Friday, July 22, 2016

10 Faedah Buah Durian Dan juga kandungan gizinya

Faedah Buah Durian - Durian adalah satu diantara tumbuhan tropika yang asalnya dari lokasi Asia Tenggara termasuk juga Indonesia. buah ini mempunyai gelaran yakni king of fruit atau raja semua buah-buahan. Termasuk juga sebagai tumbuhan yang datang dari marga Durio, buah ini mempunyai nama saintifik yakni D. Zibethinus. Lantaran rasa-rasanya yang enak, banyak orang yang suka pada buah ini walau demikian banyak juga orang yg tidak suka pada buah ini lantaran mempunyai bau yang menyengat.

Berdasar pada sebahagian penyelidikan, dari kandungan yang ada didalam buah durian diperoleh sebahagian manfaat yang bermanfaat untuk badan. Pertama, kajian dari Ohio State University. Dari penyelidikan itu, diketemukan bila buah durian mempunyai kekuatan agar boleh mematikan zat sebagai penyebabnya kanser, tanda-tanda dari penyakit diabetes serta dapat menolong untuk turunkan kemungkinan dari tanda-tanda penyakit jantung. Hal itu juga kerana didalam buah durian, ada lebih kurang 200 mg Vitamin C daripada 100 gram durian.

10 Faedah Buah Durian Dan juga kandungan gizinya

Penyelidikan ke-2 datang dari Jabatan of Pharmacology & Toxicology dari School of Medicine di State University of New York. Penyelidikan yang dilakukan di Buffalo juga tunjukkan bila pada buah durian ada satu zat yang bernama zat Phytosterol. Zat ini boleh melakukan perbaikan reaksi daripada sel tumor pada badan serta menolong untuk mengelak munculnya dari penyakit kanser.

Kandungan Gizi Buah Durian

Dalam buah yang memiliki kulit tajam ini memiliki beragam jenis kandungan nutrisi serta vitamin yang dibutuhkan oleh tubuh. Dalam satu cangkir buah durian ada sekitaran 357 kalori yang dihasilkan dengan lemak sekitaran 13 gr / 33% kalori. Sedang pada satu cangkir durian, ada sekitaran 130 gr karbohidrat serta protein yang ada lebih kurang 3, 6 gr serta bisa memenuhi kebutuhan harian tubuh bakal protein sekitaran 6, 4-7, 8%.

Kandungan yang lain dalam satu cawan buah durian yakni:
  • Vitamin C sebesar 80% dari 1 cawan durian. 
  • Zat besi serta penambahan yang boleh menolong untuk menolong dalam pembentukan sel darah merah. 
  • Kalium. 
  • Tripopan. 
  • Tiamin serta boleh penuhi keperluan pengambilan untuk badan sekitaran 30%. 
  • Folat yang boleh penuhi 20% daripada keperluan harian badan. 


Faedah Durian untuk Kecantikan

Sedang untuk kecantikan, buah durian mempunyai manfaat salah satunya yakni

Melembapkan kulit

Bagi melembabkan kulit serta melindungi ketegasan kulit lantaran kandungan flavonoid yang boleh regenerasi sel kulit mati rosak hingga nampak sel kulit baru yang bakal jadikan kulit anda jadi lebih kencang.

Menolong untuk membuat cerah kulit dengan cara semulajadi

Pakai buah durian masa mandi. Terkecuali berguna untuk mengangkat beberapa sel kulit mati, akan jadikan kulit lebih cerah bersinar.

Menangani mata panda

Kantung mata, lingkaran hitam sekitaran mata, mata panda serta seumpamanya boleh dibasmi dengan durian. Langkahnya, ambillah daging buah durian lantas berikan pada sekitaran mata. Basuh esok harinya.

Buat kulit awet muda


Boleh melindungi supaya kulit jadi lebih muda lantaran kandungan daripada vitamin C yang membuat kolagen untuk memberi nafas baru kulit. Durian boleh juga menolong untuk mengelak radikal bebas sehingga boleh membuat perlindungan organ dalam serta kelewatan penuaan kulit.

Faedah Buah Durian untuk Kesihatan

Bagi kesihatan, buah-buahan yang mempunyai bau yang menyengat mempunyai pelbagai jenis manfaat atau faedah, yakni

Menangani sembelit

Buah durian mengandungi serat yang cukup banyak, sekitaran 37%, sehingga dapat berguna untuk melancarkan pencernaan serta melancarkan buang air besar. Nutrisi dalam buah durian dapat menyerap air hingga buang air besar lebih mudah serta lancar. Kandungan seratnya boleh juga mengikat massa najis sehingga tidaklah terlalu keras serta gampang di keluarkan.

Menangani anemia

Anemia berlangsung lantaran badan kekurangan zat besi. Nah, buah durian ini mengandungi banyak asid folik yang manfaatnya menolong tingkatkan pengeluaran sel darah merah. Tetapi, pasti jangan pernah terlalu berlebih dalam pengambilan durian.

Baca cegah anemia dengan mengambil kacang soya
Membantu pembentukan tulang dan gigi

Satu diantara mineral utama dalam pembentukan tulang dan gigi iaitu fosforus. Serta buah durian mengandungi fosforus yang cuup hingga bila digunakan dengan teratur boleh penuhi keperluan fosfor harian yang selanjutnya menolong pembentukan tulang dan gigi dengan cara maksimum.
Mengelak kemurungan serta tekanan

Kebiasaan yang membandul kerapkali menyebabkan stres bahkan juga kemurungan. Keduanya bila selalu dilewatkan begitu berisiko lantaran boleh mengikis daua tahan badan scara penting. Bila anda merasakannya, cuba untuk pengambilan buah durian.

Baca faedah teh hijau untuk memperkukuh tulang

Memperingan migrain

Migrain atau sakit kepala sampingan seperti penyakit yang senantiasa mengintai mereka-mereka dengan tahap aktiviti tinggi. Nyatanya, durian boleh menolong anda mengatasinya. Ini lantaran pada buah durian ada vitamin B yang boleh meringkankan rasa sakit.

Melindungi fungsi kelenjar tyroid

Yodium serta tembaga berperanan untuk melindungi kelenjar tyroid supaya bekerja dengan cara maksimum. Durian adalah buah yang mempunyai kandungan tembaga yang cukup untuk penuhi keperluan badan seharian.

Melindungi gula darah

Durian yaitu buah yang manis. Mungkin saja beberapa orang menduga buah yang satu ini tidak disyorkan untuk pesakit gula darah tinggi. Tetapi kenyataannya, buah itu mengandungi Mangan yang malah menolong melindungi kadar gula darah tetaplah stabil.

Baca mengatasi kadar kolesterol dalam darah dengan mengkonsumsi buah tin

Melindungi kesihatan kulit

Anda pastinya sudah mengetahui kalau kulit juga memerlukan makanan supaya tetaplah sihat. Bagi melindungi kesihatan kulit dari dalam jadi anda mesti pengambilan makanan sihat yang mempunyai kandungan vitamin yang diperlukan kulit. Salah nya ialah durian. Buah yang popular dengan nama king of fruit ini mengandungi vitamin C yang boleh tingkatkan pengeluaran kolagen yang menolong sistem pergantian kulit.

Menangani mabuk perjalanan

Beberapa orang kerap alami mabuk perjalanan apabila melancong memakai kenderaan, baik peribadi ataupun umum. Bila anda merasakannya, memakan durian, madu serta susu. Ketiga makanan itu boleh menolong mententeramkan perut, tingkatkan semula kadar gula darah serta merehidrasi sitem badan.

Menyembuhkan luka

Durian boleh juga digunakan untuk menyembuhkan luka supaya tak berlaku jangkitan. Langkahnya, ambillah daging buah durian lantas tempelkan di bahagian badan yang tercedera. Tutup luka dengan pembalut atau kain.

Baca mempercepat penyembuhan luka dengan lidah buaya

Ternyata faedah dari buah durian itu serta banyak lagi bukan? Rugi bila hingga tak suka pada buah yang satu ini. Lantaran terkecuali rasa-rasanya yang lazat kandungan gizinya juga serta mengagumkan.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon