Tuesday, August 23, 2016

Tips Menangani Sakit Gigi Berlubang Tanpa Dadah

Tips Menangani Sakit Gigi Berlubang Tanpa Dadah. Gigi berlubang adalah gigi yang menyimpan rongga. Gigi berlubang juga disebut karies. Keadaan ini berlaku akibat bakteria di dalam mulut merosakkan tisu gigi secara cepat. Asal anda tahu, penyakit ini boleh menular dengan hubungan oral ataupun penggunaan berus gigi yang sama dalam satu keluarga. Oleh kerana itu, elakkan memakai berus gigi yang sama dengan ahli keluarga lain, lebih baik beli masing-masing.

Pada tulisan sebelumnya, saya sudah menjelaskan apa saja yang menyebabkan gigi menjadi berongga yang apabila dibiarkan, semakin lama semakin besar dan merosakkan gigi secara keseluruhan. Berikut ini diantaranya:
  • Makanan atau minuman yang mengandung zat pemanis 
  • Selain itu, makanan yang asamnya tertumpu tinggi juga memberi kesan buruk pada gigi 
  • Kurangnya penjagaan gigi 
  • Juga dipengaruhi oleh gen yang diturunkan orang tua 
  • Kurangnya air liur yang biasa dialami orang dewasa dapat menurunkan kemampuan penetralisir asid dalam mulut 
  • Mulut yang tidak terhidrasi dengan baik 

Cara Menangani Sakit Gigi Berlubang Tanpa Dadah


Tips Menangani Sakit Gigi Berlubang Tanpa Dadah

Anda pasti ingin segera mengetahui bagaimana cara mengatasi gigi berlubang tanpa ubat. Yang dimaksudkan ubat di sini adalah rumusan puskesmas ataupun kapletan kilang. Sebenarnya anda akan tetap memerlukan ubat, tapi saya memilihkan beberapa preskripsi ubat untuk mengurangkan rasa sakit akibat gigi berlubang.

Untuk menghilangkannya, jelas anda perlu menampal gigi berlubang tersebut. Tanpa panjang lebar, sila dipilih jenis rawatan gigi berlubang mana yang anda inginkan. Saya mengambil ini dari beberapa rujukan rawatan rumah dengan kaedah semulajadi.

Biji Pala
Bagi yang berpengalaman di dapur pasti sudah akrab dengan fungsi bumbu masak ini. Itu penggunaannya dalam hal habuan. Namun ternyata, biji pala berguna boleh memahami anda ketika sakit gigi.

Menyimak hasil penyelidikan di Universiti Yonsei Korea, sifat antikariogenik pada ekstrak biji pala dapat mencegah pereputan gigi yang disebabkan oleh bakteria. Tentu hal ini sangat membantu anda yang sedang berperang melawan bakteria.

Tips meredakan sakit gigi berlubang dengan biji pala:
  • Parut biji pala dan campur dengan minyak cengkih atau oregano secukupnya. 
  • Sapukan pada pusat gigi yang sakit, biarkan 5 minit atau lebih. 
  • Bilas pakai air hangat dengan cara berkumur. 
  • Ulangi rawatan ini sehari 3 atau 4 kali. 

Jika tidak ingin repot. Buat atau beli minyak biji pala dan celupkan kapas kecil ke dalamnya. Tambal gigi berlubang anda dengan kapas tersebut, biarkan semalaman agar dia bekerja dengan maksimum.

Kunyit
Dalam penjagaan kesihatan di India, kunyit dapat menambah stamina serta mencegah pelbagai penyakit. Saya sempat menuliskan apa saja kemampuan dari tanaman ubat ini, sila lihat: faedah kunyit

Selain 10 faedah yang diulas pada artikel tersebut, ternyata saya mengetahui dari laman web Top 10 Home Remedies bahawa kunyit juga berkemampuan dalam mengatasi sakit gigi berlubang besar ataupun kecil.

Berikut caranya:
  • Beli serbuk kunyit atau anda tumbuk sendiri. 
  • Tempelkan pada gigi yang terkena, tunggu 3 - 5 minit dan bilas dengan air hangat (kumur-kumur). 

Anda juga boleh mencampurkan dengan minyak mustard agar berbentuk pasta, kemudian gunakan untuk mengurut gigi dan gusi. Biarkan kira-kira 10 minit dan bersihkan. Penjagaan rumah ini boleh anda laksanakan sehari dua kali.

Akar Manis
Ekstrak akar manis di dunia lebih terkenal dengan sapaan Licorice Extract. Rasa manisnya melebihi gula, tapi ini adalah tanaman ubat. Siapa sangka kalau akar manis juga berupaya untuk mengurangkan rasa sakit pada gigi yang reput?

Dalam jurnal American Chemical Society of Natural Product, akar manis berguna untuk mempromosikan kesihatan gigi. Terdapat senyawa yang mampu mencegah tumbuhnya bakteria penyebab gigi berlubang. Tanaman ini juga dapat mencukur plak pada gigi.

Bagaimana caranya?
  • Tumbuk akar manis atau licorice. 
  • Pakai untuk menggosok gigi secara teratur, jangan lupa bahagian gigi yang sakit adalah tertakluk kepada. 
  • Atau boleh terus menggosoknya utuh secara perlahan-lahan pada gigi. 

Bawang Putih
Apa benar kalau bawang putih adalah ubat sakit gigi berlubang paling cepat dan ampuh menurunkan rasa sakit yang dihasilkan? Mungkin perlu anda buktikan sendiri. Banyak yang menganjurkan untuk mengambil rempah ini. Selain memberi kesan rawatan, bawang putih juga menunjang kesihatan gusi dan gigi.

Bagaimana penggunaannya?
  • Pertama, ambil 3 - 4 plat atau ulas bawang putih dan ¼ sudu teh garam batu. 
  • Tumbuk kedua-duanya dan campurkan. 
  • Sapu pada gigi yang berlubang, diamkan 10 menit lamanya. 
  • Bilas dengan berkumur pakai air panas. 

Lakukan sehari dua kali selama satu minggu atau sehingga rasa sakit jarang muncul pada lokasi yang sama.

Garam
Anda sudah tidak heran bila diberi cadangan untuk berkumur air garam ketika diterkam rasa sakit gigi, entah kerana berlubang ataupun bakteria yang baru tidak memadai. Memang garam terbukti berkesan melegakan sakit pada gigi berlubang kerana sifat antiseptik dan antibakterial yang dimilikinya.

Penggunaan gaarm untuk merawat gigi berlubang dan mencegah pertumbuhan bakteria di dalam mulut:
Sediakan segelas air suam.
  • Larutkan satu sudu teh garam ke dalam air, aduk. 
  • Berkumurlah sekurang-kurangnya selama 1 minit. Tumpukan pada gigi yang bolong. 
  • Ulangi sehingga 2 - 3 kali sehari sehingga kesakitan reda. 

Sebagai pilihan, anda boleh menambah ½ sudu teh minyak mustard atau jus lemon untuk disapu pada gigi berlubang dan dibilas dengan air hangat.

Minyak Cengkeh
Minyak cengkeh menyimpan kekuatan melawan cendawan, virus, mikrob, dan juga bersifat sebagai antiseptik untuk membunuh kuman. Anda boleh memakai minyak pati ini untuk mengurangkan rasa sakit pada gigi reput.

Biasanya orang-orang juga menggunakan minyak cengkih untuk merawat gangguan pencernaan, asma, batuk, stres, dan sakit kepala. Untuk mengubati sakit gigi berlubang dengan minyak cengkeh, anda boleh mengikuti proses berikut ini:
  • Sediakan sebotol minyak cengkeh, atau dituang sedikit ke mengkok mini. 
  • Celup putik kapas ke dalam minyak, toskan sehingga minyak tidak menitis. 
  • Memohon pembersihan telinga ini ke gigi yang sakit. Tunggu beberapa ketika sehingga mekanisme semula jadi yang dikerjakan oleh minyak cengkeh berlangsung, maka sakit gigi mulai berkurang. 
  • Ulangi lagi 3 proses sebelumnya apabila sakit gigi terasa kembali. 

Bau minyak cengkeh sangat menyengat, jadi anda harus tahan dengan aroma yang dihasilkan. Penggunaan minyak cengkeh hanya untuk rawatan gigi berlubang sementara dan kesnya masih ringan.

Kesan sampingan dari minyak cengkeh juga perlu anda ketahui agar pemakaian tidak berlebihan. Ini beberapa diantaranya:
  • Alergi pada kulit 
  • pendarahan 
  • Bila digunakan dengan dos yang tinggi, kesan yang muncul meliputi sakit tekak, muintah, sesak nafas, kejang, cecair di paru-paru, dan pada kes yang teruk boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang dan hati 
  • Pada bayi, kanak-kanak, ibu hamil ataupun menyusui, meski dos kecil juga berisiko 
  • Dapat berinteraksi dengan makanan tambahan, ubat-ubatan, atau herba lain. 
  • Dapat menurunkan gula darah bila dipakai secara oral. 

nota:Lebih baik mikir dua kali sebelum mengambil cara merawat gigi berlubang ini.
Keenam bahan di atas boleh anda pilih salah satu sebagai langkah pereda rasa sakit.

Langkah Pencegahan Gigi Berlubang

  • Pilihlah makanan menyihatkan dan rendah gula. Elakkan pengambilan makanan atau minuman yang intensitas gulanya tinggi. Jika anda tidak tahu cara merawat gigi yang benar, sementara hobi anda mengunyah gula-gula tidak terkawal, maka kurangilah kebiasaan buruk ini. 
  • Bila ingin makan gula-gula, maka kunyahlah gula-gula getah yang mengandungi xylitol. Kandungan ini boleh mengurangkan perkembangan bakteria penyebab gigi berlubang. 
  • Soal kebiasaan, kenapa anda tidak biasakan menggosok gigi secara rutin. Sehari lakukan penyikatan sekurang-kurangnya dua kali. Jika boleh, lakukan 30 minit setiap kali anda makan berat. 
  • Kurangnya air liur juga membantu bakteria berkembang biak. Untuk itu, selalu bilas mulut anda dengan menjaga pengeluaran air liur tetap stabil. Caranya cukup dengan banyak minum air. 
  • Kunjungi doktor gigi secara rutin sesuai anjuran adalah langkah paling membantu untuk mencegah gigi berlubang. 

Untuk rawatan melewati jalur perubatan, anda perlu melawat doktor gigi. Nanti akan ditinjau terlebih dahulu dan ditindak lebih lanjut, apakah perlu ditampal, dicabut, pemasangan implan gigi, dan atau gigi palsu.

Rawatan saluran akar boleh menjadi penyelesaian yang akan diambil oleh doktor gigi. Tindakan ini boleh dialami oleh pesakit yang lubang giginya sudah menembusi pula tidak lagi boleh sekadar ditutup dengan bahan tambal.

Saluran akar akan diberishkan agar terbebas dari kuman. Setelah dibersihkan, saluran akar akan ditanam dengan bahan pengisi khusus yang berfungsi untuk mencegah pencemaran bakteria. Pada hari selepas penanaman, pesakit akan melakukan pemeriksaan lagi. Bila tidak ada aduan, maka lubang gigi yang menganga tersebut akan ditutup dengan pemulihan.

Keadaan gigi akan menentukan jenis pemulihan yang dipilih. Bila dinding tegak mahkota masih utuh, maka tampalan dibuat dengan logam tuang yang diproses di makmal. Atau dipasang mahkota tiruan bila banyak rangkaian mahkota gigi yang hilang.

Proses panjang akan anda lalui untuk mendapati gigi yang tidak seburuk sebelumnya. Cara mengatasi gigi berlubang ini memerlukan kesabaran dan kos yang tidak sedikit. Namun hasilnya akan setimpal dengan apa yang sudah anda korbankan.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon