Saturday, July 23, 2016

Ketahui Beberapa Faedah Jus Buah untuk Kesihatan

Faedah Jus Buah Untuk Kesihatan - Jus buah sangat baik untuk badan kita kerana mengandungi banyak antioksidan, vitamin dan mineral yang sangat berguna untuk kesihatan tubuh dan menyajikannya dengan rasa yang enak.

Memang benar bahawa semulanya jus buah-buahan mengandungi tinggi antioksida, vitamin juga mineral sangat baik untuk kesihatan tapi ketika dicampurkannya dengan gula tinggi kolesterol akan sangat buruk untuk kesihatan kita. Jika demikian tidak ada salahnya bila kita membuat sendiri jus buah dan kita tinggal membeli bahan-bahannya saja.

Ketahui Beberapa Faedah Jus Buah untuk Kesihatan

Tapi bagi anda yang suka minum jus buah haruslah berhati-hati jika anda membeli di pasar atau di kedai-kedai yang menyajikan jus buah-buahan. Sebab sebahagian dari mereka mungkin mencampurkan bahan yang mengandungi gula yang tinggi. Jika anda tidak ingin ditambah gula tinggi, sebaiknya anda berbicara langsung pada pelayannya.

Tetapi di dunia ini ada banyak sekali buah yang baik untuk kesihatan. Buah yang mana yang baik untuk kesihatan? Menurut saya sendiri ada lima buah yang baik untuk kesihatan tubuh kita. Kemudahannya buah yang kita gunakan untuk jus boleh dengan mudah kita dapatkan di kedai-kedai atau pasar buah berhampiran rumah kita.

Faedah Jus Buah Untuk Kesihatan Tubuh

Jus papaya

Dan yang terakir adalah jus betik. Jus betik mengandungi serat yang tinggi sehingga dapat memperlancar sistem pencernaan dan menyihatkan usus besar. Tidak hanya itu, jus betik juga mengandungi Enzim papain yang memberikan anti-inflamasi yang berfaedah dalam mengurangkan keradangan pada saluran pernafasan dan boleh juga menyembuhkan pesakit dengan keadaan osteoarthritis dan rheumatoid arthritis.

Baca 10 Faedah Pepaya Bagi Kesihatan dan Obat Penyakit

Jus Tomato

Jus Buah Untuk Kesihatan Tubuh ini yang saya sukai. Kenapa? Kerana salah satu buah yang boleh dijadikan sebagai sayur-sayuran ini ternyata dapat memberikan tubuh terhindar dari berbagai macam kanser. Kandungan lycope (pemberi warna merah) inilah yang dapat membuat banyak orang mengkomsumsinya. Lycopen sendiri berfungsi sebagai antioksidan yang dapat mengubati dan mencegah berbagai macam kanser, seperti kanser payudara, kanser usus besar, kanser prostat dan lain-lain. Selain itu jus tomato juga dapat membantu melancarkan pembuluh darah.

Jus anggur
Jus anggur mengandungi vitamin dan nutrisi yang sangat berguna untuk kesihatan tubuh terutama kesihatan jantung. Kerana mengambil jus anggur ini, dengan dosis yng ditetukan maka akan dapat menurunkan tekanan darah dan mengurangkan pembekuan dan tersumbat dalam pembuluh darah, sehingga memberikan jantung yang sihat. Hal ini kerana kandungan flavonoid yang banyak di jus anggur.

Jus epal

Jus epal berguna sebagai menu diet sihat. Kerana jus epal mengandungi fruktosa yang memberikan jus epal terasa manis dan memberikan kita tetap terasa kenyang ketika meminumnya. Jus epal juga mengandungi rendah lemak yang boleh membantu menurunkan kolesterol yang berbahaya dan membantu meningkatkan kolesterol yang menguntungkan. Sehingga jus epal dikenali sebagai jus buah-buahan untuk diet.
Baca 6 Faedah Epal Fuji untuk kesihatan

Jus oren

Jus oren memberikan sejumlah faedah yang luar biasa untuk tubuh. Kandungan vitamin C dalam jus oren tak dapat diragukan. Sebab Vitamin C ini dapat meningkatkan sistem kekebalan tubuh agar terhindar dari segala macam-macam penyakit dan vitamin C juga dapat mengurangkan asma. Jus oren juga mengandungi kalsium yang berfungsi untuk pertumbuhan dan kekuatan tulang.

Baca Faedah Kulit Oren yang perlu anda tahu

Demikianlah tadi maklumat kesihatan tentang beberapa faedah Jus Buah untuk Kesihatan. Mudah-mudahan dapat meberikan info juga menambah wawasan kita akan kesihatan. Semoga bermanfaat, terimakasih.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon