Tuesday, August 2, 2016

Faedah Buah Sirsak Bagi Kesihatan Tubuh Manusia

Faedah Buah Sirsak. Buah sirsak (Annona muricata) merupakan tanaman yang lahir di Amerika Tengah dan Amerika Selatan. Indonesia menjadi salah satu negara yang banyak memelihara buah dengan banyak gelaran seperti nangka sebrang, nangka landa, nangka Walanda, nangka buris, dan srikaya jawa ini.

Daging buah durian belanda yang sudah matang mempunyai warna putih dengan biji hitam yang sedikit. Sementara bahagian yang sering digunakan adalah daun sirsak kerana menyimpan banyak faedah bagi kesihatan.

Faedah Buah Sirsak Bagi Kesihatan Tubuh Manusia

Faedah Buah Sirsak

  • Membentuk matriks pada tulang dan gigi. 
  • Mengendurkan penguncupan otot tegang. 
  • Mengatur keseimbangan asam dan basa dalam darah. 
  • Memacu proses metabolisme dalam tubuh. 
  • Respirasi seluller
  • Mencipta sel darah merah berkat kandungan zat besi. 
  • Mengurangkan kekejangan sehabis sukan. 
  • Mengurangkan pengeluaran radikal bebas. 

Banyaknya jumlah nutrisi seperti yang telah dijelaskan menjadikan buah ini bermanfaat bagi kesihatan jika sudah masuk ke dalam sistem pencernaan tubuh. Zat pemakanan akan diserap dengan baik oleh usus kemudian di sebarkan ke seluruh jaringan tubuh melalui darah.

Beberapa khasiat buah durian belanda yang jarang diketahui orang adalah pada bahagian biji yang menyimpan racun. Biji racun sering difungsikan oleh para petani sebagai racun serangga semula jadi, layaknya biji pada buah srikaya. Kerana itu ketika anda hendak membuat jus durian belanda, hilangkan biji hitam yang menyempil pada daging buahnya.

Sementara kegunaan lain di bidang kesihatan juga tidak sedikit, para ahli perubatan tradisional mendaftarkan buah ini sebagai salah satu bahan baku pembuatan ubat-ubatan herba yang mampu menjaga keadaan tubuh tetap stabil. Berikut ini banyaknya faedah buah durian belanda di sebalik kandungan seperti acetogenins, annocatacin, annocatalin, annonacin, annomuricin, annohexocin, anonol, anomurine, caclourine, gigantetronin, gentisic acid, linoleic acid, dan muricapentocin.

Mengurangkan risiko diabetes

Walaupun manis, kadar gula dalam buah ini tidaklah tinggi sehingga mampu mengurangkan risiko terhadap diabetes. Tetapi jika anda tidak ingin terjadi apa-apa terhadap keadaan kesihatan anda, lebih baik elakkan pengambilan aneka olahan dari buah durian belanda berlebihan jika kadar gula dalam darah sudah tinggi.

Baca Mengelakkan Diabetes dengan faedah teh hijau sebagai minuman

Mencegah katarak


Rutin minum buah durian belanda sehari sekurang-kurangnya dua kali dipercayai mampu mengurangkan risiko pandangan menjadi kabur serta masalah kesihatan pada mata lain seperti katarak dan kabur.

Melawan Kanser

Sejumlah penyelidikan yang memilih vitamin C sebagai objek kajian beliau banyak membuahkan hasil kalau vitamin tersebut dapat melawan kanser dengan menghalang sel-sel mereka. Selain itu fungsi lain dari vitamin C adalah mengurangkan kesan daripada kemoterapi seperti mual. Apa kaitannya dengan buah ini? Jika anda sudah membaca dari atas tentu sudah tahu kalau dalam buah ini terdapat banyak kandungan vitamin C nya.

Mengurangkan risiko serangan jantung

Dari hasil penelitian terungkap sebuah keistimewaan dari buah ini iaitu menghilangkan aterosklerosis di dalam jantung. Penyakit tersebut merupakan sebuah keadaan arteri jantung mengalami penebalan sehingga membuat darah menjadi tidak lancar dan serangan jantung mudah berlaku. Hal yang menakjubkan ini dikatakan para ahli sebagai reaksi daripada vitamin C dalam buah durian belanda.

Menjaga kesihatan pencernaan

Sukarnya menyerap nutrisi dan mencerna makanan boleh mengganggu sistem pencernaan manusia supaya masalah seperti sembeli ataupun cirit-birit mudah datang.

Baca Cara Menangani Gangguan Pencernaan

Untuk itu di perlukan vitamin B2 yang akan membantu melindungi membran mukosa usus sehingga sistem pencernaan tetap lancar dan terjaga keadaan baiknya. Dengan begitu pula secara automatik masalah yang bersangkutan dengan pencernaan dapat terminimalisir.

Membantu Pengeluaran Hemoglobin

Fungsi dari riboflavin dalam buah ini sangatlah penting, iaitu membantu pengeluaran sel darah merah sehingga cukup untuk mengairi oksigen ke seluruh tisu dalam tubuh. Dengan begitu semua organ baik yang penting maupun tidak prestasinya dapat berlangsung secara normal.

Meningkatkan konsentrasi

Keistimewaan lain dari tiamin iaitu menjaga fungsi otak dan meningkatkan memori serta kepekatan. Adanya vitamin ini juga membantu otak terlepas dari beban (stres) dan menguatkan sistem saraf motor dalam otak.

Pembekal tenaga bagi tubuh

Kandungan karbohidrat pada buah ini mempunyai khasiat sebagai penambah tenaga. Di samping itu terdapatnya vitamin B1 juga menambah kadar tenaga untuk mengoptimumkan fungsi organ tubuh seperti jantung, otak, paru-paru, dan buah pinggang dengan cara bertindak sebagai ko-enzim untuk mengubah glukosa menjadi tenaga.

Meningkatkan sistem kekebalan tubuh

Kandungan senyawa mulai dari acetogenins hingga muricapentocin yang telah disebutkan barusan berguna untuk meningkatkan sistem imunisasi tubuh dari bahaya penyakit, selain juga boleh juga digunakan sebagai ubat penyakit.

Kandungan Nutrisi Buah Sirsak

Pada bahagian buah-buahan, daun, bahkan pohonnya sangat berguna bagi kelagnsungan hidup makhluk hidup lain, khususnya manusia. Pelbagai kandungan yang disimpannya dapat memainkan peranan sebagai alat penunjang kesihatan tubuh seperti karbohidrat, vitamin B1, vitamin B2, dan vitamin C.

Buah ini juga menyimpan serat pangan yang merupakan bahan non-gizi, kadar seratnya mencapai 3.3 gram pada 100 gram daging buah. Beberapa mineral seperti fosforus (27 mg) dan kalsium (14 mg) juga terkandung di dalam 100 gram buah durian belanda.

Jumlah faedah dan khasiat dari buah durian belanda ini boleh anda dapatkan dengan mudah. Caranya cukup rutin makan buah durian belanda tiap hari ataupun minum jus durian belanda yang tanpa diberi tambahan gula.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon