Tuesday, August 30, 2016

Tips Menghilangkan Karang Gigi dan Mencegahnya

Tips Menghilangkan Karang Gigi. Permukaan gigi sebenarnya tidak pernah bersih sepenuhnya, walaupun sehabis berus gigi. Lapisan tipis yang dalam bahasa perubatan dinamakan biofilm tetap terbentuk selepas anda membersihkan gigi dengan berus. Biofilm merupakan lapisan di mana terdapat banyak sekali mikroorganisma baik dan jahat, yang kemudian bergabung dengan sisa makanan yang disebut plak gigi.


Bila plak tidak dibersihkan dengan cara yang dianjurkan dan benar, maka lama kelamaan terjadi deposit mineral dari najis itu sendiri, air liur, dan sisa makanan di dalam plak yang seiring masa akan mengeras. Plak yang keras itulah karang gigi atau dental calculus yang boleh menyebabkan bau mulut tidak sedap.

Karang gigi tersebut semata hadir bukan kerana deposit kotoran, tetapi juga disokong dengan berlakunya defisit air liur. Air liur atau air liur merupakan elemen penting yang tetap harus ada di dalam rongga mulut. Meski orang menganggap air liur menjijikkan, di dalam mulut peranannya sangat penting, tanpanya maka akan berlaku pelbagai masalah, seperti karang gigi ini.

Air liur bekerja sebagai self-cleansing, yang membersihkan sisa makanan dan plak yang terdapat di permukaan gigi secara bermati-matian pada daerah 2/3 mahkota gigi dan tidak sampai daerah leher gigi. Daerah gigi yang tidak terbilas air liur inilah tempat terbentuknya karang gigi, yang kelihatan sebagai garis kekuningan atau kecoklatan.

Bahaya Terdapatnya Karang Gigi


Selain menunjukkan seseorang tidak peduli dengan kesihatan dan kebersihan, karang gigi juga menimbulkan pelbagai kesan sampingan.

Dalam keadaan tertentu, karang gigi yang tidak dibersihkan alias diabaikan tetap melekat boleh menyebabkan keradangan pada gusi dan tulang penyokong gigi serta membiarkan bakteria bebas membiak di dalam rongga mulut yang pada akhirnya menimbulkan masalah gigi dan mulut lain.

Pada tahap lanjut, terjadi keradangan tisu penyokong gigi yang boleh menyebabkan goyangnya gigi dan tak jarang yang berujung pada copotnya gigi. Bila karang gigi terjadi pada orang warga tua, jangan terkejut bila kehilangan gigi akan terjadi jika tidak dibersihkan seawal mungkin.

Tips Menghilangkan Karang Gigi


Hingga masa ini, belum ada kenyataan (testimoni) mengenai teknik pembersihan karang gigi 'hanya' dengan memberus gigi secara rutin, sebaik apapun kualiti berus yang dipakai.

Karang gigi hanya boleh dihilangkan dengan dua alat perubatan dengan proses pembersihan yang dinamakan bersisik, iaitu.

1. Alat ultrasonik (ultrasonic scaler)

ultrasonic scaler
ultrasonic scaler

Ultrasonik scaler tip merupakan alat yang direka khas untuk membersihkan dental calculus sehingga daerah yang sulit dijangkau, seperti bawah gusi.

Alat ini dapat membersihkan kotoran keras (karang) pada gigi dengan hasil yang optimum. Ultrasonik scaler bekerja dengan memberikan getaran ultrasonik untuk memecah karang gigi dengan menampal atau meletakkan bahagian hujungnya yang berbentuk runcing tepat pada karang gigi.

Bahagian hujung ultrasonic scaler menyembur air yang bertujuan untuk mengurangkan panas kerana geseran alat dengan gigi dan membilas bekas pecahan karang gigi agar menjaga permukaan gigi tetap steril atau bersih.

Timbul pelbagai timbal balik mengenai alat ini, seperti bentuk runcingnya alat ultrasonik dan getaran yang dihasilkan boleh merosakkan email. Jawapannya tidak boleh sepenuhnya benar ataupun salah. Jika digunakan dengan betul dan dilakukan oleh doktor yang kompeten di bidangnya, tidak ada kesan merosakkan lapisan email hingga dentin. Tetapi, beberapa pesakit memang memerlukan perhatian khusus masa menggunakan alat ini kerana pembentukan email yang tidak sempurna sehingga berisiko terhadap kerosakan email.

2. Alat pembersihan manual (scaler manual atau hand instrument)

hand instrument
hand instrument

Cara menghilangkan karang gigi selepas memanfaatkan vibrasi alat ultrasonik ialah menggunakan scaler manual, fungsinya membetulkan dan memastikan hasil kerja ultrasonic scaler.

Tips Mencegah Terbentuknya Karang Gigi


Apabila anda pernah mendengar tabiat memberus gigi dianggap sebagai cara menghilangkan karang gigi yang paling mudah, hal tersebut 'salah besar'.

Seperti disinggung sebelumnya, berus gigi tidak akan mampu mengikis kotoran yang telah mengeras pada leher gigi, walaupun menolak sekeras mungkin, yang ada berlaku pendarahan gusi atau gusi bengkak.

Memberus gigi merupakan salah satu usaha untuk mencegah timbulnya plak keras pada gigi. Lengkapnya, berikut cara mencegah terbentuknya karang gigi.

1. Memanfaatkan buah delima


Buah delima juga punya peranan penting di dalam mulut, salah satunya merawat gigi dari masalah kesihatan seperti karang gigi. Anda boleh mendapatkan gigi yang cerah cemerlang dengan memanfaatkan buah delima, caranya rutin pengambilan minyak biji delima yang mana terkandung banyak vitamin C yang dapat memelihara kesihatan gigi.


2. Menggunakan daun sirih


Daun sirih merupakan cara tradisional untuk mencegah timbulnya karang gigi. Penggunaan daun sirih untuk merawat rongga mulut tetap segar dan sihat menjadi pilihan mudah dan murah untuk anda. Menurut laporan daripada kajian terkini, air rebusan daun sirih juga mampu membersihkan plak.

Anda hanya perlu menyiapkan beberapa genggam daun sirih, setelah itu bersihkan dan rebus. Air hasil rebusan anda gunakan sebagai ubat kumur, gunakan sampai habis dan lakukan rutin agar rongga mulut serta komponen di dalamnya tetap sihat.

3. Makan buah strawberi


Stroberi dapat memutihkan gigi dengan cara menghilangkan kotoran yang melekat pada permukaan. Namun, perlu anda ketahui bahawa buah strawberi bersifat asid yang mana bila gigi dibiarkan terus menerima asid dari buah ini ataupun bahan makanan lain akan membahayakan kesihatan gigi.

4. Banyak minum air putih


Tubuh manusia hampir seluruhnya dipenuhi oleh air. Keperluan cecair harus dipenuhi setiap harinya agar tidak berlaku defisit cecair yang mencetuskan banyak masalah, salah satunya pengurangan pengeluaran air liur atau air liur. Jika anda sudah membaca artikel ini dari awal, pasti tahu betapa vitalnya fungsi air liur.


5. Memberus gigi 2 kali sehari


Kebiasaan mutlak ini tidak boleh anda elakkan. Memberus gigi rutin dua kali sehari akan membantu mencegah terbentuknya plak dan karang pada gigi yang menyebabkan bau pada mulut ataupun nafas pada keadaan yang sudah parah

Memberus gigi perlu dilakukan dengan betul. Pasta ataupun berus gigi yang digunakan tidak diwajibkan memakai tanda ini ataupun itu, yang lebih penting untuk anda perhatikan ialah cara menggosok gigi yang betul.

Cara menggosok gigi yang betul:
  • Seperti biasa, tuangkan pasta gigi sebanyak satu ruas jari pada berus.
  • Kumur-kumur dengan air biasa sebanyak sekurang-kurangnya tiga kali.
  • Langsungkan proses penyikatan dengan berjalan memainkan, atas ke bawah, dari kanan ke kiri (termasuk bahagian dalam).
  • Tidak perlu keras, yang terpenting kotoran atau sisa makanan yang melekat atau menyelip pada sela gigi terangkat. Untuk mengetahuinya, lakukan penyikatan sambil bercermin.
  • Terakhir, kumur-kumur dengan air biasa beberapa kali sehingga bersih.

Penggosokan saja sebenarnya tidak mampu membuat gigi bersih secara maksimum. Anda memerlukan bantuan dental floss atau benang gigi. Dental floss dapat anda peroleh di farmasi dengan harga yang tidak terlalu berbeza-beza. Gunakan benang gigi setelah menggosok gigi, caranya dengan membersihkan sela gigi satu persatu dengan gerakan menarik dari bawah ke atas.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon