Monday, August 1, 2016

10 Faedah Tomato Untuk Kesihatan dan Kecantikan Kulit

Faedah Buah Tomato. Tomato merupakan tumbuhan yang pertama kali ditemui di Amerika Selatan, masih berkerabat dengan terung, kentang, dan lada merah ataupun hijau. Tomato termasuk buah-buahan kerana strukturnya, mempunyai daging dan biji yang selamat apabila ditelan. Namun, hingga moden ini masih banyak orang yang menganggap tomato sebagai sayur-sayuran, mungkin kerana salah satu fungsinya sebagai ulam sayur.

Buah tomato sangat popular di dunia, apalagi di Indonesia yang sejak lama sekali telah lama ditanam. Satu hal yang kurang disukai dari tomato adalah ketahanannya yang lemah, sehingga mudah busuk. Agar tahan lama, tomato harus dibekukan dengan beberapa langkah yang dimulakan dengan pemilihan, pengubahan, perebusan, perendaman, pelucutan, dan diakhiri dengan pembekuan dalam peti ais.

10 Faedah Tomato Untuk Kesihatan dan Kecantikan Kulit

Faedah Tomato Untuk Kesihatan

Selama ini orang-orang hanya tahu bahawa kegunaan atau faedah tomato selain berkaitan dengan masakan adalah merawat kecantikan. Memang benar, tetapi para doktor lebih setuju apabila dikatakan bahawa tomato lebih bermanfaat bagi kesihatan tubuh.

Oleh kerana itu di sini akan dituliskan semua faedah buah tomato mulai dari kesihatan tubuh, kecantikan kulit, rambut, wajah, dan dilengkapi pula dengan cara membuat topeng tomato untuk mencerahkan kulit wajah.

Mengawal gula darah

Gula dalam darah tidak boleh melebihi batas wajar agar tidak memperbesar risiko diabetes. Anda boleh membantu kawalan gula darah dengan rutin pengambilan buah tomato. Tomato menjadi sumber semula jadi kromium yang diperlukan tubuh agar jumlah gula darah tidak mengalami pelonjakan.

Baca avokado mampu menstabilkan kadar gula darah dalam tubuh

Memenuhi keperluan vitamin harian

Jika anda malas minum suplemen untuk memenuhi keperluan vitamin harian, makan saja buah tomato. Tomato akan memberikan anda 20% keperluan pemakanan harian yang diperlukan, pada sepotong buahnya. Menurut USDA, semua nutrisi di dalam tomato diperlukan oleh organ tubuh agar berfungsi dengan baik.

Membuat jantung bekerja stabil

Terdapat kira-kira 235 mg kalium dalam sepotong tomato saiz sedang. Kandungan tersebut berguna untuk mengawal denyutan jantung dalam mengepam darah dan membuatnya tetap bekerja secara stabil. Faedah tomato lain yang akan diperolehi adalah terjaga dari penyakit jantung dan stroke.

Baca menjaga kesihatan jantung dengan faedah buah semangka

Menyihatkan mata


Pesakit mata minus sering disyorkan untuk pengambilan buah tomato agar minusnya tidak bertambah. Tahukah alasannya?

Tomato sudah dikenali ramai orang sebagai buah yang mampu menyihatkan mata kerana di dalamnya terdapat kandungan vitamin A yang banyak, ditambah dengan sejumlah nutrisi lain seperti niasin, thiamine, dan asam folat. Antara satu dengan yang lain bekerja sama untuk menyembuhkan gangguan kesihatan pada mata.

Mengawal kolesterol penyebab hipertensi (tekanan darah tinggi)

Tubuh menyimpan dua jenis kolesterol, iaitu kolesterol baik (HDL) dan kolesterol jahat (LDL). Jumlah kolesterol baik atau HDL kolesterol harus lebih banyak dari jumlah kolesterol jahat, jika tidak maka terjadilah hipertensi atau tekanan darah tinggi.

Cara merawat tekanan darah tinggi boleh dimulakan dengan usaha yang mudah, seperti makan buah tomato secara rutin. Alasan memilih tomato sebagai makanan yang harus dimakan adalah kandungan mineral yang tersimpan di dalam tomato membantu mengawal jumlah kolesterol yang beredar dalam darah.

Baca buah rambutan penyembuh hipertensi

Menjaga gigi dan tulang tetap kuat dan sihat

Tomato menjadi pembekal kalsium yang digunakan untuk memelihara tulang agar tidak mudah reput, juga menguatkan gigi dan menjaganya tetap sihat. Pada saat pembentukan tulang, kalsium sangat diperlukan agar mendapat hasil yang sempurna.

Penangkal radikal bebas

Para ahli perubatan atau pakar kesihatan memberi kepercayaan pada flavonoid dan zea-xanthin dalam menangkal radikal bebas. Kedua bahan ini merupakan antioksidan yang paling banyak terdapat pada buah tomato.

Mencegah kanser


Berkat antioksidan yang terkandung di dalam buah tomato, penyakit serius seperti kanser payudara, usus besar, dan paru-paru dapat ditangani secara berkesan oleh buah ini.

Kenyataan tersebut merupakan simpulan hasil kajian yang dimuatkan di Journal of the National Cancer Institute bahawa terdapat hubungan antara pengambilan tomato dengan penurunan risiko kanser. Di mana dari 72 kajian, terdapat 52 kajian yang menyatakan bahawa pengambilan tomato dengan jumlah tepat dan cukup dapat menurunkan risiko kanser pankreas, payudara, usus besar (pencernaan), juga leher rahim.

Membentuk otot anda

Lelaki bertubuh kurus akan sukar mendapat perhatian kaum hawa, itulah mengapa banyak dari mereka yang rela menghabiskan banyak kos hanya untuk membentuk tubuh menjadi ideal posturnya. Adakah anda termasuk salah satu dari mereka?

Jika iya, maka anda perlu tahu bahawa selain melatih tubuh dengan mengangkat beban, ada perkara lain yang perlu dilakukan, iaitu rehat. Disaat tidur, otot yang sudah dirosakkan akan disusun semula dengan bentuk yang lebih sempurna. Anda harus tahu juga bahawa kesempurnaan hasil bentuk dari otot ini juga dipengaruhi oleh beberapa jenis makanan.

Ada makanan penunjang pembentukan otot, dan salah satunya adalah buah tomato. Ini kerana tomato sebagai sumber semula jadi yang kaya protein, mudah didapati dengan cara pengolahan yang mudah juga. Jadi, sebelum dan sesudah latihan, tidak ada salahnya anda makan sepotong buah tomato guna memperbesar peluang kejayaan pembentukan postur Athletic.

Mengurangkan kadar lemak penyebab kegendutan

Pada tulisan sebelumnya, lemak dikatakan sebagai pencetus darah tinggi dan meningkatkanya berat badan. Untuk mengurangkan jumlah lemak yang terkumpul pada tubuh, diperlukan kerja keras daripada pelbagai usaha seperti sukan dan pengaturan pola makan.

Apabila anda sudah banyak bersenam tetapi berat tak kunjung menurun, cuba bantu dengan pengambilan tomato secara rutin sebelum latihan. Tomato tidak mengandungi lemak, justeru tinggi protein, karbohidrat, dan kalori. Ketiga nutrisi tersebut mempunyai peranan penting dalam masalah berat badan, anda boleh menetapkan mereka dengan melakukan aktiviti gerak seperti berlari, gym, dan lain-lain.

Baca tips diet cepat melunturkan lemak

Kandungan Buah Tomat

Di dalam buah ini terdapat pelbagai kandungan yang berguna untuk memelihara fungsi organ tubuh dan melancarkan segala sistem yang sedang berjalan. Kandungan yang paling banyak adalah vitamin C dan air, apabila kedua-duanya bekerjasama di dalam tubuh, maka akan timbul faedah tomato untuk kecantikan, yakni mengecilkan pori-pori dan mencerahkan kulit.

Selain digunakan sebagai bumbu masakan atau ulam sayur-sayuran atau pelengkap sambal, tomato kerap dijadikan bahan pembuatan topeng atau kosmetik dari beberapa produk ternama. Pembuatan topeng tomato bertujuan untuk mengatasi pelbagai masalah berkaitan kesihatan pada wajah dan kembali memaparkan pesona kecantikan yang seharusnya ada.


Kesan-kesan sampingan Terlalu Banyak Makan Tomato

1. Melemahkan sistem imun

Sistem imun menjadi tidak seimbang kerana dalam tomato mentah terdapat karotenoid pigmen likopen. Senyawa kimia tersebut jika jumlahnya wajar akan sangat membantu dalam mencegah kanser. Namun, jika berlebihan dalam mengambil mereka yang ada sistem kekebalan tubuh jadi terganggu dan tubuh akan kehilangan fungsi untuk melindungi diri daripada beberapa mikrob atau mikroorganisma seperti bakteria, virus, dan kulat penyebab penyakit. Pada masa yang sama, keadaan ini juga tidak boleh memperbaiki kerosakan fizikal yang ada.

2. Permasalahan saluran cerna

Kerana tomato diperkayakan dengan kandungan asid, berlebihan dalam mengambil boleh mengganggu sistem pencernaan. Penyakit GERD (refluks asid) adalah istilah perubatan yang merupakan penggambaran umum dari gangguan usus.

3. Mencetuskan IBS (Sindrom Usus Rengsa)

Antioksidan lycopene boleh berubah menjadi umpan penyakit seperti IBS jika jumlahnya terlalu banyak di dalam badan. Tubuh juga akan mengalami beberapa masalah usus lain seperti gas perut, kembung, ganggunam pencernaan, mual, muntah, cirit-birit, dan masih banyak lagi. Oleh kerana itu, tidak disyorkan untuk pengambilan lycopene lebih dari 30 mg per harinya.

4. Membentuk batu buah pinggang

Jika anda sebelum ini sudah mengalami masalah batu buah pinggang bersaiz kecil, tidak disyorkan untuk makan tomato banyak-banyak. Alasannya kerana tomato merupakan sumber kalsium dan kompaun oksalat yang mana kedua-duanya akan sukar untuk dicerna jika sebelum anda sudah menderita batu ginjal. Pada beberapa kes seperti itu, berlebihan makan tomato akan membuat kalsium dan oksalat terkumpul di buah pinggang dan membentuk batu bersaiz besar.

5. kelebihan vitamin

Berlebihan vitamin boleh dicetuskan oleh sayur tomato yang anda konsumsi setiap harinya, dalam tanda kutip bila jumlahnya berlebihan. Mengambil tomato bersaiz sedang akan menghadapi sepersepuluh keperluan vitamin harian, tepatnya 1,025 IU Vitamin A dan 17 mg vitamin C. Apabila jumlahnya terlalu banyak, maka timbul pelbagai masalah seperti sakit kepala, mual, muntah, sakit buah pinggang, dll.

Intinya, meskipun anda tahu bahawa khasiat tomato untuk kesihatan dan kecantikan sangatlah banyak. Berlebihan dalam pengambilan tomato juga memberikan kesan buruk bagi kesihatan. Selain 5 kesan sampingan di atas, sebetulnya masih ada beberapa lagi seperti alergi, kekurangan pemakanan, menyebabkan kanser prostat. Dan menukar warna kulit menjadi sedikit keorenan.

Jadi, jika anda berniat memberi pengambilan vitamin untuk tubuh dengan cara pengambilan tomato. Makanlah dengan jumlah yang wajar, jangan anda kira dengan memperbanyak dos pengambilan akan membuat tubuh semakin sihat, padahal tidak kerana hal tersebut boleh merosakkan harapan.

Alangkah baiknya bila anda hanya mengambil faedah buah tomato dengan kegunaan luar, misalnya menjadikannya krim atau masker untuk merawat kulit agar tetap sihat, bersih, kenyal, kencang, halus, dan bersinar.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon