Tuesday, August 23, 2016

Tips Alami Menangani Bibir Kering dan Pecah

Tips Alami Menangani Bibir Kering dan Pecah. Bibir yang tidak sihat boleh menghadirkan beberap permasalahan di bahagian permukaannya. Permasalahan yang sering timbul adalah bibir kering dan pecah-pecah. Masalah kesihatan yang satu ini tidak boleh dipandang ringan. Selain menyebabkan perasaan tidak selesa, bibir kering dan pecah juga menimbulkan rasa sakit yang bahkan boleh diiringi darah.

Apa penyebab bibir menjadi kering ini? Cukup banyak sebenarnya. Berikut ini beberapa diantaranya:
Kelebihan vitamin A juga salah satu penyebab bibir kering.
  • Selain ubat-ubatan dan bahan kosmetik, ternyata ubat-ubatan juga tak sedikit yang mempunyai kesan sampingan bibir kering. 
  • Kekurangan air menjadi penyebab utama terjadinya bibir kering dan pecah-pecah. Kemudian timbul pula kebiasaan menjilat bibir yang disangka mampu mengurangkan masalah ini. Padahal, kebiasaan ini justru membuat bibir sering kering. 
  • Merokok tidak hanya menganggu kelembapan bibir anda, tetapi menghilangkan warna serta tekstur indah bibir anda. Jadi berhentilah merokok sekarang juga. 
  • Bernafas pakai mulut. Misalnya anda sedang berada di ruang minimum udara, biasanya secara automatik mulut anda akan menggandakan fungsinya untuk bernafas. Dan ini tidak baik, kerana boleh menyebabkan bibir kering dan pecah-pecah. 
  • Luka atau iritasi pada kulit bibir. Contoh pemicunya adalah makanan dan kosmetik yang anda konsumsi. Untuk masalah ini, anda boleh mengatasinya dengan pemakaian lip balm selepas penggunaan kosmetik. 

Tips Menangani Bibir Kering dan Pecah-pecah


Tips Alami Menangani Bibir Kering dan Pecah

Perlu anda tahu bahawa selain menggunakan lip balm untuk membantu melembapkan bibir, sudah banyak bahan-bahan semulajadi yang biasa digunakan sebagai rawatan rumah untuk merawat bibir kering dan pecah. Berikut ini cara semula jadi menangani bibir kering dan pecah yang boleh anda lakukan di rumah.

Scrub Gula
Gula boleh dijadikan scrub untuk menangani masalah bibir kering. Anda boleh mencampurkan ½ sudu teh gula dan 2 titis minyak zaitun. Aduk dan tampal scrub ini pada bibir anda. Biarkan mengering selama 5 minit sebelum dicuci pakai air biasa. Untuk menambah kelembapan kulit bibir selepas, aplikasikan lip balm agar nanti bibir anda menjadi lebih lembut dari sebelumnya.

Timun
Terdapat banyak faedah yang diberikan oleh timun, seperti untuk menangani masalah mata panda, anda boleh menaruh pada timun. Nah, selain itu, sayur-sayuran berwarna hijau ini juga boleh dipakai untuk Menjaram bibir yang kering dan pecah-pecah.

Tumbuk timun hingga halus, kemudian balurkan pada bibir dan biarkan selama 30 minit. Bilas pakai air biasa, lakukan sehari dua kali hingga tampak hasilnya.

Minyak Jojoba
Minyak jojoba pertama kali ditemui khasiatnya oleh penduduk Amerika. Di dalamnya terkandung antioksida semula jadi, vitamin B, vitamin E, dan nutrisi lain yang boleh membantu menyembuhkan luka. Setakat ini penggunaan minyak jojoba cukup berkesan untuk menangani masalah jerawat tanpa mengurangkan kelembapan kulit (justru meningkatkan).

Anda boleh mengambil beberapa titis minyak jojoba dan sapukan pada kawasan bibir yang kering atau keseluruhan agar merata. Biarkan selama 15 minit. Untuk mengurangkan kebosanan, anda boleh menunggunya sambil menonton atau mendengar muzik agar lebih rileks. Bila sudah, bersihkan minyak dan biarkan kering dengan sendirinya. Penggunaan rutin akan mempercepatkan pemulihan dan bibir anda secara semulajadi akan berganti sel kulit baru.

Air Bunga Mawar dan Gliserin
Larutan bunga mawar dan gliserin menjadi gabungan bahan semulajadi yang mampu membuat kulit tampak bersinar. Anda boleh menjajalnya dengan menyapu secara teratur campuran ini pada kulit. Sementara untuk merawat bibir yang kering diiringi pecah-pecah, anda boleh mengikuti panduan berikut:
  • Sediakan mangkuk kecil. 
  • Tuang satu sudu air bunga mawar dan satu sudu gliserin. 
  • Aduk, gunakan unuk menggilap bibir serta seluruh wajah anda sebelum tidur. 
  • Hilangkan selepas pemakaian semalaman. 

Dalam masa yang singkat, anda akan mendapatkan kejutan berupa kulit wajah dan bibir yang lebih sempurna dari sebelumnya.

Jus Lemon
Lemon terkenal dan menjadi salah satu bahan primadona dalam mencegah permasalahan kulit kerana kaya akan vitamin C-nya. Obat alami untuk menangani bibir kering dan pecah-pecah juga boleh didapati dari jus lemon. Penggunaan rutin akan membuat kulit menjadi lebih halus dan lembut.

Cara pemakaian:
  • Sediakan mangkuk saiz keci, tuang satu sudu teh susu serbuk dan beberapa titis jus lemon. 
  • Aduk hingga membentuk pes. Letakkan dalam peti ais selama satu jam. 
  • Keluarkan dari peti sejuk, kemudian aplikasikan pada bibir sebelum tidur selama tiga hari. 
  • Jika pada hari ketiga bibir kering sudah tidak kelihatan, bermakna treatment yang anda jalani berjaya. 
  • Namun bila belum, maka teruskan untuk memperoleh hasil terbaik. 

Beg Teh Hijau
Teh hijau mengandungi antioksidan tinggi yang berkemampuan 100 kali lebih kuat berbanding vitamin C dalam melindungi tubuh dari serangan sel kanser yang boleh tumbuh sewaktu-waktu. Sila anda simak mengapa teh hijau ketika ini semakin terkenal akibat kandungannya pada artikel faedah teh hijau sebagai minuman kesihatan.

Berkaitan dengan tips menangani bibir kering, ternyata kantung teh hijau boleh meningkatkan kadar kelembapan bibir. Cara pemakaiannya hanya dengan meletakkan beg teh hijau pada bibir selama 5 minit. Lakukan lebih kerap setiap harinya untuk menyembuhkan bibir yang kering dan pecah.

Baca Faedah Teh Hijau Sebagai Minuman

Minyak Samin
Di India minyak samin sering disebut dengan Kashmiri, iaitu mentega cair dari lemak haiwan seperti kambing, lembu, kerbau, dan unta yang dimurnikan. Minyak ini dihasilkan secara besar-besaran oleh negara-negara di benua India. Minyak samin biasa dipakai sebagai minyak goreng. Penggunaannya di Indonesia dapat kita lihat pada pembuatan martabak, sop kambing, soto betawi, dan nasi kebuli.

Cara menangani bibir kering dan pecah dengan memakai minyak samin sama dengan penggunaan madu tadi. Titiskan minyak samin pada kapas atau cotton bud, lalu oleskan pada bibir sebelum tidur. Lama kelamaan anda akan mendapatkan bibir halus dan lembut tanpa make up.

Madu
Cecair kental yang diperoleh daripada lebah ini mempunyai pelbagai keupayaan. Orang yang secara rutin mengambil madu lebih tahan terhadap penyakit, sebab madu mempunyai kemampuan meningkatkan sistem kekebalan tubuh. Untuk mengetahui fungsi madu lain, anda boleh melihat postingan tentang faedah dari madu bagi kesihatan tubuh.

Kembali ke topik, madu mempunyai sifat dan cara kerja yang jauh lebih baik dari lip balm, ditambah ini bahan semulajadi yang sangat disyorkan. Anda boleh memakainya dengan lapisan bibir dengan madu pada malam hari menjelang tidur. Pada pagi harinya, bila masih berasa melekat maka bersihkan. Lakukan berulang sehingga masalah berkaitan berjaya diatasi.

Baca Kebaikan Madu Untuk Kesihatan

Itulah Tips menangani bibir kering dan pecah-pecah yang kesemuanya boleh anda terapkan di rumah.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon