Tuesday, August 2, 2016

Faedah Buah Tembikai Untuk Kesihatan

Faedah Buah Tembikai. Tembikai (Citrullus lanatus) merupakan buah berkulit keras dengan warna hijau pekat terkadang muda disertai larik-larik hijau tua. Daging merah ada yang berwarna merah dan kuning, bergantung jenis kultivarnya. Tembikai adalah buah yang tahan hidup di tanah tandus apabila tengah memasuki masa pembentukan buah.

Buah ini mempunyai cita rasa manis serta memberikan sensasi kesegaran bagi tenggorokan selama musim panas. Di sisi lain tanpa sepengetahuan manusia buah ini bersifat sebagai antioksidan yang membantu organ dalam tubuh bekerja sebagaimana mestinya.

10 Faedah Buah Tembikai Bagi Kesihatan, Kulit dan Rambut

Tembikai adalah sumber antioksidan fenolik yang juga kaya akan karotenoid, likopen dan E-cucurbitacin (sebuah triterpen fitonutrisi anti-inflamasi dan asam amino, citrulline). Berikut ini nilai gizi yang terkandung dalam 100 gram buah Tembikai.
  • Lycopene: Kompaun ini tersimpan banyak dalam buah Tembikai. Setiap 100 gram buah Tembikai segar terdapat 4.532 mg lycopene yang jauh lebih tinggi berbanding jumlah 2.573 mg lycopene dalam buah tomato. 
  • Mineral: Tembikai menjadi salah satu sumber potassium terbanyak berbanding buah-buahan lain yang dapat membantu mengatur tekanan darah. Selain itu mineral lain yang terdapat dalam buah Tembikai adalah mangan, fungsinya untuk metabolisme dan membina struktur tulang. 
  • Vitamin: Buah tembikai merupakan sumber vitamin B6 (piridoksin), vitamin B1 (tiamin) dan vitamin C yang secara keseluruhan akan membekalkan keperluan vitamin badan harian mencapai 19% atau 569 mg. 
  • Serat: Kandungan serat pada buah Tembikai sangat tepat untuk digunakan ketika anda berusaha menurunkan berat badan, kerana bekalan serat diet daripada buah tembikai mencapai 0.4 gram. 
  • Karbohidrat: Tembikai menyediakan kira-kira 7.5 gram karbohidrat di setiap 100 gram buahnya. Tembikai juga mengandungi gula alami bernama fruktosa yang merupakan sebatian pencipta rasa manis pada daging buah. 
  • Kalori: Pada satu cawan buah tembikai yang dipotong-potong bentuk dadu hanya memberikan 46 kalori pada tubuh, sementara jumlah kalori per 100 gram nya hanyalah 30 kalori. 

Faedah Buah Tembikai

Tembikai merupakan salah satu buah meja yang digemari seluruh ahli keluarga. Kebiasaan makan buah Tembikai sehabis makan tanpa disedari membantu meningkatkan sistem kekebalan tubuh. Ini terjadi kerana tadi telah dijelaskan mengenai banyaknya kandungan yang tertanam dalam buah Tembikai.

Untuk mengenal lebih dekat tentang keistimewaan buah ini, berikut telah kami rangkum dari Health beckon mengenai faedah buah Tembikai untuk kesihatan.

Diuretik alami untuk pesakit gagal jantung kongestif

Tembikai merpakan diuretik semulajadi, iaitu ubat yang membolehkan buah pinggang untuk mengeluarkan air kencing lebih banyak, yang pada gilirannya akan membantu menghilangkan kelebihan cairan dalam tubuh. Ubat diuretik sering diberikan pada pesakit yang mengidap gagal jantung kongestif baik dalam bentuk larutan ataupun pil.

Meredakan sakit otot

Mengambil tembikai sangat berkesan untuk mengurangkan rasa sakit yang dihasilkan ketika mengalami kesakitan di bahagian otot. Hal ini menjadikan buah Tembikai sebagai makanan yang disarankan kepada para atlet sehabis latihan keras.

Baca faedah tomato boleh membentuk otot anda

Kandungan citrulline dalam buah Tembikai akan ditukar menjadi L-arginine, asid amino dan lemak yang membantu mengurangkan kesakitan otot pasca-latihan sampai hari-hari berikutnya.

Menurunkan berat badan

Rasa manis yang dihasilkan dari buah ini tidak akan memberi kesan kepada keadaan kesihatan anda. Selain itu buah tembikai tidak rendah kalori dan hampir tidak mengandungi lemak ataupun kolesterol yang cenderung mengakibatkan berat badan meningkat.

Bahkan kerana terjadinya peningkatan kepekatan argini dalam darah sehabis pengambilan Tembikai dapat memberi keuntungan bagi anda yang ingin mendapatkan tubuh langsing dengan langkah menurunkan berat badan secara perlahan-lahan.

Baca tips lengkap cara mengurangi berat badan

Melancarkan peredaran darah

Buah ini dapat melancarkan sistem peredaran darah. Hal ini dikaitkan dengan kandungan arginin dalam tembikai yang boleh meningkatkan nitrik oksida, sehingga pembuluh darah bekerja lebih efektif untuk mengalirkan darah serta merawat dan mencegah disfungsi erektil.

Membuat tidur nyenyak

Tembikai juga membantu anda tidur lebih lena kerana kandungan karbohidrat polisakarida di dalamnya dapat meningkatkan kadar seretonin. Terjadinya peningkatan kadar seretonin ketika tidur di malam hari membuat otak anda tidak sensitif terhadap rangsangan yang mengganggu seperti suara, sehingga tidur anda lebih berkualiti.

Apabila anda ingin membuktikannya, sehabis makan malam pengambilan beberapa potong buah tembikai kemudian tidur sebelum pukul 11:00 malam. Para penyelidik juga mengatakan bahawa pengambilan buah tembikai sebelum tidur dapat melanjutkan tahapan tidur nyenyak sebanyak 27%.

Meneutralkan tekanan darah tinggi

Kajian kecil terhadap suplemen ekstrak tembikai menunjukkan keefektifitasannya dalam menormalkan tekanan darah tinggi pada orang gemuk dan setengah baya. Dengan kalium dalam tembikai penyakit hipertensi bahkan strok boleh dikurangkan risiko terburuk mengalami peningkatan.

Mencegah pelbagai jenis kanser

Tadi disebutkan bahawa tembikai adalah sumber lycopene yang lebih tinggi berbanding buah-buahan dan sayur-sayuran segar lain. Lycopene ini merupakan antioksidan kuat yang mampu meneutralkan radikal oksigean yang berfungsi lebih optimum daripada beta-karotena dan vitamin E.

Para penyelidik juga mendapati kemampuan tembikai dalam usaha mencegah kanser payudara, prostat, endometrium, paru-paru dan kanser usus besar. Jadi apabila anda tidak ingin mengidap salah satu penyakit kanser tsb, banyaklah pengambilan aneka olahan Tembikai.

Kesihatan jantung

Tembikai dinobatkan sebagai makanan yang dapat menjaga kesihatan jantung. Sijil tersebut diberikan oleh The American Heart Association yang telah berpengalaman sejak lama untuk meneliti lebih jauh mengenai organ jantung manusia mulai dari nutrisi yang baik untuk jantung serta rawatan penyakit yang berkaitan dengan jantung.

The American Heart Association juga tidak sembarang menentkan, mereka telah menemui tingginya kadar kalium dalam buah Tembikai yang merupakan komponen penting dari sel dan cecair tubuh untuk mengawal degupan jantung dan tekanan darah. Mengetahui hal tersebut, tentu Tembikai menawarkan perlindungan terhadap stroke dan penyakit jantung koronari.

Khasiat Tembikai Untuk Penjagaan Kulit

Banyak klinik kecantikan yang menggunakan produk rawatan berasaskan Tembikai. Hal ini kerana buah Tembikai sarat dengan vitamin yang tidak membahayakan semua jenis kulit serta sifatnya sebagai antioksidan dapat memberikan sumbangan untuk kesihatan kulit seperti berikut.

Merawat jerawat

Sapukan jus tembikai ke seluruh kulit wajah menggunakan kapas, setelah itu diamkan 15 minit. Jika sudah bersihkan dengan air sejuk terlebih dahulu, kemudian air sejuk agar kotoran yang terangkat tidak masuk lagi.

Jika anda tidak ingin repot, carilah produk penjagaan wajah berjerawat dari bahan Tembikai dan madu atau yogurt. Campuran kedua-dua bahan tersebut dapat menghilangkan jerawat dan mencegah timbul kembali.

Mengatasi kulit wajah beminyak

Vitamin A dalam buah tembikai akan mengecilkan saiz pori-pori pada wajah dan mengurangkan pengeluaran minyak berlebihan dalam kelenjar sebaceous. Jika anda ingin mencubanya, campurkan jus tembikai dengan daun pudina yang telah dihaluskan, kemudian masukkan dalam freezer peti ais sampai berbentuk seketul ais batu. Setelah itu gosokkan pada wajah anda, rawatan ini akan mengurangkan saiz liang-liang pada wajah sekaligus menenangkan kulit.

Mengurangkan pengaruh buruk sinar matahari

Minum dua cawan jus Tembikai tiap hari dan juga menyapu jus Tembikai pada kulit anda dapat mengurangkan kesan negatif atau pengaruh buruk yang timbul akibat kulit terdedah kepada pendedahan cahaya matahari sehingga 40%.

Mencegah penuaan

Sebagai sumber antioksidan yang kuat seperti lycopene, vitamin C dan vitamin A sudah semestinya membantu tubuh melawan radikal bebas. Dengan begitu masalah yang boleh menjadikan kulit keriput, timbul garis-garis halus disertai bintik-bintik akan dielakkan.

Baca makan udang untuk mencegah penuaan.

Membuat kulit kekal sihat

Seperti yang dijelaskan sebelum ini, tembikai merupakan buah yang menyegarkan kerana di dalamnya sangat banyak mengandungi air sehingga tubuh terhidrasi dengan baik.

Hal demikian membantu meningkatkan pengeluaran kolagen yang membuat kulit tetap. Untuk memohon anda boleh cuba ritual berikut:
  • Parut daging buah Tembikai dan jadikan jus. 
  • Oleskan pada wajah dan biarkan 15 minit. 

Kemudian bersihkan menggunakan air suam terlebih dahulu, kemudian gunakan air sejuk.

Setelah itu maka hadapkanlah ke kaca dan lihat perubahan positif pada kulit wajah anda dalam masa yang singkat.

Faedah Buah Tembikai Untuk Rambut

Beberapa vitamin dan mineral dalam buah Tembikai memberikan manfaat pula bagi kesihatan rambut, berikut beberapa diantaranya:
  • Mencegah rambut gugur. 
  • Mengukuhkan rambut yang rapuh. 
  • Mengatasi rambut kering menjadi tahan basah dalam waktu lama. 
  • Menyuburkan dan mempercepatkan proses tumbuh rambut. 
  • Pelembap yang tepat untuk rambut. 

Tembikai Semasa Mengandung

Tentunya, ibu hamil memerlukan nutrisi untuk lebih untuk dirinya dan janin yang dikandungnya. Dengan makan buah Tembikai akan memberikan penghidratan yang diperlukan dan mengurangkan beberapa kesan sampingan yang tidak selesa ketika hamil.

Memenuhi keperluan nutrisi semasa hamil akan membantu meredakan rasa lelah ketika hamil, mengurangkan rasa mual dan morning sickness yang mungkin berlaku. Gabungan antara kalium dan magnesium juga mampu mengurangkan kekejangan otot yang disebabkan oleh trimester ketiga kehamilan.

Kandungan vitamin A, C dan B6, serta mineral seperti kalium dan magnesium dalam tembikai sangat penting untuk pembangunan otak, saraf dan sistem kekebalan tubuh bayi dalam rahim. Di sisi lain, kalium akan mengatur keseimbangan cecair dalam darah dan tisu badan selama kehamilan.

The American Pregnancy Association menyarankan semua bumil untuk pengambilan sekurang-kurangnya tiga keping buah Tembikai tiap hari. Tetapi ada juga tambahan dari "International Journal of Gynecology dan Obstetrics", kelebihan pengambilan makanan tinggi likopen seperti Tembikai dapat mengurangkan risiko pembangunan preeklampsia selama kehamilan.

Keadaan tersebut dapat mengurangkan kesan negatif yang cukup serius pada sang ibu dan bayi yang diakndungnya. Mengasup tubuh dengan likopen berlebih saat hamil akan mengurangkan risiko bayi mengalami kelambatan tumbuh kembang dalam kandungan.

Dengan begitu dapat disimpulkan bahawa tembikai benar-benar selamat untuk dimakan oleh ibu hamil.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon