Friday, September 2, 2016

Tips Menghilangkan Bau Kaki dan Mencegahnya

Tips Menghilangkan Bau Kaki. Bau kaki adalah momok menakutkan bagi semua orang, terlebih para pekerja yang setiap harinya harus meeting dengan pelanggan atau persembahan di hadapan orang ramai. Sebagai permasalahan serius lagi jika bau kaki pada seseorang yang berprofesi sebagai pelayan restoran, bisa dibayangkan wajah serius daripada pembeli saat makanan atau minuman pesanannya telah sampai dengan selamat di mejanya.

Penyebab bau kaki tak sedap pada seseorang tidaklah sedikit dan ada beberapa faktor yang sukar untuk diramal. Tetapi secara umum, beberapa perkara yang menyebabkan kaki mengeluarkan bau menyengat adalah kebiasaan hidup tidak sihat.

Contohnya, sehabis anda memakai kaos kaki dan kasut seharian tidak mencuci kaki menggunakan sabun antibakteria sehingga keringat masih melekat pada seluruh kawasan kaki yang tertutup ditambah lagi tercampur oleh bakteria, dari sini tanpa disedari menjadi sumber masalah bau kaki.

Tips Menghilangkan Bau Kaki


Tips Menghilangkan Bau Kaki dan Mencegahnya

Agar tidak menjadikan hati gelisah dan orang terdekat menjauh dari kita, segera atasi dengan cara menghilangkan bau kaki yang praktikal nan berkesan. Apabila anda serius ingin mengatasi bau kaki, tentunya butuh keseriusan dalam melakukan rawatan.

Gunakan kasut dan sarung kaki yang bersih secara continue
Memang wajib dilakukan semua orang jika tidak ingin diserang masalah bau peluh pada kaki. Jika sedang cuti, sempatkan untuk mencuci kasut dan sarung kaki yang akan anda gunakan esok hari ketika bekerja. Selain menimbulkan kesan baru pada kasut, tentu hal ini juga menjadi penunjang penampilan anda.

Perhatikan keadaan kuku anda
Kuku pada jari-jari kaki harus selalu dipotong jika sudah mula panjang, kerana dibawah kuku kaki banyak terdapat kotoran yang memudahkan bakteria untuk membiak.

Kotoran yang tertampung pada kuku automatik akan ikut jatuh ketika hujung kuku dipotong. Agar tidak sakit, jangan terlalu dalam dalam menggunting kuku kerana boleh saja terkena daging pada kaki. Pada masa menggunting kuku anda harus berhati-hati agar tidak menimbulkan bekas luka.

Rendaman air teh
Rendam kaki dalam air teh. Rawatan ini berkesan untuk mengurangkan bau yang keluar dalam masa yang singkat, tetapi pada jenis kulit tertentu ada yang hilang dalam jangka panjang.

Taburkan kaki dengan kopi hitam
Kasut futsal atau sukan pasti terdedah terhadap bau menyengat, kerana itu banyak orang yang menyarankan kita untuk menghilangkan bau kasut tersebut dengan menaburi kopi hitam.

Cara yang sama juga boleh digunakan untuk mengatasi sekaligus mencegah bau kaki. Langsung saja taburkan kopi hitam serbuk pada kaki anda secara merata dan dalam 15 - 20 minit bersihkan kopi serbuk tersebut.

Gunakan deodorant
Deodorant umum digunakan pada ketiak, fungsinya adalah mengurangkan pengeluaran minyak berlebih pada selipan ketiak. Dan ternyata, untuk masalah bau kaki deodorant juga sama fungsinya.

Jika anda memilih cara yang simpel ini, pastikan bahawa deodorant yang anda gunakan khusus digunakan untuk kaki saja. Jangan gunakan deodorant yang sama untuk mengoles ketiak anda kerana bakteria dari kaki akan berpindah pada ketiak.

Rendaman air perasan jeruk nipis
Cara menghilangkan bau kaki secara semulajadi adalah dengan air perasan jeruk lemon atau limau nipis.

Yang perlu anda lakukan adalah menyiapkan baskom yang berisi air cukup, kemudian peras jeruk lemon atau limau nipis. Aduk sebentar, lalu rendam kaki selama 15 - 25 minit. Lakukan tips penjagaan kaki ini 2 - 3 kali sehari, manfaatnya akan anda rasakan dalam waktu dekat.

Gunakan sabun anti bakteria
Banyak beredar sabun anti bakterial yang boleh digunakan untuk membersihkan kaki dari sisa kotoran dan peluh yang melekat pada kaki. Anda boleh melakukannya rutin jika keadaan memang memerlukan.

Ganti kasut dua kali dalam seminggu
Jika anda tidak ingin repot-repot melakukan beberapa rawatan untuk mengusir bau kaki, anda berarti harus bersedia untuk mengeluarkan wang cukup banyak untuk mengumpul kasut.

Setiap minggu, gantilah kasut yang telah dipakai 2 hari berturut-turut. Kemudian cuci kasut tersebut, dan gunakan lagi untuk 2 hari berikutnya. Hal ini dimaksudkan agar keringat yang menjadikan kasut basah dan mengeluarkan bau boleh kering dan segar kembali kerana telah dibersihkan.

Sapukan kaki dengan tepung maizena
Bau tak sedap pada kaki boleh dihilangkan dengan tepung jagung. Sebelum melumurinya, pastikan bahawa kaki benar-benar dalam keadaan kering. Jika sudah, barulah balurkan tepung jagung ke seluruh permukaan kaki. Jangan lupa juga untuk melaksanakan perkara yang sama pada sela-sela jari kaki.

Selitkan kertas pengering ke dalam kasut
Memang sedikit aneh dan menyusahkan, tetapi cara menghilangkan bau kaki yang ini cukup berkesan. Anda boleh memasukkan sehelai kertas pengering pada kasut anda.

Selain dapat menyerap bau busuk yang dikeluarkan oleh peluh dan kasut, fungsi lain dari kertas pengering ini adalah menjaga kasut tetap fresh alias berbau segar.

Gunakan ubat kumur
Fungsi dari ubat kumur adalah menyegarkan mulut dan menghilangkan bau pada mulut akibat bakteria yang melekat pada gusi ataupun plak gigi. Ternyata penggunaan ubat kumur juga boleh untuk menjaga kaki agar tidak terlalu bau.

Caranya ialah merendam kaki dalam air yang sudah dicampur dengan ubat kumur sekali dalam sehari. Ketika kaki terendam, kandungan pada ubat kumur akan bekerja sama mengusir bakteria yang menyebabkan bau, sama halnya saat menyegarkan mulut. Apabila menurut anda tips yang ini sedikit janggal, cubalah untuk menggosok kaki menggunakan kapas yang sudah direndam ubat kumur.

Pakai sabun jerawat dengan 10 peratus Benzoil Peroksida
Disadur dari Vitaminprotein.org, untuk menghilangkan bau pada kaki maka kita perlu membasmi penyebabnya.

Seperti yang kita ketahui bersama kalau bakteria menjadi penyebab nombor satu timbulnya bau pada kaki. Maka dari itu langkah mudah untuk mengatasinya adalah mengusir bakteria-bakteria pencetus bau kaki tersebut. Gunakan sabun jerawat dengan kandungan benzoil peroksida 10 peratus, kerana lebih efektik dalam memerangi bakteria.

Senyawa tersebut akan bekerja secara perlahan-lahan melepaskan oksigen aktif yang memberikan kesan baketriostatik sekaligus menimbulkan kesan keratolitik dan mengeringkan sehingga membantu proses rawatan.

Gunakan kaos kaki dengan bahan asas kapas
Pernahkah anda sesekali berminat untuk membeli baju yang berbahan dasar katun? Pasti anda akan bingung kenapa harganya agak mahal berbanding baju dengan model, saiz dan warna yang sama tetapi bahannya bukan kapas. Ya jelas, baju ataupun pakaian lain yang direka dengan bahan dasar kain kapas akan menyerap keringat berlebih pada kulit.

Maka dari itu jika anda hendak mengenakan kasut, pastikan kaos kaki yang dipakai berbahan dasar kapas atau bulu. Jadi anda tidak perlu merasa rugi lagi kerana wang lebih yang anda keluarkan untuk membeli kasut akan membantu mempercepatkan jalan anda menuju kejayaan.

Beri pengambilan suplemen Zink dan Magnesium
Tahukah anda jika tubuh mengalami difisiensi mineral berupa zink dan magnesium boleh menyebabkan pelbagai gejala yang mungkin menjadikan Anda tercengang?

Pada saat tubuh kekurangan kedua-dua nutrisi tersebut, maka akan terjadi peningkatan bau pada seluruh kawasan tubuh, itulah kata penyelidik di Columbia University. Para saintis di Columbia University juga bersetuju bahawa menambah pengambilan zink dan magnesium sehari-hari dapat mengurangkan keluarnya keringat.

Untuk mendapatkan Zinc, anda boleh pengambilan makanan seperti daging lembu, biji labu, yoghurt dan ikan salmon. Sementara jika anda ingin mencukupi keperluan pemakanan berupa Magnesium, mudah untuk menemuinya pada beras merah, kacang hitam dan kacang badam. Tetapi sebelum anda bertindak, pastikan telah dapat cadangan dari doktor.

Rendam kaki dalam air yang bercampur baking soda
Seusai mengenakan kaos kaki dan sepatu, jika ada masa lapang untuk melakukan rawatan kaki, cubalah untuk merendam kaki sejenak pada air yang telah tercampur oleh baking soda.

Fungsi dari baking soda bukan untuk mengurangkan kadar peluh yang keluar, tetapi mengurangkan jumlah bakteria yang menyebabkan bau yang dihasilkan pada kaki. Atau jika masa anda kurang, cuci kaki menggunakan air dan baking soda juga cukup berkesan mengurangkan bau yang keluar. Pada dasarnya, baking soda boleh dimanfaatkan untuk menyerap bau yang tidak disukai oleh deria bau kita.

Gunakan Antiperspirant pada telapak kaki
Khusus untuk anda yang belum tau apa itu Antiperspirant. Antiperspirant adalah bahan kosmetik yang berbentuk krim layaknya dipakai untuk membersihkan wajah, tetapi ini difungsikan khusus untuk kegunaan pada kaki.

Antiperspirant ini disapu pada telapak kaki guna mengurangkan keluarnya keringat kerana pori-pori akan mengecil dan juga saluran yang menuju kelenjar keringat akan dihalang oleh krim ini. Dengan begitu aktiviti yang akan anda lakukan dalam waktu lama tidak akan memberi kesan buruk bagi kesihatan kaki, intinya bau kaki akan sukar menghinggapi orang-orang yang rutin menggunakan Antiperspirant sebelum mengenakan kaos kaki dan kasut.

Tips Mencegah Bau Kaki


Sebenarnya langkah pencegahan jauh lebih baik daripada rawatan. Maka dari itu pada artikel ini saya juga tidak ingin menjelaskan setengah-setengah.

Bau kaki tidak akan timbul jika anda melakukan pola hidup bersih dan sihat. Oleh sebab itu, ulasan berikut adalah langkah tepat yang boleh anda ambil untuk mencegah bau kaki.
  • Rutin mencuci semua kasut dan sarung kaki yang biasa anda gunakan untuk bekerja. 
  • Jangan memakai kasut atau sarung kaki yang masih basah atau habis tersiram air hujan. 
  • Saat mempunyai kasut baru, ada baiknya anda menaburi serbuk kopi terlebih dahulu kedalam kasut. 
  • Sebelum dan sehabis menggunakan kasut, selalu cuci kaki agar tetap steril dari virus dan kuman. 
  • Kasut dan sarung kaki harus disimpan di tempat yang sejuk dan lembap, jangan terlalu panas suhu bilik di mana kasut atau sarung kaki disimpan. 
  • Apabila kasut dan sarung kaki terguyur hujan hingga kuyup, langsung copot dan lap kasut anda pakai kain kemudian dijemur sehingga benar-benar kering. 

Setelah mengetahui maklumat kesihatan tips menghilangkan bau kaki sekaligus cara mencegahnya diatas, anda tidak perlu gelisah jika sedang menghadapi masalah bau kaki.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon