Wednesday, July 27, 2016

10 Faedah Buah Rambutan

Buah rambutan mempunyai kandungan zat yang dapat mendatangkan faedah bagi manusia.

Buah ini mempunyai 'rambut-rambut' kecil yang melapisi seluruh bahagian kulitnya. Warnanya berbeza-beza, bermula daripada merah, oren, kuning, serta ada yang agak sedikit kecokelatan. Buah ini tumbuh bermusim-musim. Buah rambutan termasuk jenis buah-buahan yang tumbuh di daerah tropika. Dalam bahasa saintifik buah ini sering disebut 'Nephelium lappaceum L'.

10 Faedah Buah Rambutan

Faedah Buah Rambutan

Buah rambutan kaya akan karbohidrat. Karbohidrat pada buah rambutan dominan terletak pada daging buahnya yang lembut dan manis. Buah rambutan juga mengandungi banyak protein. Protein tersebut juga terletak pada daging buahnya. Kandungan protein buah rambutan dapat dicerna lebih cepat oleh badan berbanding kandungan protein seperti daging ayam. Protein ini bermanfaat dalam menghasilkan sel-sel dan tisu guna menggantikan tisu yang telah mati. Kemudian, buah rambutan mengandungi banyak mineral penting yang diserap dari dalam tanah seperti kalsium, zat besi, zink, magnesium, fosforus, antosianin, niasin dan potasium.

Buah rambutan juga mengandungi vitamin A dan vitamin C. Kedua-dua vitamin tersebut termasuk vitamin yang larut di dalam air. Tidak kalah pentingnya, buah rambutan kaya akan serat yang dapat melancarkan sistem pencernaan.

Seperti telah dijelaskan di awal, buah rambutan mengandung banyak sekali khasiat bagi manusia. Adapun dalam uraian kali ini, kita akan membincangkan 10 faedah buah rambutan bagi manusia. Mau tahu apa saja faedah buah rambutan tersebut? Berikut ulasan lengkapnya.

Buah rambutan sebagai pendukung program diet

Bagi anda yang sedang menjalankan program diet, sebaiknya melibatkan buah yang satu ini. Buah rambutan kaya akan protein dan karbohidrat dengan kandungan kalori tidak terlalu tinggi. Dengan kadar kalori tersebut, buah rambutan boleh menjadi penyelesaian untuk menggantikan makanan berat semasa diet.

Buah rambutan menjaga kesihatan buah pinggang

Salah satu kandungan di dalam buah rambutan yang dapat menyihatkan buah pinggang adalah kadar airnya yang cukup tinggi. Di dalam 1 kg rambutan, sekurang-kurangnya terdapat 1,5-2 gelas air (setelah diserap oleh tubuh). Selain itu, buah rambutan adalah buah yang mempunyai fungsi detoksifikasi. Detoksifikasi buah rambutan akan menyasar organ buah pinggang, kerana metabolisme kandungan air di dalam tubuh sudah pasti akan berujung pada organ vital tersebut. Proses detoksifikasi buah rambutan juga dibantu oleh kandungan fosfornya yang cukup tinggi.

Buah rambutan dapat menjaga kesihatan kandungan

Para ibu hamil tidak perlu bimbang memakan buah rambutan. Buah rambutan tetap aman bagi tubuh selama dikonsumsi secara tidak berlebihan. Kandungan vitamin A di dalam buah rambutan boleh menambah stamina dan pembentukan sel darah merah bagi ibu hamil. Dengan sendirinya para ibu hamil akan terhindar dari risiko anemia. Biasanya, ibu hamil sering mengalami keletihan, letih dan longlai pada saat kandungannya mulai membesar.

Buah rambutan penyembuh hipertensi


Hipertensi berkaitan erat dengan tekanan darah di dalam jantung. Kandungan magnesium dan potasium di dalam buah rambutan boleh menstabilkan peredaran darah di dalam bilik dan serambi jantung sebelum dipam ke seluruh tubuh. Jadi, bila anda atau ahli keluarga tergolong penghidap tekanan darah tinggi, sering-seringlah memakan buah yang satu ini.

Baca buah tin boleh untuk pesakit hipertensi

Buah rambutan anti cirit-birit
Hal ini sangat berbeza dengan andaian asas sebahagian jururawat / bidan yang biasanya 'mengkambinghitamkan' buah rambutan sebagai penyebab cirit-birit. Hal itu jelas keliru! Buah rambutan justru mampu melancarkan pencernaan. Jadi, bila seorang kanak-kanak sering BAB selepas memakan buah rambutan, itu bukan penyakit! Hal itu adalah respon tubuh sebagai sebahagian daripada rawatan buah rambutan. Buah rambutan sangat bagus untuk menjaga kesihatan usus 12 jari dan bertindak sebagai peneutral lebihan lambung dari kadar lemak yang cukup tinggi.

Baca Rawatan Tradisional Cirit birit

Buah rambutan anti radang

Keradangan biasanya berpunca dari kurang bersungguhnya penyerapan di dalam organ pencernaan terutama lambung dan usus. Nah, dalam hal ini, kandungan flavonoid di dalam buah rambutan dapat mempercepat penghancuran lemak dan kolesterol pada dinding lambung dan usus. Bila perut dan usus telah dibersihkan, maka dengan sendirinya keradangan apapun akan hilang.

Buah rambutan penyembuh kolesterol

Kolesterol jahat adalah igauan buruk bagi tubuh. Kehadiran kolesterol ini boleh merosakkan komponen darah, sel dan rangkaian tertentu. Kolesterol muncul akibat metabolisme lemak yang kurang sempurna di dalam perut. Nah, buah rambutan dapat membantu pencernaan lemak lebih cepat dari biasanya.

Baca Buah Avokado Dapat membantu menurunkan kadar kolesterol dalam tubuh

Buah rambutan menyihatkan kulit

Kandungan vitamin A di dalam buah rambutan boleh menambah nutrisi bagi sel-sel kulit. Terutama bagi pesakit kulit bersisik sangat disyorkan memperbanyak memakan buah rambutan.

Buah rambutan menyihatkan mata

Selain dapat menyehatkan kulit, kandungan vitamin A di dalam buah rambutan dapat menjaga kesihatan mata. Bagi pesakit katarak, rabun dekat dan rabun jauh, buah rambutan dapat membantu membersihkan bahagian belakang kornea bila dimakan pada kadar tertentu.

Buah rambutan menyembuhkan sariawan

Sariawan muncul kerana tubuh kekurangan vitamin C. Buah rambutan adalah penyelesaian untuk mengatasinya. Sebab, buah yang satu ini kaya akan vitamin C.

Di balik buahnya yang lembut dan manis itu, buah rambutan ternyata mempunyai banyak keistimewaan lain sebagaimana telah diterangkan di atas. Buah yang juga sangat 'digandrungi' semut ini memang terbilang istimewa kerana dapat menjadi 'ubat yang manis.' Jarang-jarang ada ubat yang rasanya manis. Tapi itu lah kenyataannya. Sekian banyak faedah buah rambutan ada di balik 'kemanisan' rasanya.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon