Saturday, August 27, 2016

Tips Menghilangkan Keloid Secara Perubatan dan Alami

Tips Menghilangkan Keloid. Secara Perubatan dan Alami - Keloid merupakan rangkaian fibrosa yang tumbuh secara berlebihan dan berlaku pada bekas luka. Biasanya keloid tersebut akan kelihatan memanjang, menonjol atau melebar dengan permukaan yang licin. Intinya keloid termasuk sebuah bekas luka menebal yang mana akan terasa jika disentuh dengan telapak tangan. Keloid muncul di bahagian mana saja seperti daerah wajah, bahu, hingga leher.

Cara Menghilangkan Keloid Secara Medical dan Alami

Tips Menghilangkan Keloid Secara Perubatan dan Alami
Tips Menghilangkan Keloid Secara Perubatan dan Alami

Pada umumnya keloid bukanlah penyakit yang berbahaya. Namun, kehadiranya sangat mengganggu penampilan bahkan dapat menimbulkan rasa gatal, terlebih jika timbul di area wajah dimana akan mengurangkan kecantikan pada kaum hawa. Beberapa penyebab keloid itu sendiri adalah kerana luka bakar, luka calar atau bekas suntik. Ada tips menghilangkan keloid berdasarkan ilmu perubatan dan kaedah alami yang perlu anda ketahui.

Tips Menghilangkan Keloid Secara Medical


1. silikon


Kaedah yang mana menggunakan selembar silikon yang diletakkan di kawasan luka selama beberapa jam atau beberapa minggu hingga bulan. Menurut kenyataan doktor kaedah sama akan diaplikasikan dengan membalut tekan dengan bahan lain atau selain silikon berjaya melakukannya. Dengan begitu hasil yang didapatkan berbeza-beza.

2. laser


Menggunakan laser menjadi kaedah yang paling berkesan dalam meratakan keloid sekaligus mengurangkan ruam-ruam merah. Terapi ini juga terbilang aman dan tidak begitu menyakitkan, hanya saja memerlukan beberapa peringkat supaya hasil lebih optimum. Kerana itulah, menjadikan kos sangat mahal.

3. interferon


Interferon adalah sebuah protein yang berasal dari sistem kekebalan tubuh. Di sisi lain interferon sangat mujarab sebagai penghilang keloid dengan cara menyuntik ke dalam tubuh. Hanya saja rawatan ini belum boleh menentukan tempoh kesan yang akan berlagsung. Perkembangannya dengan pelbagai variasi, seperti menggunakan aldara atau Imiquiod topika.

4. suntikan cortisone


Suntikan cortisone termasuk cara aman dalam mengatasi keloid. Untuk kaedah yang satu ini dilakukan 1 bulan sekali secara rutin dan teratur. Cara ini terbilang ampuh dalam menghilangkan keloid di bahagian badan. Malangnya, terdapat kesan sampingan dari penggunaan command yakni mampu menimbulkan ruam kemerahan. Tidak semua bekas keloid hilang dan masih ada tekstur kulit yang kasar.

Tips untuk Menghilangkan keloid semulajadi


1. Baking Soda


Menyiapkan baking soda untuk dibuat seperti ubat atau krim halus. Adapun bahan yang digunakan antara 1 bahagian baking soda dan 3 bahagian hidrogen peroksida. Setelah itu, usapkan hasil ubat atau krim ke kawasan yang terkena keloid. Lakukan 3-4 kali dalam sehari. Hal tersebut mampu mengurangkan terjadinya keradangan.


2. lidah Buaya


Langkah pertama bersihkan kawasan bekas luka dengan air hangat. Memohon gel atau lendir lidah buaya pada keloid. Tunggu hingga 30 minit, lantas dibersihkan menggunakan air sejuk. Cara ini terbilang tidak menyusahkan dan paling mudah walaupun tanpa modal atau wang sesen pun.


3. Cuka Sari Epal Murni


Sediakan cuka epal yang murni dan memohon dengan berus pada bekas luka yang menonjol atau melebar, sambil diurut perlahan beberapa saat supaya ramuan dapat meresap ke dalam kulit. Diamkan hingga mengering dan lakukan sekurang-kurangnya 3 kali dalam sehari. Hal ini bertujuan supaya pemulihan keloid akan terasa cepat.


4. jus Lemon


Membuat jus lemon dengan air yang cukup atau sari lemon agak kental. Memohon jus lemon pada kawasan kulit yang terkena keloid. Biarkan selama kurang lebih setengah jam. Bersihkan dengan air suam sehingga tidak terasa melekit. Sekurang-kurangnya harus dilakukan secara teratur agar hasil terlihat maksimum.

Sekian artikel maklumat kesihatan yang membincangkan tentang cara menghilangkan keloid baik dengan kaedah perubatan mahupun secara semulajadi. Semua itu, boleh dikatakan efektif jika dilakukan dengan rutin dan disiplin agar keloid pada tubuh anda hilang.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon