Saturday, July 23, 2016

10 Faedah Buah Jambu Biji untuk Kesihatan Serta Kecantikan Kulit

Sekilas Info Mengenai Jambu Biji. Jambu biji mempunyai nama latin iaitu Psidium guajava dan masih masuk ke dalam keluarga dari Myrtaceae. Di beberapa kawasan terutama Indonesia, jambu biji sering disebut dengan nama jambu klutuk atau jambu siki. Mengapa demikian? Kerana jambu klutuk ketika dimakan, biji-biji yang keras akan berbunyi klutuk-klutuk saat dikunyah.

Buah jambu biji ini adalah buah-buahan yang biasa dan mudah dijumpai di wilayah Asia. Bentuk buahnya bulat dan buahnya ada yang berasa manis ada pula yang rasanya sangat masam. Daging buah jambu biji warnanya ada yang putih, ada pula yang berwarna merah muda. Bijinya terkenal sangat banyak dan bersaiz kecil-kecil. Sejak kebelakangan dijumpai varieti yang lebih unggul yang rasanya begitu manis dan hampir tidak mempunyai biji.

10 Faedah Buah Jambu Biji untuk Kesihatan Serta Kecantikan Kulit

Faedah Buah Jambu Biji untuk Kesihatan

Faedah buah jambu biji selain untuk dimakan kerana rasanya yang lazat serta segar, ternyata jambu biji juga berkhasiat menyembuhkan penyakit serta menjaga kesihatan dan kecantikan kulit. Lantas apa saja kelebihan dari buah jambu biji ini dan zat penting apa yang terkandung di dalamnya? Mari kita simak penjelasan lebih lanjut di bawah ini.

Pemakanan Penting dalam Jambu Biji

Seperti yang telah diketahui bersama, jambu biji ternyata sangat kaya dengan vitamin C, dan kandungannya lebih besar berbanding buah oren serta buah kiwi. Selain itu kandungan seratnya terutama jenis pektin yang merupakan serat larut, kemudian kandungan mineral iaitu magnesium serta mangan, Begitu juga asid amino contohnya tryptophan sangat besar kandungannya. Jambu biji ternyata juga mengandung asam elagat, asam korbigen serta asid linoleik yang bermanfaat bagi tubuh. Vitamin C yang terdapat dalam satu buah jambu biji dengan berat 275 gram boleh memenuhi keperluan vitamin C hingga dua orang anak usia julat 13 hingga 20 tahun. Daripada buah nanas, jambu biji, mempunyai 30 kalori yang lebih banyak setiap bahagiannya, protein tiga kali ganda serta serat empat kali lebih besar.

Faedah dan Khasiat Jambu Biji Bagi Kesihatan dan Kecantikan

Setelah mengenal secara ringkas tentang jambu biji serta mengetahui beberapa kandungan bahan aktif di dalamnya, berikut ini akan kami sampaikan mengenai banyak khasiat dari jambu biji untuk kesihatan serta kecantikan tubuh dan kulit:
  • Jambu biji mampu mengatasi sembelit atau susah buang air besar. Jambu biji merupakan salah satu sumber serat terkaya dari buah-buahan lain. Biji-bijinya yang bersaiz kecil yang ditelan atau dikunyah mampu berperanan menjadi obat pencahar. Jambu biji mampu membantu pergerakan usus halus menjadi lebih sihat serta membantu tubuh mengekalkan air serta membersihkan usus. 
  • Mengoptimumkan fungsi penglihatan. Kerana jambu biji merupakan sumber utama dari vitamin A seperti lobak merah. Jambu biji mampu melambatkan munculnya penyakit katarak, serta degenerasi makula. 
  • Jambu biji boleh menyihatkan kelenjar tiroid, kerana mengandung tembaga yang penting dalam tetapan metabolisme tiroid. Selain itu pengeluaran hormon serta penyerapannya boleh dikawal. Kelenjar tiroid sendiri merupakan kelenjar yang terpenting di dalam tubuh untuk tetapan hormon serta fungsi organ tubuh. 
  • Meningkatkan kadar platelet dalam darah. Berdasarkan kajian terkini, didapati bahawa daun jambu klutuk juga boleh bermanfaat meningkatkan kadar platelet pesakit penyakit demam berdarah. Buah jambu biji yang dibuat minuman jus juga boleh disajikan untuk pesakit demam berdarah untuk membantu meningkatkan kadar platelet dan bekalan cecair yang banyak hilang kerana penurunan kadartrombosit dalam darah. 
  • Anti radang serta antivirus. Zat yang berperanan dalam fungsi ini adalah vitamin C yang sungguh banyak, yang mampu membentuk sejenis kolagen untuk menyembuhkan luka. Kompaun flavonoidnya juga boleh berfungsi sebagai antialergi, antivirus dan juga antiradang. 
  • Menurunkan tekanan darah yang tinggi atau hipertensi kerana seratnya serta kalium yang juga boleh melakukan mengikat lemak. 
  • Mampu menangani penyakit diabetes. Serat pektin boleh berperanan menurunkan kadar dari glukosa darah dan jambu biji aman dikonsumsi penderita diabetes. 
  • Menjangka penyakit jantung koronari. Kandungan kalium pada jambu biji boleh membuat degupan jantung lebih teratur. Asam linoleat serta asam elagat, asam korbigen dan gentian boleh mengikat lemak dan mengelakkan pembentukan plak yang mencetuskan penyakit jantung koronari. 
  • Jambu biji dapat mencegah penyakit kanser. Vitamin C yang banyak serta flavonoid dari jambu biji mampu menjadi antioksidan kuat yang boleh menghalang pengeluaran dari nitrosamin yang merupakan zat pencetus kanser. Vitamin C juga mampu merangsang kerja selenium untuk perencatan sel kanser baik itu kanser prostat, usus besar, payudara dan kanser paru-paru. Zat likopen di jambu merah boleh menghentikan pengoksidaan lemak dan juga boleh mencegah penyakit kanser. 
  • Jambu biji berkhasiat menyembuhkan jangkitan yang menyerang. Faedah buah jambu biji ini dapat kita temukan kerana kandungan daripada vitamin C yang tinggi. Selain itu buah ini juga boleh meningkatkan imuniti. Apabila anda sedang sakit radang tekak ataupun selesema, boleh mengambil 

Demikian beberapa info mengenai buah jambu biji serta faedah dan khasiat penting yang diberikan untuk menjaga kesihatan tubuh. Semoga maklumat di atas boleh berguna dan bermanfaat untuk pemulihan tubuh dari penyakit dan mengetahui lebih banyak tentang faedah buah.

Baca Faedah Jambu Biji Untuk Obat dan Kandungannya

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon