Sunday, August 28, 2016

Tips Menghilangkan Sariawan dengan Herba Alami

Tips Menghilangkan Sariawan. Mengenal gejala penyakit seperti seriawan tidaklah sukar. Selain itu, seriawan juga dialami oleh hampir semua orang semasa hidupnya. Penyakit pada rongga mulut ini sebenarnya tidak terlalu berbahaya, seperti halnya flu atau pusing yang boleh hilang dengan sendirinya. Namun, seriawan dianggap amat mengganggu. Sebab, seriawan muncul di bahagian-bahagian yang sering mengalami kenalan dengan benda atau makanan. Misalnya bibir atau lidah dan menimbulkan sensasi kesakitan.

Selain itu, sariawan juga boleh menjadi tanda-tanda penyakit yang lebih serius seperti kanser mulut. Ingin tahu lebih banyak seputar seriawan dan cara mengubatinya? Simak maklumat lengkap di bawah ini.

Tips Menghilangkan Sariawan


Tips Menghilangkan Sariawan dengan Herba Alami

Definisi dan Gejala seriawan


Dalam bahasa perubatan, seriawan dikenali juga dengan nama Vesicular. Seriawan adalah keradangan yang muncul di bahagian mukosa mulut atau pipi bahagian dalam. Bentuknya berupa bercak berwarna putih atau kekuningan. Seriawan boleh muncul sendirian atau berkelompok. Selain mukosa mulut, seriawan juga boleh muncul di bahagian rongga mulut lain seperti gusi, lidah, bibir bahagian dalam, hingga langit-langit dalam. Rasa sakit yang ditimbulkan dapat membuat anda malas makan hingga enggan bekerja.

Seriawan biasanya bermula dengan luka kecil berwarna putih yang muncul di sekitar rongga mulut. Lantas, luka tersebut akan membesar seiring berjalannya waktu. Tanda awal lain yang akan anda rasakan ialah sensasi terbakar di bahagian lidah. Anda juga akan kesukaran untuk makan, minum, atau bicara kerana rasa tak selesa yang ditimbulkan oleh kemunculan seriawan. Sensasi kesakitan yang ditimbulkan akan lebih parah kalau anda tidak sengaja menggigitnya.

Jenis dan Punca seriawan


Sekurang-kurangnya, ada tiga jenis seriawan dengan penyebab yang perlu diketahui. Vesicular afthosa adalah jenis seriawan umum yang disebabkan oleh gigitan atau trauma yang menimbulkan luka. Kemudian, ada oral thrush atau moniliasis yang dicetuskan oleh cendawan bernama Candida albicans. Cendawan ini memang ada di dalam rongga mulut anda, tetapi jumlah yang berlebihan akan menimbulkan seriawan. Terakhir, Vesicular herpatic yang disebabkan virus herpes simplex dan umumnya ada di bahagian belakang tekak.

Selain itu, masih ada penyebab penyakit lain yang menyebabkan seriawan. Anda yang kurang menjaga kebersihan mulut dan gigi berpotensi mengalami seriawan. Selain itu, mereka yang sedang menjalani tahap kemoterapi atau menderita diabetes dan HIV pun akan sering mengidap penyakit ini. Penggunaan antibiotik dan kortikosteroid juga akan menimbulkan kesan sampingan seperti seriawan. Kemudian, jenis ubat-ubatan yang boleh menurunkan air liur pun mencetuskan kesan yang sama. Seriawan juga muncul pada orang-orang yang kurang pengambilan pemakanan hingga gemar merokok.

Baca faedah buah manggis sebagai ubat diare dan sariawan

Cara Mencegah seriawan


Berdasarkan penyebab di atas, anda boleh melakukan pencegahan dengan menjaga kebersihan mulut. Anda harus rutin memberus gigi sekurang-kurangnya dua kali sehari. Lantas, anda juga boleh menggunakan ubat kumur agar bakteria jahat tidak boleh hidup dan berkembang biak. Mengawal kesihatan gigi dan mulut setiap enam bulan sekali pun dapat mencegah munculnya seriawan. Jika anda suka dengan makanan yang mempunyai kandungan gula tinggi, ada baiknya mula dikurangkan.

Cara makan pun perlu diperhatikan, kerana seriawan kadang muncul akibat bibir atau lidah yang tergigit. Anda yang memakai gigi palsu pun harus sering membersihkan dan mengawalnya secara rutin. Lantas, tabiat merokok juga boleh mencetuskan seriawan, sehingga perlu dikurangkan atau dihentikan sama sekali. Pakai benang gigi (dental floss) untuk membersihkan bahagian-bahagian yang tak terjangkau. Terakhir, bagi pesakit asma, bersihkan inhaler setelah anda selesai menggunakannya.

Kaedah Rawatan seriawan


Seriawan sebenarnya boleh hilang sendiri dalam jangka masa satu hingga dua minggu. Namun, kalau kehadirannya cukup mengganggu, anda boleh menggunakan beberapa ubat untuk menyembuhkannya. Ubat yang boleh anda pakai termasuk ubat anti-kulat, ubat kumur, ubat titis, atau tablet.

Sebelumnya, anda rujuk dahulu dengan doktor untuk mengetahui keselamatannya.

Selain itu, ada cara semulajadi bagi anda yang cemas akan kesan sampingan ubat-ubatan. Bahannya pun cukup mudah dan boleh diperolehi di dapur sehingga kebun sekitar rumah. Berikut ini bahan-bahan alami yang boleh anda pakai untuk menyembuhkan rongga mulut dari seriawan.

Baking soda.
Baking soda umumnya dipakai untuk membuat kuih atau penganan sejenis. Tapi, tahukah anda kalau bahan ini juga boleh diproses menjadi ubat penghilang seriawan? Anda hanya membuat pasta dengan bahan baking soda yang dicampurkan garam dan air. Sapukan pada permukaan seriawan selama sepuluh minit, lalu berkumur dengan air bersih.

Minyak peppermint.
Selama ini, anda mungkin mengenal pudina sebagai salah satu rasa gula-gula. Namun, peppermint dalam bentuk minyak boleh berfungsi sebagai obat seriawan. Caranya, anda hanya oleskan minyak peppermint tersebut pada permukaan seriawan. Kemudian, diamkan selama lima belas minit dan kumur dengan air bersih. Lakukan dua kali sehari untuk hasil yang optimum.

Air garam dan ais batu.
Air merupakan salah satu komponen semula jadi yang punya khasiat banyak bagi kesihatan. Anda boleh memakai air garam sebagai ubat kumur untuk menghilangkan seriawan. Di sisi lain, air dalam bentuk ais batu juga boleh meredakan rasa sakit serta bengkak yang disebabkan seriawan. Cukup memampatkan bahagian bengkak atau sakit tersebut secara teratur.

Bawang putih.
Bukan rahsia lagi kalau bawang putih merupakan ubat tradisional yang terkenal mujarab. Seperti halnya kunyit, rempah dapur ini mengandungi antiseptik yang sanggup membunuh virus dan bakteria. Anda hanya iris bawang putih tadi, lalu oleskan bahagian dagingnya pada permukaan seriawan. Lakukan secara rutin untuk mempercepatkan proses penyembuhan.

Daun Basil.
Seperti halnya kunyit, daun basil juga merupakan salah satu bumbu dapur. Di sisi lain, tanaman ini ternyata berkhasiat juga untuk merawat rongga mulut anda daripada seriawan. Caranya, rebus daun basil sesuai keperluan anda hingga mendidih. Kemudian, pakai air rebusannya sebagai ubat dengan cara disapu atau diminum.

Kunyit.
Salah satu bumbu dapur ini ternyata mengandung antiseptik yang sanggup membasmi bakteria jahat dalam rongga mulut. Anda boleh menggunakan kunyit dalam bentuk pes sebagai ubat penghilang seriawan. Cukup gerus kunyit bersama air suam sehingga teksturnya lembek. Lantas, anda oleskan secara perlahan pada permukaan seriawan tersebut.

Baca 10 Faedah Kunyit Sebagai Herba Tradisional

Minyak kelapa.
Bukan hanya untuk memasak, ternyata minyak kelapa juga boleh merawat seriawan. Namun, pastikan anda menggunakan minyak kelapa murni. Sebelum mengolesnya pada seriawan di mulut, campurkan terlebih dahulu minyak kelapa dengan madu. Selepas itu, sapukan secara perlahan-lahan pada daerah yang diduduki oleh penyakit rongga mulut tersebut.

Kerana menggunakan bahan-bahan semula jadi, anda tidak akan mendapat hasil secara serta-merta. Namun, kaedah rawatan ini tidak akan menimbulkan kesan sampingan. Terutama bagi anda yang alergi dengan ubat-ubatan. Selain itu, elakkan juga tekanan dan rehat yang cukup, supaya seriawan cepat boleh hilang. Semoga tips rawatan seriawan ini boleh bermanfaat!

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon