Sunday, July 24, 2016

10 Faedah Buah Alpukat Untuk Pemakanan Dan Pemakanan Anak

Faedah buah alpukat sudah tidak asing lagi keunggulan dan juga vitaminnya yang sangat baik sekali, sebagai nutrisi serta kesihatan. Dimasa tumbuh kembang anak itu sangat bergantung dari apa yang dimakan dan minumnya, untuk itu banyak sekali pemakanan yang diperolehi oleh anak, maka kesihatan tubuh sudah pasti akan diperoleh. Sangat banyak macam buah-buahan yang boleh kita pilih, namun disini akan lebih menjelaskan dan memaparkan faedah dari salah satu nama buah, yakni buah avokado.

Kita semua pasti sudah sangat mengenal dengan nama buah ini. Kerana alpukat sangat banyak beredar di Negara kita yang beriklim tropika, jadi akan sangat memudahkan kita untuk mendapatkan buah avokado ini.

10 Faedah Buah Alpukat Untuk Pemakanan Dan Pemakanan Anak

Faedah Buah Alpukat Untuk Pemakanan

Kemungkinan anak akan kesulitan memakan buah avokado secara langsung kerana memang buah ini tidak ada rasanya, sehingga bagaimana solusinya agar anak-anak tetap menyukai dan boleh memakan secara langsung buah avokado ini. Cara yang sangat mudah iaitu dengan dibuat berupa minuman jus yang di campur dengan susu ataupun ais cream kegemaran anak kita. Kerana faedah serta nutrisi yang terkandung sudah pasti sangat baik untuk tumbuh kembang anak kita. Memang harus lebih bijak, agar tidak membosankan dan anak tetap menggemari buah avokado. Kepadatan gizinya memang sudah tidak meragukan lagi ini beberapa huraian mengenai faedah pemakanan dan nutrisi yang terkandung di dalam buah avokado, sebagai berikut:

Banyak vitamin E.

Vitamin E sangat penting sekali untuk kulit anak kita, kerana kulit termasuk salah satu bahagian luar yang sangat terdedah sekali oleh pencemaran udara serta sinar matahari. Untuk itu lakukan pemakaian alpukatnya baik dengan dibuat jus atau dibuat sebagai scrub badan badan anak kita.

Kandungan anti- keradangan.

Faedah dari seluruh pencampuran nutrisi yang terdapat didalam avokado juga memberikan khasiat yang sangat besar iaitu sebagai anti keradangan atau yang di sebut anti keradangan. Komposisi yang sangat unik ini akan terhindar penyakit osteoarthritis serta penyakit rematik.

Baca Faedah Daun Basil anti radang

Vitamin A

Ini ada kaitannya dengan kandungan karoteroid, kerana jika anak sering mengambil buah alpukat akan secara automatik tubuh anak akan banyak menerima pengambilan vitamin A yang baik untuk kesihatan penglihatan.

Banyak mengandungi karotenoid

Ini adalah sumber yang paling terbaik yang terkandung dalam buah avokado, sehingga anak-anak kita tidak akan mudah terdedah kepada penyakit. Dan meningkatkan system imun tubuh anak sehingga tidak meghambat pertumbuhan badannya.

Mengandungi lemak yang bermanfaat.

Banyak jenis lemak tetapi lemak yang sihat, akan sangat diperlukan untuk tumbuh kembang anak kita. Avokado juga mengandungi lemak sihat seperti halnya minyak zaitun tidaklah beza dengan buah yang satu ini kerana dapat membuat kadar kolesterol baik menjadi sangat bermanfaat. Dan akan menghambat pertumbuhan kolesterol jahat yang muncul kerana reaksi radikal bebas.

Sangat tinggi protein.

Avokado memang tak diragukan lagi, terdapat banyak asid amino yang sangat diperlukan bagi tubuh kanak-kanak. Kerana ini sangat baik untuk menumbuhkan protein yang sangat lengkap. Sangat berbeza sekali pada protein yang terdapat pada daging ini pasti akan sukar dicerna untuk kanak-kanak. Banyaknya serat pada buah avokado ini tentukan akan sangat mudah sekali mencernanya. Sangat tepat sekali apabila kita memilih nutrisi pada buah avokado.

Sakit pinggang

Ini memang sangat jarang berlaku pada kanak-kanak, namun menjangkakan dari sejak awal akan membuat anak-anak kita lebih terjaga. Untuk itu perbanyaklah memanfaat kelebihan buah avokado.

Sakit perut atau pencernaan.

Ini perkara yang memang sangat sering terjadi terhdap anak-anak kita, kerana penghadaman kanak-kanak sangat mudah tercemar bahkan boleh menyebabkan sakit di kawasan perut. Untuk itu banyaklah memakan buah avokado kerana ini sangat lembut sekali sehingga anak yang memang ketika sedang sakit perut akan merasakan perih seperti ada luka didalam perut.

Menyihatkan buah pinggang.


Buah pinggang adalah salah satu bahagian anggota tubuh yang harus selalu kita jaga dan tetap diberi keutamaan kerana buah pinggang sangat terdedah dan sensitive. Untuk itu dengan banyak memakan atau minum jus buah alpukat akan dapat membantu dan menjaga kesihatan buah pinggang anak kita.

Baca Menghindarkan Risiko Penyakit Batu Ginjal

Mengandungi anti bakteria

Ini memang yang paling penting kerana kanak-kanak sangat terdedah sekali dengan banyak memegang mainan, bahkan ketika bermain di luar rumah di mana bakteria-bakteria sangat banyak.

Sudah tiba masanya Faedah Buah Alpukat Untuk Pemakanan Dan Pemakanan Anak ini harus kita persiapkan dan berikan untuk buah hati kita, kerana tubuh kanak-kanak akan sangat baik jika kita sebagai ibu bapa selalu mengutamakannya. Akan sangat berguna sekali jika kita selalu menghalang pengambilan makanan dan minuman sejak sedari awal daripada kita harus menanggung risiko kerana pemakanan yang tidak baik pada kanak-kanak. Peranan kitalah sebagai ibu bapa harus lebih selektif dalam memilih dan memberikan makanan atau minuman untuk anak kita.

Demikianlah uraian dan penjelasan mengenai faedah buah, yaitu buah alpukat semoga kita semua dapat mengambil sebagai bahan rujukan serta semoga bermanfaat.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon