Tuesday, August 2, 2016

Faedah Jambu Biji Untuk Obat dan Kandungannya

Faedah Jambu Biji. Jambu biji mempunyai nama Latin Psidium guajava yang juga sering dikatakan sebagai jambu klutuk atau jambu biji. Pelahiran buah ini dikabarakan dari negeri dimana sepak bola juga lahir iaitu Brazil dan berjaya masuk ke Indonesia melalui jalur perdagangan di Thailand.

Jambu batu atau jambu biji mempunyai rasa manis dan tak jarang ada yang masih asam. Bentuknya bulat dengan kulit berwarna hijau daun dan dagingnya mempunyai dua varian warna iaitu putih dan merah di mana terdapat biji-biji kecil yang boleh juga dimakan.

Faedah Jambu Biji Untuk Obat dan Kandungannya

Faedah Jambu Biji

Banyak penyakit yang mampu ditangkap secara perlahan-lahan oleh buah ini, beberapa diantaranya adalah sebagai berikut.

Diabetes Melitus

Minum ramuan dari jambu biji yang telah direbus dan ditapis airnya dipercayai mampu mengubati penyakit Diabetes Melitus.

Awet muda

Antioksidan yang bekerja sama dengan vitamin A, C dan kalium dalam jambu biji mampu merawat kulit anda tetap kencang sehingga terhindar dari penuaan awal.

Baca Membuat kulit tampak awet muda dengan limau nipis

Membuat perut lebih kenyang

Jambu biji boleh anda pilih sebagai makanan pengalas perut, kerana kandungan serat, protein dan beberapa vitamin di dalamnya sangat sesuai untuk menahan rasa lapar. Jika anda sedang menjalankan program diet, buah ini sepertinya sesuai untuk memberi peluang berjaya dari usaha keras anda.

Ubat sariawan

Sariawan terjadi kerana kekurangan vitamin C ataupun minum air. Anda boleh memenuhi keperluan vitamin C harian dengan makan buah jambu biji, disamping itu kerana kandungan vitamin tersebutlah sariawan boleh diatasi dnegan buah ini.

Baca Tips Menghilangkan Sariawan dengan Herba Alami

Ubat batuk dan selesema

Cuaca ekstrim sangat terdedah membuat si kecil diserang flu dan batuk. Sang ibu harus mengambil tindakan, iaitu cukup dengan memberikan jus jambu biji merah yang mana terdapat vitamin C dan zat besi yang boleh menghalang terjadinya jangkitan virus flu.
Mengatasi sembelit

Sembelit atau konstipasi adalah permasalahan yang sering dijumpai. Jika anda mengalami perkara sama jangan terus minum ubat, cubalah makan buah jambu biji saiz sedang yang di dalamnya tersimpan 36 peratus keperluan serat yang disyorkan.

Ubat diare

Cirit-birit harus cepat-cepat minum ubat. Ubat yang dimaksudkan tidak melulu buatan kilang, anda boleh memakai kaedah yang lebih selamat dan menyihatkan seperti minum jus jambu sehari tiga kali.

Tanaman jambu biji mempunyai ciri-ciri antibakteria, sifat inilah yang boleh anda manfaatkan untuk stop cirit-birit atau cirit-birit. Sifat antibakteria ini tercipta kerana adanya kandungan berup karetinoid, vitamin C dan kalium yang terdapat di dalamnya.

Menurunkan tekanan darah

Pesakit hipertensi sering direkomensdasikan oleh doktor untuk membiasakan pengambilan makanan atau minuman yang berasal dari jambu biji dan kulit manggis. Kenapa? Kerana buah ini mengandungi potasium yang dikhabarkan oleh hasil penyelidikan mampu merawat tekanan darah tinggi serta menurunkan kolesterol LDL yang berlebihan.

Baca buah avokado membantu menormalkan tekanan darah

Melawan kanser

Biasakan pola hidup sihat setiap hari agar terhindar dari penyakit serius seperti kanser yang banyak meriwayatkan pesakit meninggal dunia. Anda boleh mencegah kanser dengan cara rajin pengambilan jambu biji. Terdapat antioksidan yang mampu melakukan hal ini. Likopen pada jambu biji dikenali lebih mudah diserap tubuh dibanding tomato kerana perbezaan dalam struktur sel mereka.

Kandungan nutrisi jambu biji

Terdapat berpuluh-puluh nutrisi yang tersimpan dalam buah jambu biji di mana setiap nutrisi ini memegang peranan penting dalam hal mengekalkan kesihatan tubuh manusia atau orang yang rajin mengambilnya. Berikut ini beberapa nutrisi yang tertanam pada buah jambu biji.
  • Kadar air yang tidak sedikit 
  • Serat 
  • Kalori
  • Protein 
  • Lemak 
  • Karbohidrat 
  • Zat besi 
  • Abu 
  • Kalsium 
  • Fosforus 
  • Vitamin A (Karotena) 
  • Vitamin C (Ascorbic Acis) 
  • Thiamin (Vitamin B1) 
  • Vitamin B2 (Riboflavin) 
  • Niacin (Vitamin B3) 

Dengan hadirnya sejumlah nutrisi diatas buah jambu biji boleh dikatakan sebagai buah yang kaya akan gizi. Kerana hal tersebutlah banyak orang yang menanam buah manis ini, sementara untuk penggunaannya sendiri tidak hanya dimakan tetapi juga diproses menjadi ubat.

Sungguh luar biasa khasiat jambu biji yang sebelum ini mungkin belum anda ketahui sepenuhnya. Mulai saat ini jadikan jambu biji sebagai buah meja yang siap mencuci mulut selepas makan. masih banyak maklumat kesihatan dari belabagai jenis buah dan tanaman dalam halaman faedah buah

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon