi bumbu jahe akan memberikan aroma dan rasa yang cukup tajam. Saiz rizom lebih kecil berbanding dengan halia gajah dan mempunyai warna kuning. 
  • Halia Gajah: Dinamakan seperti demikian kerana bentuk rizom yang besar namun rasa yang dihasilkan tidak terlalu pedas layaknya halia jenis lain. Daging halia berwarna kuning hingga putih. Halia gajah atau halia badan merupakan varian halia yang banyak diminati oleh masyarakat dunia. 

Khasiat Halia Untuk Kesihatan


Tanaman halia yang telah dibersihkan juga sering digunakan bapak-bapak dalam bentuk air seduhan untuk menghangatkan tubuh, misalnya ketika mendapat tugas ronda di kampung. Dari situ banyak industri yang meneliti lebih jauh tentang halia agar boleh dikemas berbentuk produk seperti kopi halia atau wedang jahe berjenama.

Pada akhirnya para ahli perubatan tradisional ikut melakukan serangkaian penyelidikan terhadap rizom ini sebagai tumbuhan ubat kerana mendengar banyaknya khasiat di sebalik rasa pedas halia bagi kesihatan. Dan terbukti akan faedah jahe untuk menangani banyak penyakit.

Faedah Jahe


Berikut ini merupakan perbahasan tentang faedah jahe selain menghangatkan tubuh:

Mengubati penyakit rematik
Caranya dengan membakar dua rimpang jahe di atas api panas atau bara. Setelah itu tumbuk sampai halus, terakhir anda aplikasikan pada bahagian tubuh yang terkena rematik. Itulah faedah jahe untuk merawat penyakit sendi.

Menghilangkan mual dan mengubati masuk angin
Masalah pada pencernaan terkadang membuat perut jadi mual ingin muntah, keadaan demikian juga kerap terjadi pada seseorang yang mengalami demam (masuk angin). Sebagai pertolongan pertama jangan terus gunakan ubat warung, cubalah minum air seduhan rimpang jahe agar perut menjadi selesa dan perut terhindar daripada masalah seperti kekejangan.

merawat alergi
Faedah jahe sebagai anti-alergi, sebab di dalamnya terdapat kandungan kompaun yang efektif dalam mengurangkan rasa gatal akibat alahan sekaligus merawat.

Mengubati sakit kepala
Seharian bekerja boleh mencetuskan stres yang berlebihan yang berisiko diserang penyakit lain. Maka dari itu sebaik sahaja pulang ngantor cuba santai di taman sambil menikmati hangatnya wedang jahe dan roti bakar, otak jadi lebih fresh dan tubuh terasa nyaman.

Baca faedah buah duku mempercepat pemulihan sehabis sakit

Mencegah kanser usus
Salah satu universiti yang terdapat di Amerika Syarikat mengkhabarkan bahawa rutin pengambilan makanan atau minuman yang berbahan dasar jahe dapat mencegah penyakit kanser koloretal (usus besar).

Mengatasi morning sickness
Ibu hamil terkadang mengalami mual pagi atau istilah populernya morning sickness kerana pencernaan sedikit terganggu. Untuk mengurangkan rasa mual tersebut anda boleh minum kopi atau wedang jahe yang hangat setiap kali merasakan mual ketika bangun tidur.

Mengatasi gangguan pencernaan
Gangguan kesihatan yang menyerang sistem pencernaan seperti kekejangan dan rasa sakit yang timbul menjelang haid dapat ditepis dengan minum air jahe secara rutin.

Baca makan terug boleh menjaga kesihatan pencernaan

Mengatasi mabuk perjalanan
Dengan minum wedang jahe sebelum membuat perjalanan jauh dengan menaiki kenderaan pacuan empat roda boleh mencegah mabuk perjalanan kerana sifat-nya sebagai anti-mual.

Menjaga keadaan jantung
Jika tubuh menyimpan banyak kolesterol dan minyak yang merupakan susunan daripada lemak sayuran dan haiwan boleh meningkatkan risiko terkena penyakit jantung. Hubungannya dengan faedah jahe kerana di dalam tubuh memegang sebuah peranan sebagai penurun kadar trigliserida dan kolesterol yang berlebihan dalam tubuh.

Menurunkan berat badan
Di dalam tubuh jahe berfungsi untuk melebarkan pembuluh darah menjadi panas tubuh. Di lain sisi TOGA ini hanya menyumbang sedikit kalori sehingga tidak mempunyai andil besar untuk menaikkan berat badan.

Faedah jahe lain:
  • Ubat radang sendi. 
  • Pengawal gula darah yang baik untuk pesakit diabetes. 
  • Menghilangkan gatal pada tekak. 
  • Melancarkan sistem peredaran darah 
  • Membasmi bakteria atau bahan-bahan berbahaya yang menginap dalam tubuh, khususnya bahagian perut, usus dan perut. 
  • Menangkal radikal bebas kerana mengandungi antioksidan kuat. 
  • Herba pek untuk menurunkan suhu badan. 
  • Mengubati migrain (sakit kepala sebelah). 
  • Menghilangkan batuk berdahak dan kering. 
  • Mengatasi masalah perut kembung akibat usus terkena iritasi. 
  • Mengubati sakit gigi dengan cara berkumur. 
  • Meringankan rasa sakit ketika datang bulan. 
  • Meredakan rasa sakit pada otot akibat mengangkat beban berlebihan. 
  • Mengatasi jerawat dengan mengaliri atau mengoleskan pada wajah. 
  • Mencegah keradangan sehingga berfaedah bagi pesakit arthritis dan osteorarthritis. 
  • Mengubati luka terkena bisa ular. 

Kemampuan jahe untuk melakukan pelbagai tindakan perubatan secara alami tadi tentu tidak lepas dari peranan zat kimia yang terkandung di dalamnya. Semakin banyak kandungan nutrisi dalam tanaman rizom ini, tentu semakin banyak pula faedah jahe untuk manusia.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon