Thursday, September 21, 2017

Menu Makanan Diet Ibu hamil yang Wajib Dikonsumsi

Anda perlu tahu bahawa berat badan berlebihan semasa mengandung sering dialami oleh ibu. Hal yang demikian ini sering menjadikan mereka bimbang dan juga cemas, idealnya ibu yang sedang dalam masa kehamilan mengalami kenaikan berat badan antara 12 hingga 15 kg. Untuk itulah penting sekali bagi ibu hamil untuk menetapkan berat badannya agar tetap dalam keadaan yang sesuai dan juga sihat. Diet menjadi penyelesaian paling tepat pada saat ibu hamil mengalami kelebihan berat badan.

Wanita hamil perlu memastikan pengambilan makanan mereka untuk dikonsumsi, ingat semasa kehamilan makanan yang perlu dimakan bukan sahaja diperlukan oleh ibu sahaja, tetapi juga sebagai pemakanan janin yang terkandung. Wajar saja bila nutrisi yang diperlukan akan menjadi lebih banyak lagi berbanding sebelum hamil dulu.

Menu Makanan Diet Ibu hamil yang Wajib Dikonsumsi

Diet sihat yang boleh dilakukan oleh ibu hamil ini adalah dengan menjaga pola makan yang sihat pula. Ibu hamil seringkali tidak boleh menolak keinginan perutnya untuk menyantap makan makanan yang tidak sihat dan juga penuh lemak. Hal yang demikian ini sebaiknya dielakkan sebab akan mencetuskan kenaikan berat badan bagi ibu hamil. Nah, beberapa petua diet berikut boleh menjadi rujukan dalam diet untuk wanita hamil.

Petua diet yang sihat untuk wanita hamil

Jangan lupa sarapan pagi

Pada saat ibu hamil sedang diet, wajib melakukan sarapan. Pilih diet yang kaya dengan nutrien yang berguna untuk kesihatan dan juga kehamilan. Jangan mendapatkan wanita mengandung untuk melewatkan sarapan pagi kerana ia akan menjadikan naemilnya selera makan. Tanpa sarapan pagi semasa makan tengah hari kebanyakan wanita hamil akan makan makanan dalam bahagian yang lebih besar. Hal yang demikian ini justru akan merosakkan diet yang dilakukannya. Dengan sarapan, wanita hamil juga akan mengelakkan sakit kepala, lemas, dan mual.

Pilih makanan berserat dan elakkan makanan manis dan berlemak

Makanan serat tinggi ini boleh didapati dalam sayur-sayuran dan buah-buahan. Serat boleh membantu pencernaan. Berkhidmat sahaja sayur-sayuran dalam menu makan anda Sementara itu, makanan yang manis justru akan menjadikan tubuh anda sering merasa lapar. Pastinya bila sering lapar dan sedikit snek atau pun makan dalam prosi yang banyak, bukannya berat badan turun akan tetapi malah naik. Jadi, walaupun dengan makanan berlemak, seperti makanan ringan, makanan goreng, dan makanan, anda harus mengelakkan diri untuk berjaya dalam diet hamil anda.

Minum 8 gelas air sehari

Sila anda perbanyak konsumsi air putih untuk menghindarkan anda dari rasa lapar. Dengan minum air yang cukup, maka kelaparan dapat diselesaikan dengan baik, sekurang-kurangnya anda dapat minum air setiap hari sebanyak 8 gleas atau setara dengan 2 liter.

Demikianlah sekilas maklumat tentang tips diet sihat untuk ibu hamil yang boleh kami maklumkan. Mudah-mudahan berguna dan boleh menurunkan berat badan.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon