Friday, July 1, 2016

7 Faedah Buah Tin dan daunnya untuk kesihatan tubuh

Maklumat Kesihatan Buah Tin Buah ini masih banyak diburu walaupun harganya agak mahal. Fenomena yang wajar terjadi kerana pembeli sudah tahu apa Faedah dari buah tin. Jika anda belum tahu, sampai sekarang di bawah ini akan dibincangkan secara terperinci tentang Faedah buah tin untuk kesihatan.

Faedah Buah Tin


7 Faedah Buah Tin dan daunnya untuk kesihatan tubuh

Baik untuk pesakit hipertensi

Dalam jadual pemakanan terlihat jelas kewujudan omega-3 dan 6, kemudian mineral seperti kalium, fenol dan magnesium yang terkandung dalam buah ara (pengucapan di negara-negara Barat). Nutrisi dan mineral yang terkandung di dalamnya dapat membantu pesakit hipertensi atau tekanan darah tinggi bila dimakan dengan hidangan yang wajar. Selain itu, buah ara juga berkesan dalam menjaga hati dari penyakit.

Baca Terung untuk menjaga kesihatan dari hipertensi

Menurunkan kadar kolesterol darah

kolesterol jahat (LDL) yang terkumpul di dalam darah boleh menyebabkan penyumbatan dalam peredaran darah dalam rangkaian jantung. Apabila dikeluarkan, risiko terkena penyakit jantung koroner akan berkurang. kadar LDL harus seimbang dengan kolesterol baik (HDL) dan jantung tidak perlu bekerja tambahan untuk mengalirkan darah ke seluruh tubuh.

Untuk menurunkan jumlah kolesterol jahat diperlukan beberapa tindakan seperti pemenuhan nutrisi dalam bentuk serat pektin. Kebetulan, dalam buah tin ada serat larut yang dipanggil pektin yang mempunyai kemampuan dalam menyapu timbunan kolesterol jahat dalam usus yang akan dilakukan.

Baca Epal Fuji Baik untuk menurunkan kolesterol

Dapat mengawal tekanan darah

Mineral seperti kalium diperlukan tubuh untuk mengawal tekanan darah, terutama untuk pesakit dengan tekanan darah tinggi yang berisiko mengalami serangan jantung. buah tin dinobatkan sebagai buah yang banyak mengandung kalium dan mineral lain yang diyakini berkesan untuk menurunkan darah tinggi dan kawalan.
Tidak menyebabkan diabetes

Diabetes atau kencing manis terjadi kerana kadar gula dalam darah tingkatnya berada di atas normal. Pengambilan buah tin secara teratur tidak akan memberi kesan kepada jumlah glukosa dalam darah kerana serat gabungan dan karbohidrat di dalamnya adalah fruktosa yang dapat mengawal jumlah gula darah.

Baca Faedah Kacang Soya untuk pesakit diabetes melitus
Kesimpulan pada poin ini:

Walaupun buah-buahan mempunyai rasa manis, jika sudah diserap tubuh tidak akan mencetuskan diabetes. Pasalnya, serat dalam buah tin akan bekerja untuk melambatkan proses penyerapan glukosa di usus kecil.

Dapat mengoptimumkan prestasi insulin

Masih berkaitan dengan mata sebelumnya. Diabetes berkaitan dengan insulin, yang merupakan hormon yang tugasnya mengawal glukosa dan mengubahnya menjadi tenaga.

Daun pada pokok buah tin boleh direbus dan dimakan oleh pesakit diabetes untuk membantu meningkatkan insulin. Jika ada kekurangan insulin, maka gula darah tidak dapat dikawal. Satu-satunya cara praktikal adalah dengan melakukan suntikan insulin ke dalam darah sehingga akan merebak ke seluruh tubuh dan terus bekerja untuk mengawal gula darah.

Mencegah kanser usus, saluran penghadaman, kanser payudara

Buah tin boleh terkenal kerana mengandungi salah satu antioksidan kuat yang disebut polifenol. Sebatian antioksidan boleh mengurangkan kesan radikal bebas dan mencegah tumbuhnya sel jahat seperti kanser. Selain itu, serat dalam buah tin iaitu karsinogen bekerja mengikat dan menekan laju pertumbuhan sel kanser kemudian dicerna, dan dikeluarkan melalui usus besar.

Baca buah yang baik untuk mencegah kanser

Sebagai ubat sakit tekak

Sakit tekak tidak boleh dianggap remeh hanya kerana itu keinginan untuk makan menjadi berkurang, sehingga kesannya pada penurunan sistem kekebalan tubuh yang membuatnya mudah untuk terserangan penyakit yang ditimbulkan dari bakteria jahat yang ada didalam tubuh.
Meminum jus buah tin yang cukup secara teratur maka sakit tekak akan sembuh dengan sendirinya. Dalam buah tin, ada banyak cecair atau lendir yang bekerja secara berkesan mengubati sakit tekak.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon