Tuesday, August 23, 2016

Sebab Diare Pada Bayi Dan Cara Menanganinya

Menangani Diare Pada Bayi Dan Cara Mengatasinya. Cirit-birit boleh menyebabkan kematian kerana penyakit ini membuat anak-anak mengalami dehidrasi tahap berat. Parahnya, keadaan dehidrasi berat kadang tidak diketahui oleh orang tua. Kebanyakan orang tua baru tahu setelah mengetahui keadaan anak sedang dalam keadaan kritikal.

Cirit-birit menjadi penyebab utama kematian pada bayi dan kanak-kanak kecil pada rentang usia 1 bulan hingga di bawah lima tahun di Indonesia. Merujuk pada laporan hasil riskesdas (Penyelidikan Kesihatan Asas) yang dilakukan oleh Kemenkes tahun 2007, angka kematian akibat cirit-birit pada bayi sebanyak 31.4% dan anak balita 25.2%.

Apa yang Menjadi Sebab Diare?


Jangkitan pada bayi hingga keracunan makanan adalah contoh penyebab cirit-birit pada bayi atau kanak-kanak kanak-kanak kecil. Beberapa penyebab anak terkena cirit-birit lainnya, antara lain:

Keracunan
Keracunan ini boleh terjadi ketika kanak-kanak menelan atau menjilat atau mengemut beberapa jenis barang yang bukan makanan seperti tumbuh-tumbuhan, bahan kimia, dan ubat-ubatan tertentu tanpa sepengetahuan orang tua sehingga menyebabkan cirit-birit.

Bila anda kecolongan, akan datangi rumah sakit terdekat untuk mengelakkan kemungkinan buruk yang bakal terjadi. Gejala lain dari keracunan yang menimpa bayi contohnya keletihan, kejang-kejang, dan kesukaran bernafas.

Intoleransi Makanan
Berbeza dengan alergi makanan, intoleransi makanan adalah bentuk sensitiviti perut terhadap makanan dengan menghasilkan reaksi abnormal yang tidak melibatkan sistem kekebalan tubuh. Salah satu contoh adalah sikap tidak toleran terhadap makanan yang mengandungi laktosa atau disebut intoleransi laktosa.

Intoleransi laktosa sangat jarang berlaku pada bayi. Namun bila nyatanya anak anda mempunyai intoleran laktosa, kemungkinan di dalam tubuhnya tidak terdapat cukup enzim laktase yang diperlukan untuk mencerna laktosa, gula dalam susu lembu dan produk susu lain. Apabila laktosa tidak dicerna oleh usus, maka timbul gejala seperti cirit-birit, perut kembung dan bergas, serta kram perut.

Alergi Makanan
Cirit-birit boleh juga disebabkan oleh alergi pada makanan tertentu seperti telur, kacang, kacang soya, bijirin, ikan, dan kerang. Gejala yang mungkin timbul dapat berupa cirit-birit, perut kembung, sakit perut, dan najis diiringi darah. Dalam kes yang lebih teruk, alahan makanan pada bayi boleh juga menyebabkan gatal-gatal, ruam, bengkak, dan kesukaran bernafas.

Ibu yang masih dalam masa laktasi, sebaiknya tidak mengambil makanan tersebut sebab ASI yang dihasilkanlah yang mencetuskan alahan pada bayi. Jika masalah ini ternyata menimpa bayi anda, segera temui doktor.

Minum Jus Terlalu Banyak
Memberikan bayi minuman manis ataupun jus buah-buahan yang mengandungi sorbitol dan tinggi fruktosa boleh mengganggu perut bayi sehingga berujung pada cirit-birit atau najis longgar. Hentikan pemberian jus atau minuman manis yang biasa anda lakukan pada kanak-kanak dalam seminggu atau lebih, bila memang anda yakin bahawa cirit-birit yang berlaku disebabkan oleh ini.

American Academy of Pediatrics (AAP) mengesyorkan para orang tua untuk tidak memberikan jus buah pada bayi sebelum memasuki usia sekurang-kurangnya 6 bulan. Namun apabila sudah melewati 6 bulan, sebaiknya tidak memberi anak lebih dari 4 auns per hari.

Antibiotik
Antibiotik biasa diberikan pada anak ketika menjalani proses pemulihan dari suatu penyakit. Tapi perlu anda tahu bahawa antibiotik mempunyai kesan sampingan membunuh bakteria baik yang hidup di dalam pencernaan. Akibatnya terjadilah cirit-birit. Temui doktor dan tanyakan penyelesaian alternatif untuk menangani cirit-birit akibat kesan dari antibiotik yang diberikan pada bayi.

Jangkitan parasit
Selain jangkitan bakteria dan virus, ternyata parasit juga turut serta menyebabkan bayi terdedah kepada cirit-birit. Satu contoh parasit bernama mikroskopik yang tinggal di dalam usus mengakibatkan giardiasis. Gejala yang ditimbulkan berupa perut kembung dan bergas, najis tampak berminyak, dan cirit-birit.

Jangkitan Pada Telinga
Bakteria ataupun virus boleh menjangkiti telinga. Untuk mengetahui masalah ini, anda boleh memberi perhatian kepada sama ada bayi anda kekecohan dan terus menarik-narik atau memegang telinganya. Untuk penyebab cirit-birit yang satu ini, anda boleh terus berjumpa dengan doktor. Jangan dibiarkan terlalu lama, sebab jangkitan telinga boleh mempengaruhi nafsu makan bayi dan menyebabkan muntah.

Jangkitan Virus dan Bakteria
Virus-virus seperti rotovirus, astrovirus, adenovirus, calicivirus, dan influenza boleh menyebabkan cirit-birit. Bahkan virus tersebut juga menimbulkan kesan lain seperti muntah, sakit perut, demam, dan menggigil.

Bakteria seperti salmonella, staphylococcus, shigella, Campylobacter, atau E. coli juga menyumbang menyebabkan cirit-birit pada bayi. Bila bayi anda terkena jangkitan bakteria, maka timbul beberapa gejala seperti cirit-birit yang teruk, najis diiringi darah, dan demam. Ada kemungkinan bayi mengalami muntah juga.

Ada jenis bakteria yang sangat berisiko terhadap kesihatan bayi, seperti di dalam daging matang dan beberapa sumber makanan lain terdapat bakteria E. coli yang mana boleh menyebabkan gejala serius sehingga memerlukan bayi anda dibawa ke rumah sakit atau puskesmas terdekat untuk memperoleh penanganan segera

Tips Menangani Cirit-birit pada bayi


Sebab Diare Pada Bayi Dan Cara Menanganinya

Pengendalian awal terhadap cirit-birit boleh mencegah keadaan bertambah buruk, ada beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk menangani cirit-birit pada bayi.

Pengambilan ORS
Anda juga boleh memberikan cecair ORS pada bayi setiap buang air besar. Bila tidak ada oralit, boleh diganti dengan air matang, kuah sayur, atau air tajin. Berilah oralit secara teratur bersamaan dengan makanan bayi seperti susu ibu atau susu formula yang dicampur air.

Baca buah kedondong mampu mengurangkan cirit-birit

Berikan Yoghurt
Cara yang cukup selamat dan berkesan untuk mengurangkan kekerapan buang air besar ketika bayi mengalami cirit-birit adalah dengan memberikan yoghurt. Yoghurt adalah produk fermentasi yang lebih mudah dicernamdaripada susu. Yoghurt mampu meningkatkan sistem imun dan menyembuhkan gangguan pencernaan.

Jumlah laktosa pada yoghurt sangat sedikit sehingga sesuai dijadikan ubat cirit-birit semulajadi bagi bayi, kanak-kanak kanak-kanak kecil, mahupun orang dewasa. Yoghurt sesuai anda berikan pada bayi yang terdedah kepada cirit-birit akibat antibiotik dengan cara kerja meminimakan kesan dari antibiotik yang membunuh bakteria baik di dalam usus. Pilihlah yogurt yang mengandungi Lactobacillus atau kultur bakteria hidup.

Menjaga Agar Tetap Terhidrasi
Langkah pertama yang harus anda lakukan adalah memastikan agar anak anda terhindar dari dehidrasi. Ini boleh dilakukan dengan cara sebagai berikut.
  • Terus berikan susu ibu pada bayi di bawah usia tiga tahun agar keperluan cairannya tetap terjaga. 
  • Apabila sudah tidak mengambil susu, maka boleh diganti dengan susu bebas laktosa (bukan susu formula) hingga diarenya berhenti. 
  • Tidak memberikan minuman manis seperti jus apalagi minuman berkarbonat. 
  • Elakkan bayi berpeluh dengan menjaga ruangan tetap sejuk dan tidak membawa bayi keluar rumah ketika matahari sedang naik. 

Baca faedah buah jambu biji sebagai ubat diare

Langkah Pencegahan Diare


Agar cirit-birit tidak lagi membuat anak anda menderita, maka cara untuk mencegah cirit-birit berikut boleh anda lakukan.
  • Biasakan untuk buang air besar di WC. 
  • Jaga persekitaran rumah tetap bersih, buanglah sampah pada tempatnya. 
  • Buang air limbah rumah tangga pada saluran pembuangan sisa yang tersedia. 
  • Jaga anak agar tidak bermain di tempat atau dengan benda yang kotor. 
  • Berikan makanan baru. Apabila ada makanan sisa kemarin yang boleh diberikan untuk bayi, maka dihangatkan dulu atau lebih baik diganti saja. 
  • Cuci tangan anak anda secara rutin, terutama sehabis bermain dengan benda-benda yang kurang steril. Ajari juga kanak-kanak mencuci tangan dengan sabun dan air mengalir, terutama sebelum makan. 
  • Utamakan pemberian ASI pada bayi hingga usia 6 bulan. 
  • Setelah lewat 6 bulan, perlu tambahan makanan agar perut boleh menyesuaikan diri. Berilah Makanan Pendamping ASI (MPASI) secara beransur-ansur, pastikan tetap lembut dan jumlahnya tidak terlalu banyak. Penambahan jumlah maupun kelembutan boleh dilakukan secara beransur-ansur dari minggu ke minggu. 

Baca faedah buah manggis sebagai ubat Diare dan Sariawan

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon