Monday, August 8, 2016

Nutrisi yang Diperlukan Semasa Diet

Maklumat kesihatan Nutrisi yang Diperlukan Semasa Diet. Diet tak hanya tentang bagaimana seseorang boleh meningkatkan pengambilan protin mereka dan juga mengurangkan asupan lemak plus karbohidrat saja, bila anda saat ini memang sedang jalankan program diet, maka anda juga harus perhatikan asupan gizi penting yang lain, yang memang diperlukan oleh tubuh. Ada banyak orang pada saat ia sedang menjalankan program diet, sering melupakan kebutuhkan akan asupan gizi yang penting lainnya, seperti magnesium, kalium, dan lainl-lain.

Padahal yang sebenarnya gizi penting tersebut mempunyai peranan yang cukup penting di dalam menjaga kesihatan tubuh. Katakanlah anda berjaya di dalam menurunkan berat badan, akan tetapi disisi lain kerana kekurangan gizi penting lainnya, sehingga tubuh anda menjadi lebih mudah untuk diserang penyakit. Paradoks yang seperti inilah pastinya tidak anda inginkan, bukan? Untuk itulah segala sesuatu itu ada baiknya anda lakukan secara seimbang, begitu pun halnya dengan diet. Anda juga harus perhatikan asupan gizi penting lain seperti yang kami ulas berikut ini.

Nutrisi yang diperlukan saat diet


Nutrisi yang Diperlukan Semasa Diet

Vitamin E
Vitamin E ini adalah antioksidan yang berguna di dalam menjaga kesihatan kulit, meningkatkan kekebalan tubuh, membantu penglihatan yang baik, dan juga boleh mengurangkan risiko tersumbatnya saluran darah. Uniknya vitamin E ini juga sering dijumpai pada makanan dengan kadar lemak sehatnya yang tinggi, seperti kwaci, mentega kacang, salmon, minyak safflower, minyak bunga matahari, dan juga hazelnut. Sehingga akan sangat pas sekali bila digunakan untuk seseorang yang sedang menjalankan program diet.

kalsium
Kalsium memang sudah terkenal mempunyai peranan yang sangat baik bagi tulang, selain hal tersebut kalsium juga boleh membantu dalam mencegah tekanan darah tinggi, mengatur irama denyutan jantung dan juga mengekalkan fungsi otot. Kalsium juga boleh anda dapatkan dari susu, salmon, kacang soya, dan juga pelbagai olahannya.

Vitamin C
Vitamin C ini mempunyai peranan yang cukup penting di dalam meningkatkan sistem imunisasi tubuh. Selain hal tersebut, vitamin C adalah antioksidan yang boleh mempercepatkan proses penyembuhan dan juga mencegah kerosakan sel tubuh. Vitamin C ini boleh anda dapatkan dari berbagai macam buah-buahan dan sayur-sayuran.

serat
Makanan kaya akan serat biasanya rendah kalori dan sifatnya mengenyangkan. Serat memang sangat baik sekali bila dimakan terutamanya bagi orang yang sedang berdiet. Serat dari kacang-kacangan atau pun biji-bijian ini mempunyai banyak sekali manfaat kesihatan seperti halnya untuk meningkatkan prestasi usus, mencegah beberapa jenis penyakit kanser, menurunkan kadar kolesterol, dan juga mengurangkan risiko penyakit kencing manis serta jantung.

Baca Faedah Buah Duku Untuk Kesihatan kaya akan serat

Demikianlah tadi beberapa maklumat kesihatan tentang gizi yang diperlukan saat diet yang boleh kami maklumkan. Semoga saja maklumatnya boleh bermanfaat dan juga memberi inspirasi kepada anda semua yang ingin menurunkan berat badan.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon