Thursday, July 28, 2016

10 Faedah Buah untuk Kesihatan dan Kecantikan

Faedah Buah untuk Kesihatan dan Kecantikan-Buah-buahan mempunyai rasa yang manis semulajadi dan juga manfaat yang sangat luar biasa. Dengan mengambil buah-buahan dalam rutin anda akan mampu untuk meningkatkan kekebalan tubuh dan melawan semua penyakit.

Tak hanya untuk kesihatan sahaja manfaat buah juga sangat baik untuk membantu meningkatkan dan menjaga keindahan kulit. Sehingga membuat tubuh sentiasa cantik alami dan juga kelihatan awet muda. Selain bermanfaat dari luar apabila anda mengambil buah yang akan merasakan manfaatnya juga pada organ dalam. Untuk lebih jelas lagi ada baiknya anda mula mengenali mengenai beberapa faedah buah-buahan untuk kesihatan tubuh dan kecantikan seperti yang dijelasakan di bawah ini.

10 Faedah Buah untuk Kesihatan dan Kecantikan

10 Faedah buah-buahan untuk kesihatan tubuh dan kecantikan

Menyembuhkan muntah dan mual
Apabila anda sakit dan ingin mual serta muntah maka jangan bimbang. Salah satu cara yang boleh dipilih adalah dengan mengambil buah yang mempunyai rasa asam. Dengan mengambil buah yang berasa masam akan membantu dalam menghilangkan keinginan untuk mual dan muntah. Anda boleh mencuba sendiri dan rasakan manfaatnya.
Baca Menghilangkan mual dan mengubati masuk angin dengan faedah jahe

membuat masker

Anda boleh mengambil buah untuk mendapatkan faedah yang terkandung di dalamnya. Namun selain dimakan buah juga boleh digunakan sebagai masker. Misalnya saja apabila anda ingin membuat wajah menjadi lebih cerah dan putih secara semulajadi. Salah satu buah yang boleh digunakan sebagai topeng adalah bengkuang. Caranya cukup mudah hanya dengan menghaluskan bengkuang dengan cara diblender kemudian ditambah susu. Bersihkan wajah dan gunakan masker bengkuang susu yang dibuat tadi menjadi topeng. Bilas hingga bersih dan dapatkan wajah dengan bersih sempurna. Jangan lupa untuk mendapatkan hasil yang maksimum dapat dilakukan dengan menggunakannya setiap seminggu sekali.

Menumbuhkan rambut

Pada masa ini banyak sekali anak muda yang dirasakan sudah mengalami keguguran. Hal ini terjadi kerana gaya hidup yang tidak sihat. Beberapa gaya hidup yang tidak sihat antara lain yaitu mengambil junk food atau makanan tidak sihat dalam masa yang lama, kurang olahraga, kurang air putih, stress dan masih banyak lainnya. Untuk itu apabila anda ingin menumbuhkan rambut salah satu caranya adalah rutin memakan buah yang mengandungi vitamin A. Salah satu contoh buah-buahan yang mengandungi vitamin A adalah oren. Tentunya buah ini mempunyai harga yang berpatutan namun sejuta faedahnya. Selain membantu dalam merawat keguguran rambut. Dengan mengambil vitamin A akan membantu rambut menjadi lebih sihat dan berkilat.

Baca menjaga kesihatan rambut dengan minyak zaitun

Merawat jerawat

Dengan mengambil buah-buahan setiap hari tentunya akan membantu dalam mengubati jerawat secara semulajadi. Hal ini kerana buah-buahan yang dimakan akan membantu melembapkan kulit dan memberikan nutrisi dari dalam. Sehingga akan membantu dan mengatasi jerawat yang timbul di wajah anda. Beberapa jenis buah-buahan yang boleh merawat jerawat antara lain yaitu epal, keluarga berry, betik, anggur dan lemon.

Baca faedah lidah buaya mengusir jerawat membandel

Membantu program diet

Dengan mengambil buah maka akan membantu dalam meningkatkan kejayaan dalam program diet. Menurut kajian yang dilakukan dengan rutin mengambil buah maka sistem pencernaan tubuh akan lebih lancar. Sehingga proses detoksifikasi terhadap racun akan mudah dikeluarkan. Sehingga tubuh akan mudah untuk membuang sisa makanan dan tidak akan terkumpul menjadi lemak. Salah satu buah yang boleh digunakan untuk membantu program diet antara lain yaitu pisang. Anda boleh menukar sarapan pagi untuk membantu kejayaan program diet dengan mengambil dua buah pisang dan segelas susu. Jalankan program diet menggunakan faedah buah ini secara rutin. Maka anda akan mudah menurunkan berat badan secara selamat dan semulajadi.

Mengelakkan rasa cemas yang berlebihan

Apabila anda sering merasakan cemas yang berlebihan maka biasanya tubuh merakan kurang vitamin dan mineral. Untuk itu disarankan mengambil buah-buahan kerana dapat mengurangkan rasa cemas yang dirasakan. Sila memilih jenis buah yang disukai dan segera pengambilan secara rutin setiap hari. Rasakan perbezaannya maka anda akan mendapatkan tubuh menjadi lebih bugar dan sihat.

Tambahan alami

Ada banyak orang yang rutin mengambil suplemen buatan kilang yang dijual di farmasi. Tujuannya tentunya untuk menjaga kesihatan dan juga kecantikan. Namun tahukan anda bahawa mengambil suplemen tentunya menimbulkan banyak kesan sampingan misalnya saja pergantungan, memperberat prestasi buah pinggang dan masih banyak lainnya. Namun apabila anda mengambil makanan tambahan yang diperolehi dari buah-buahan dan sayur-sayuran hijau. Maka manfaat vitamin akan lebih maksimum dirasakan tubuh dan juga kulit. Perlu anda ketahui bahawa menurut kajian yang dilakukan apabila mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran dalam masa sepuluh hingga dua puluh tahun. Yang akan dirasakan adalah badan menjadi lebih sihat dan awet muda.

Meningkatkan tambahan tenaga

Apabila anda mengambil buah-buahan boleh meningkatkan tambahan tenaga dengan cepat. Dengan demikian hendaknya apabila anda sakit mulakan untuk banyak mengambil buah-buahan. Selain orang yang sedang sakit yang biasanya banyak disarankan untuk mengambil buah-buahan untuk pengambilan tenaga dengan cepat adalah atlet dan ibu hamil. Beberapa jenis buah yang dapat memaksimumkan tenaga dengan cepat antara lain yaitu buah pisang. Buah ini juga sangat baik digunakan bagi yang menjalani program diet.

Mengelakkan pelbagai penyakit berbahaya

Dengan mengambil buah maka manfaat yang akan dirasakan seterusnya iaitu dapat mengelakkan pelbagai penyakit berbahaya. Beberapa jenis penyakit berbahaya yang boleh diturunkan risikonya antara lain darah tinggi, strok, serangan jantung dan kencing manis. Dengan demikian akan mampu untuk memaksimumkan melakukan pencegahan sejak awal beberapa penyakit berbahaya tersebut.

Melancarkan sistem pencernaan

Apabila anda secara rutin mengambil buah maka salah satu manfaat yang dapat dirasakan adalah bahagian organ pencernaan. Penghadaman akan menjadi lebih lancar dan juga membantu program diet. Terlebih bagi anda yang ingin menurunkan berat badan secara optimum. Perlu anda tahu bahawa buah mempunyai kandungan serat yang tinggi. Sehingga disyorkan apabila anda mengambil makan berat usahakan dahuluka pengambilan buah-buahan. Hal ini sangat penting anda tahu dan dilakukan dengan demikian pencernaan akan menjadi semakin lancar.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon