Friday, July 22, 2016

10 Faedah Buah Kurma dan kandungan gizinya

Faedah Buah Kurma. Kurma adalah buah yang datang dari timur tengah serta termasuk juga kedalam tanaman palma. Pohon kurma mempunyai tinggi sekitaran 15-25 m dengan buah yang dihasilkan umumnya mempunyai panjang 3-7 cm serta berdiameter 2-3 cm dengan biji tunggal. Buah kurma dibahagikan jadi 3 kumpulan paling utama yakni kumpulan lembut, bunga kering serta kering. Buah yang dahulunya dikhabarkan dari Teluk Parsi ini mempunyai pelbagai jenis faedah dengan kandungan vitamin serta mineral yang tinggi.

Blog maklumat kesihatan mengambil kesimpulan bahwa Kurma bukan sekadar dimakan segera untuk memperoleh faedahnya tetapi dengan juga merendamnya untuk memperoleh air nabeez. Air itu adalah air rendaman dari kurma atau kismis sepanjang semalaman (8-12 jam) dengan memakai wadah tertutup yang sudah di isi air masak serta diminum esok harinya. Air ini boleh bertahan sehingga 1-2 hari bila disimpan di peti ais. Faedahnya yakni boleh menolong untuk buang zat berisiko pada badan, menolong untuk memulihkan system pencernaan, dan buang keunggulan asid pada perut.

10 Faedah Buah Kurma dan kandungan gizinya

Kurma mempunyai kandungan nutrisi yang banyak lagi umpamanya thiamin, niasin, folat, riboflavin sehingga tak heran bila buah ini mempunyai banyak lagi faedah. Buah ini pas dikonsumsi oleh ibu hamil serta menyusui yang kerana kandungan hormon semacam oksitosin. Hormon itu boleh menolong untuk merangsang kontraksi otot polos pada rahang saat mendekati melahirkan. Kurma boleh juga menolong untuk kurangkan pendarahan semasa melahirkan. Pada masa pasca melahirkan, sari dari buah kurma dapat menolong untuk menyetabilkan keadaan ibu serta kembalikan nutrisi.

Bukan sekadar buahnya, tetapi juga biji kurma mempunyai faedah. Langkahnya yakni dengan menjemurnya sampai kring lalu disangrai dan ditumbuk hingga berupa seperti biji kopi serta siap untuk dibancuh. Dalam 100 gram biji kurma ada protein sebanyak 5, 2%, lemak 9, 32%, serat 13, 6%, minyak kuning-hijau sebanyak 8%. Dari olahan biji kurma itu, boleh dipakai sebagai lulur dengan mencampurkannya dengan minyak zaitun serta madu. Bagi permasalahan keguguran, anda boleh memberikan serbuk biji kurma dengan minyak zaitun serta dioles-oleskan ke kepala.

Kandungan Nutrisi Buah Kurma

Berdasar pada penyelidikan yang sudah dikerjakan, dalam 100 gram buah kurma yang diuji, mengandungi banyak lagi nutrisi. Bagi lebih perincian sila saksikan jadual pemakanan buah kurma berikut ini:
Zat gizi
Jumlah/100 gram
Air
18.27
Energi
251 kkal
Protein
2.81 g
Karbohidrat
66.78 g
Serat
7.1 g
Gula
56.38 g
Total lemak
0.35 g
Lemak jenuh
0.0028 g
MUFA
0.0032 g
PUFA
0.017 g
kolesterol
0 mg
Mineral:
Kalsium
35 mg
Zat Besi
0.91 mg
Magnesium
38 mg
Fosfor
55 mg
Kalium
484 mg
Sodium
2 mg
Seng
0.26 mg
Vitamin
Vitamin A
9 IU
Vitamin B1 (tiamin)
0.046 mg
Vitamin B2 (riboflavin)
0.059 mg
Vitamin B3 (niasin)
1.134 mg
Vitamin B5 (asam pantotenat)
0.525 mg
Vitamin B6 (piridoxin)
0.147 mg
Vitamin B9 (folat)
17 mcg
Vitamin B12
0 mcg
Vitamin C
0.4 mg
Vitamin E
0.04 mg
Vitamin K
2.4 mcg
Fitonutrisi
Beta karoten
5 mcg
Beta kriptoxantin
0 mcg
Lutein dan zeaxantin
67 mcg
Likopen
0 mcg

Faedah Buah Kurma untuk Kesihatan

Sesudah Anda tahu apa sajakah kandungan gizi yang ada pada kurma, saat ini mari kita teruskan dengan kajian mengenai faedah buah kurma untuk kesihatan manusia. Ini utama serta berharap di baca bak-baik.

Selamat untuk pesakit hipertensi
Ada yang ajukan soalan sama ada buah kurma selamat untuk pesakit desakan darah tinggi atau hipertensi? Perlu di ketahui kalau kurma juga rendah natrium tetapi tinggi bakal kalium yang jumlahnya bertambah bersamaan tahap kematangannya hingga pas dimakan oleh pesakit hipertensi.
Baca faedah buah tin baik untuk pesakit hipertensi

Melancarkan pencernaan

Telah dibicarakan tadi diatas. Kurma mempunyai kandungan serat larut dalam buah masak serta serat tidak larut dalam buah-buahan yang belum masak. Bila serat larutnya berperanan bersihkan saluran pencernaan, jadi serat tidak larut ini bertugan sebagai pendukung perubahan prebiotik baik yang serta diperlukan untuk bersihkan system pencernaan yang jga berisiko pada lancarnya sistem buang air besar (BAB).
Baca makan terung baik untuk menjaga kesihatan pencernaan

Mengelak kemungkinan stroke

Kemungkinan strok boleh dikurangkan sehingga 40% melalui cara pengambilan kalium sejumlah 400 mg / 100 gr / hari. Keperluan kalium itu boleh dipenuhi dengan pengambilan minimum 5 butih kurma basah sehari-hari. Bila anda mahu memperoleh jumlah yang semakin banyak lagi dapat pengambilan juice sari buah kurma yang sekarang ini telah mengedar di market. Tetapi, yakinkan keasliannya dengan beli di beberapa tempat yang dipercayai serta boleh dipertanggunjawabkan.

Melindungi kesihatan jantung

Kurma adalah buah yahng kaya kandungan kalium. Seperti yang kita ketahui satu diantara faedah kalium iaitu melindungi kesihatan jantung serta pembuluh darah lantaran boleh menyetabilkan denyut jantung, mengaktifkan pengecutan otot-otot jantung, serta menetapkan desakan darah.

Baca faedah jahe untuk menjaga kesihatan jantung

Menyembuhkan demam berdarah

Satu kajian tunjukkan kalau pengambilan buah kurma dapat menolong tingkatkan jumlah trombosit pada pesakit pesakit demam berdarah. Peratusan penambahan kadar trombosit dengan pemberian sari kurma iaitu 23. 90% / hari, sedang penambahan kadar platelet tanpa ada ekstrak kurma yaitu 8. 09% / hari. Kandungan sari kurma yang disangka ikut bertindak dalam tingkatkan pengeluaran platelet iaitu beberapa karbohidrat seperti manosa, galaktosa, arabinosa, serta xilosa sebagai bahan penyusun granula platelet. Baca juga artikel langkah menyembuhkan demam berdarah.

Sumber antioksidan

Seperti yang telah dijelaskan diatas, kurma adalah sumber anti-oksidan yang serta bagus. Di mana faedah anti-oksidan sendiri membuat perlindungan badan dari radikal bebas yang boleh menyebabkan kanser. Automatik, pengambilan buah kurma juga menolong diri anda terlepas daripada kemungkinan pelbagai jenis kanser. Beberapa bahan-bahan fitokimia yang ada pada kurma diantaranya polifenol, sterol, tanin, serta karoten.

Sebagai sumber tenaga

Terkecuali sumber serat yang baik, kurma juga adalah sumber yang berkesan. Dengan pengambilan 100 gram buah kurma fresh Anda boleh penuhi keperluan daya harian sampai 12 hingga 15%. Bila anda pengambilan kurma kering, kandungan antioksidannya jadi menyusut. Kurma adalah sumber kuasa serta-merta, hingga serta baik dimakan oleh orang ketika berbuka puasa.

Mengelak kanser otak

Buah kurma mengandungi mineral yang cukup tinggi serta kaya. Salah satunya magnesium, sulfur, potassium, kalsium serta boron yang berperanan juga untuk mencegah kanser otak. Dengan pengambilan 15 butir kurma sehari-hari, anda telah dapat penuhi sampai 80% keperluan magnesium serta 70% keperluan sulfur.

Serat paling baik untuk usus

Usus yang bekerja terus-terusan mesti dibikin bersih daripada beberapa bekas makanan agar kemampuannya kembali maksimum. Serta beberapa bekas makanan yang melekat pada dinding usus tak menyebabkan penyakit. Serat iaitu satu diantara zat yang berperanan bersihkan usus. Kurma mengandungi serat larut berbentuk pektin yang semakin banyak lagi di banding buah-buahan lain. Diluar itu, serat yang ada pada buah yang belum masak juga berperanan sebagai prebiotik yang mensupport perkembangan bakteria baik yang serta diperlukan oleh system pencernaan.

Menghindar penyakit sendi


Siapa yang menganggap bila buah yang datang dari Timur Tengah ini mempunyai kekuatan untuk mengelak berlakunya penyakit sendi? Ini lantaran buah kurma mengandungi banyak lagi mineral yang utama untuk kesihatan terlebih tulang serta otot. Makan 15 buah kurma sehari-hari boleh penuhi keperluan badan bakal mineral utama seperti kalsium, kalium, magnesium, sulfur serta boron. Baca juga artikel langkah menyembuhkan rematik.

Mengetahui akan Beberapa Type Buah Kurma

Dalam jual buah kurma, umumnya penjual bakal membezakannya berdasar pada varian serta daerah asalnya. Agar tidak terpedaya masa membelinya, jadi anda mesti mengetahui beberapa jenis buah ini lantaran tiap-tiap type harga nya beza. Tetapi, sekarang ini ada kian lebih 1. 500 jenis kurma. Jadi kami telah memilihkan yang paling popular sebagai tips.
VARIETAS
ASAL
SPESIFIKASI
Barhi
Basra, Irak
Daging buah tidak tipis, penuh cita rasa, berwarna cokelat gelap waktu masak, lembut, kwalitas begitu baik
Dayri (Monastery Date)
Dayri, Irak
Bentuk panjang, warna nyaris hitam, daging buah lembut serta agak kering
Deglet Noor
Aljazair dan Tunisia
Agak kering, tidaklah terlalu manis, banyak dipakai untuk masakan. Tanamannya membuahkan banyak buah namun tidaklah terlalu tahan air serta lembap.
Halawy/Halawi
Irak
Begitu manis, daging buah lembut, memiliki ukuran kecil-sedang, buahnya dapat berkerut sepanjang sistem pematangan bila pohonnya tak diairi dengan baik, toleransi pada kelembaban.
Hayany/Hayani
Mesir
Warnanya merah gelap sampai nyaris hitam dengan daging buah lembut. Pohonnya paling tahan cuaca dingin.
Khadrawy/Khadrawi
Irak dan Arab Saudi
Type kurma yang paling disenangi oleh orang Arab lantaran dagingnya lembut serta berkwalitas terbaik. Ukurannya paling kecil serta pohonnya cukup toleransi pada hujan serta kelembaban.
Khastawi/Khustawi/Kustawy
Irak
Lembut, memiliki ukuran kecil, serta begitu disenangi sebagai dessert.
Maktoom
Irak
Memiliki ukuran besar, berwarna merah-coklat, berkulit tidak tipis, lembut, dengan rasa manis yang tengah
Medjool
Maroko
Berukuran besar, lembut dan juicy
Saidy/Saidi
Libya
Berdaging buah lembut, begitu manis, untuk tumbuh pohonnya perlu iklim yang begitu panas
Sayer/Sayir
Irak
Berwarna oranye-cokelat tua, memiliki ukuran tengah, lembut, bersirup
Thoory/Thuri
Aljazair
Buahnya kering, saat dikeringkan berwarna merah-cokelat dengan kulit yang agak keriput, serta daging buahnya kadang-kadang keras serta berpasir, namun rasa-rasanya manis
Zahdi/Zahidi
Varietas tertua di Timur Tengah
Memiliki ukuran tengah, berwarna cokelat emas cerah, begitu bergula, banyak dipakai untuk kepentingan kuliner

Mudah-mudahan artikel maklumat kesihatan mengenai faedah buah kurma ini berguna untuk beberapa pembaca. Sebentar lagi bln. puasa, keinginan bakal buah ini pastinya bertambah. Di Indonesia, serta susah mencari kurma yang masihlah asli tanpa ada pemanis penambahan. Seandainya ada, harga nya mahal serta umumnya hanya ada di layan diri di bandar-bandar besar sahaja. Kurma yang seperti ini peluang kurang baik untuk kesihatan terlebih pesakit diabetes. Oleh itu janganlah memakannya terlalu berlebih.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon