Saturday, July 23, 2016

Jenis jenis Faedah Buah Berry yang Baik Bagi Kesihatan

Jenis jenis Faedah Buah Berry. Dunia ini sangat banyak jenis buah-buahan dari jenis beri. Pada Kesempatan ini saya bakal memberi sedikit penjelasan mengenai sebahagian jenis buah berry yang bermanfaat untuk kesihatan.

Buah buahan dari jenis beberry ini adalah buah yang mempunyai kandungan serat serta vitamin serta anti-oksida yang tinggi, sehingga buah-buahan dari jenis beri ini begitu baik untuk kesihatan. penjelasan komplit dari jenis buah berry serta faedahnya untuk kesihatan boleh anda semak di bawah ini

Jenis jenis Faedah Buah Berry yang Baik Bagi Kesihatan

Jenis Dan Faedah Buah Berry

Cranberry

Kompaun proanthocyanidins yang ada pada cranberry boleh membunuh bakteria E. coli yang melekat pada dinding pundi kencing. Penyelidikan yang baru juga tunjukkan kalau terkecuali boleh mengubati jangkitan pada pundi kencing, cranberry boleh juga menolong melawan bakteria H.pylori yang kerap dihubungkan pada penyakit ulser peptik serta kanser perut.

Raspberry

Seperti blueberry, raspberry juga mempunyai watak anti-inflamasi. Kandungan polifenol dalam raspberi boleh merangsang perkembangan sel tulang. Dalam kajian haiwan, ekstrak raspberry diketemukan untuk kurangkan keradangan tulang serta kerosakan tulang berisiko hingga raspberry adalah ubat untuk pesakit arthritis (radang sendi).

Acai Berry

Acai berry datang dari Brazil serta berwarna hitam. Kandungan antioksidannya 2 x ganda lebih tinggi dari blueberry. Tidak heran bila buah ini di kenal mempunyai faedah anti-penuaan. Kajian yang dikerjakan oleh Emory University School of Medicine di Amerika Syarikat temukan kalau lalat buah yang di beri tambahan acai berry boleh hidup tiga kali lebih lama.

Hal semacam ini mungkin saja berlangsung lantaran kandungan antosianin dalam buah-buahan yang menolong membuat perlindungan sel dari kerosakan. Jenis berry ini boleh kaya asid amino serta asid lemak yang boleh tingkatkan kesihatan rambut, kulit, serta kuku.

Baca faedah kacang soya baik untuk anti penuaan

Goji

Buah yang datang dari India ini mengandungi beta-karotena semakin banyak dari lobak merah, menjadikan ia baik untuk kesihatan mata. Zat besi yang terdapat di dalamnya (7, 6 mg per 100 gr) jauh lebih banyak daripada mengambil steak daging serta bayam.

Zat besi diperlukan untuk membuat hemoglobin yang berperanan mengangkut oksigen ke semua badan. Kekurangan zat besi boleh menyebabkan lemas serta anemia.

Redcurrant

Satu cawan redcurrant mengandungi 308 mg potasium atau kalium dari 2000 mg yang anda perlukan sehari-hari. Kalium begitu utama untuk menetapkan desakan darah serta baik untuk otot serta tukang. Kekurangan kalium boleh mengakibatkan kekejangan otot serta degupan jantung yg tidak teratur.
Baca Mencegah Detak Jantung Tidak Teratur dengan faedah buah oren

Blackberry

Satu diantara jenis berry yang dipakai sebagai jenama teleppon bimbit ini boleh merangsang beberapa sel otak. Satu kajian pada haiwan dapati kalau ekstrak blackberry boleh tingkatkan keseimbangan, koordinasi, serta memori.

Satu penyelidikan di UCLA Research Center on Ageing, Amerika Syarikat, juga dapati kalau polifenol dalam buah-buahan yang berwarna gelap boleh tingkatkan manfaat kognitif, menolong memusnahkan protein beracun di otak. Hal semacam ini bisa saja boleh mengelak penyakit alzheimer.

Baca faedah teh mampuMenjaga daya ingat

Strawberry

Satu diantara jenis berry yang telah banyak di kenal di Indonesia ini mengandungi semakin banyak vitamin C daripada oren. Strobery adalah ubat paling baik untuk sembelit. Kandungan serat yang tinggi dari buah ini di kenal untuk menolong tingkatkan faedah usus.

Sekitaran 200 benih yang ada pada strobery menolong bersihkan dinding usus serta tingkatkan kesihatan usus besar. Penjelasan komplit untuk buah stoberi inibisa anda dapatkan pada artikel Kandungan Faedah Buah Strobery Untuk Kesihatan Badan

Baca faedah serat buah kurma yang baik untuk kesihatan usus

Blueberry

Blueberry mempunyai kandungan anti-oksidan yang tertinggi di antara buah-buah lain, sehingga blueberry boleh membuat perlindungan anda daripada penyakit jantung dan kanser. Tetapi, ada satu faedah yang belum banyak di kenal yaitu blueberry boleh menguatkan tulang.

Satu studi yang diterbitkan dalam Journal of Bone and Mineral Research temukan kalau mengkonsumsi blueberry bisa menolong meningkatkan massa tulang. Beberapa peneliti mengklaim kalau senyawa polifenol (pigmen yang memberi warna pada blueberry) bisa merangsang perkembangan sel tulang.

Kajian selepas itu bahkan juga tunjukkan kalau blueberry boleh menolong menghindar kehilangan massa tulang sesudah menopause.

Tersebut ialah sebahagian penjelasan dari Jenis-Jenis Buah Berry yang Bermanfaat Untuk Kesihatan. Ingin tahu faedah buah berry soal yang lain ataupun buah -buahan lainya, senantiasa kunjungi serta ikuti selalu laman blog ini

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon