Wednesday, July 27, 2016

10 Faedah Buah Alpukat Untuk Kesihatan Tubuh

Buah avokado kaya akan faedah dan boleh menyihatkan tubuh. Anda boleh mendapatkan beberapa faedah dari buah alpukat untuk menjaga tubuh agar tetap sihat.

Faedah Buah Alpukat Untuk Kesihatan Tubuh. Apa saja 10 faedah buah alpukat untuk kesihatan tubuh? Buah avokado adalah jenis buah yang berbentuk bujur. Buah ini mempunyai kulit berwarna hijau dan tipis. Buah avokado mempunyai daging buah berwarna kuning dan mempunyai biji yang besar didalamnya. Buah avokado kaya akan kandungan lemak baik, protein, vitamin, mineral, dan juga serat makanan yang baik. Buah avokado banyak digemari untuk campuran es buah ataupun jus buah-buahan segar.

10 Faedah Buah Alpukat Untuk Kesihatan Tubuh

Faedah Buah Alpukat

Berikut ini ada kira-kira 10 manfaat buah alpukat untuk kesihatan tubuh yang boleh anda dapatkan:

Membantu mengurangi radikal bebas dalam tubuh

Radikal bebas bisa diatasi dengan mengkonsumsi buah alpukat. Buah alpukat kaya akan antioksidan yang sangat dibutuhkan oleh tubuh. Sehingga akan membuat tubuh berkembang lebih baik dan tahan terhadap berbagai macam penyakit. Kandungan glutathion dalam buah alpukat ini sangat baik dan diperlukan dalam tubuh untuk menangkal radikal bebas yang akan terjadi.

Baca Penangkal radikal bebas

Dapat mencegah penyakit kanker


Penyakit kanker merupakan penyakit yang ganas dan juga berbahaya. Penyakit kanker ini dapat membahayakan kesehatan tubuh. Untuk mencegah kanker menyerang tubuh bisa dengan mengkonsumsi makanan alami yang baik sebagai pencegah kanker. Salah satunya dengan mengkonsumsi buah alpukat. Karena buah alpukat dapat membantu dalam mencegah kanker prostat pada pria. Kandungan asam oleat juga dapat membantu mencegah terjadinya penyakit kanker pada payudara pada wanita.

Mengurangkan risiko terkena penyakit stroke

Faedah seterusnya yang boleh anda dapat jika mengambil buah alpukat adlaah dapat membantu mengurangkan risiko terkena penyakit stroke. Penyakit stroke adalah penyakit yang banyak dikeluhkan. Penyakit stroke ini banyak menimpa yang sudah memasuki usia lanjut. Penyakit stroke ini terdapat gangguan pada sistem peredaran darah dalam tubuh dan boleh disebabkan oleh punca lain. Anda boleh rutin memakan buah avokado agar tidak dilucutkan jawatan. Sebab, buah avokado ini mengandungi folat yang dapat menyihatkan tubuh dan mencegah risiko terjadinya penyakit stroke.

Baca faedah buah kurma boleh Mengelak kemungkinan stroke

Mencegah kelahiran bayi yang cacat

Faedah buah alpukat yang boleh didapati adalah dapat mencegah kelahiran bayi yang cacat. Bila anda sedang hamil dan mengandungi buah hati, anda boleh menjaganya dengan baik. Pengambilan makanan yang sihat dan berkhasiat untuk tubuh. Anda juga boleh mengambil buah avokado selama anda mengalami masa kehamilan. Kerana buah alpukat banyak mengandungi folat, dan vitamin B9 atau asid folik. Kandungan ini akan membantu menyihatkan bayi dan menghindarkan bayi akan lahir cacat. Sehingga nantinya bisa lahir dengan normal dan tentunya sihat seperti yang diharapkan oleh kedua-dua ibu bapa bayi.

Menstabilkan kadar gula darah dalam tubuh

Faedah buah alpukat yang boleh diambil adalah dapat menstabilkan kadar gula darah di dalam tubuh. Tentunya setiap orang mempunyai kadar gula darah yang berbeza-beza. Bagi yang mempunyai kadar gula darah tinggi, anda boleh cuba untuk menstabilkan gula darah dengan mengambil buah avokado. Namun mengambil buah tersebut tanpa tambahan gula. Boleh membantu menstabilkan gula darah kerana dalam buah avokado mengandungi lemak tak tepu yang dapat mengatur hormon insulin dalam pengaturan kadar gula dalam tubuh. Selain itu juga buah avokado mengandungi serat yangd apat larut dan membuat kadar gula darah stabil.

Membantu menyihatkan mata


Faedah dari buah alpukat yang boleh didapatkan adalah membantu dalam menyihatkan mata. Mata adalah organ tubuh yang paling penting. Kerana mata fungsinya untuk melihat dalam kehidupan sehari-hari. Untuk menjaga mata anda agar tetap sihat, boleh dnegan mengambil buah avokado. Kerana buah avokado ini mengandungi sebatian karotenoid yang boleh membantu menyihatkan mata. Kandungan karotenoid ini juga dapat mencegah mata terkena katarak dan gangguan mata lain akibat sudah memasuki usia dewasa sampai dengan usia lanjut.

Baca Buah mangga Membantu untuk menjaga kesihatan mata

Mempunyai sifat anti-inflamasi

Faedah seterusnya yang dimiliki oleh buah avokado bagi kesihatan tubuh adalah sifat anti-inflamasi. Keradangan sendiri adalah keradangan yang ada di dalam tubuh. Jika anda ingin terhindar dari masalah keradangan, anda boleh mengambil buah alpukat setiap hari. Buah ini alami dan aman jika dikonsumsi dalam tubuh. Buah avokado yang boleh mengurangkan keradangan kerana mengandung polifenol dan flavonoid yang baik untuk tubuh.

Membantu menormalkan tekanan darah


Faedah selanjutnya dari buah alpukat untuk kesihatan tubuh adalah membantu dalam menormalkan tekanan darah. Bagi pesakit yang mengalami masalah pada tekanan darah tidak perlu bimbang. Jangan terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia berbahaya. Namun boleh menggunakan bahan alami untuk dapat menormalkan tekanan darah. Salah satu bahan alami yang dapat digunakan adalah dengan memakan buah avokado. Buah avokado baik untuk kesihatan tubuh dan juga membantu mengembalikan tekanan darah agar kembali normal.

Membantu menjaga kesihatan jantung

Faedah kedua dari 10 faedah buah alpukat untuk kesihatan tubuh yang boleh anda dapat adalah membantu menjaga kesihatan jantung. Jantung merupakan organ yang penting di dalam tubuh. Kerana degupan jantung akan memberikan kehidupan. Anda boleh menjaga kesihatan jantung dengan mengambil buah avokado. Buah-buahan semulajadi yang mengandungi vitamin B6 dan asid folat yang baik untuk mencegah terjadinya penyakit jantung. Selain itu buah ini mengandungi banyak vitamin E, lemak baik atau lemak tak jenuh, dan juga glutathione yang baik untuk jantung.

Baca Menjaga kesihatan jantung dengan mengambil buah terung

Dapat membantu menurunkan kadar kolesterol dalam tubuh

Membantu menurunkan kadar kolesterol dalam tubuh. Kolesterol adalah penyakit yang banyak dikeluhkan oleh ramai orang, termasuk yang sudah mempunyai usia lanjut. Untuk mengurangkan dan meminimumkan kadar kolesterol dalam tubuh. Kerana buah avokado mengandungi unsur beta-sitosterol yang boleh menurunkan kolesterol dalam darah. Anda boleh mengambil buah avokado. Caranya boleh dengan pengambilan secara langsung ataupun dibuat menjadi jus buah-buahan.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon