Saturday, August 20, 2016

Tips Menangani Kulit Kering Dengan Masker dari Bahan Alami

Tips Menangani Kulit Kering Dengan Masker dari Bahan Alami. menjadi salah satu masalah yang paling kerap dialami kaum hawa. Kulit kering akan membuat penampilan kita serasa kurang sempurna, dan dengan keadaan yang seperti ini tentunya akan membuat kita krisis percaya diri. Terlebih jika setiap hari kita harus bertemu dengan rakan kerja atau teman-teman kita. Kulit kering perlu dirawat agar kulit kembali menjadi kulit yang lembab.

Tips Menangani Kulit Kering Dengan Masker dari Bahan Alami


Tips Menangani Kulit Kering Dengan Masker dari Bahan Alami

Tips Menangani Kulit Kering Dengan Masker. Untuk menangani kulit kering, kita tidak harus membayar mahal dengan produk-produk komestik yang berprestij. Kita boleh menggunakan bahan-bahan semulajadi di sekitar kita untuk diolah sebagai topeng yang boleh kita jadikan rutin sebagai usaha menangani kulit kering.

Berikut ini akan dijelaskan mengenai apa saja bahan-bahan semulajadi yang dapat kita olah menjadi topeng alami.

1. Masker alami dari Tomato
Selain untuk menangani jerawat, tomato juga boleh digunakan untuk menangani kulit kering. Caranya, siapkan tomato yang sudah dicuci bersih, kemudian potong-potong dan blender hingga halus. Jika sudah halus, sapukan tomato pada wajah. Biarkan selama 15 hingga 30 minit. Setelah itu bilas wajah dengan air bersih, namun akan lebih baik jika dibilas dengan air hangat. Lakukan rawatan dengan topeng tomato ini 3 hingga 4 kali dalam seminggu, agar kulit kering segera dapat diatasi.

Baca 10 Faedah Tomato Untuk Kesihatan dan Kecantikan Kulit

2. Topeng semulajadi dari buah Bengkoang
Bahan alami untuk menangani permasalahan kulit kering yang selanjutnya adalah buah bengkoang. Caranya, bersihkan bengkoang dari kulitnya kemudian cuci hingga bersih. Lalu potong-potong bengkoang dan haluskan dengan menggunakan blender. Apabila sudah halus, sapukan masker pada wajah hingga leher. Selepas itu biarkan hingga kering, atau diamkan kira-kira 15 atau 30 minit. Jika suda, bersihkan wajah dengan air bersih. Untuk mendapatkan hasil yang memuaskan, topeng ini boleh digunakan 3 kali dalam seminggu.

3. Masker alami dari Madu
Seperti yang telah kita ketahui, madu adalah salah satu bahan semulajadi yang sering digunakan dalam pelbagai produk kecantikan. Madu dapat pula kita manfaatkan untuk menangani kulit kering. Caranya sangat mudah, ambil madu secukupnya kemudian oleskan pada wajah, lalu diamkan hingga mengering. Setelah itu bilas wajah dengan air hangat. Maka kulit wajah akan beransur kembali lembab.

Baca Kebaikan Madu Untuk Kesihatan

4. Topeng semulajadi dari buah Alpukat
Bahan alami untuk menangani kulit kering selanjutnya adalah buah avokado. Cara membuatnya cukup mudah. Sediakan buah alpukat yang sudah matang, lalu ambil daging buah kemudian blender atau dihaluskan dengan sudu hingga cukup halus. Kemudian, sapukan pada wajah secara merata, serta diamkan selama kira-kira 15 atau 30 minit, selepas itu bilas dengan menggunakan air bersih. Untuk memperoleh hasil yang memuaskan, kita dapat melaksanakan cara ini 2 kali dalam seminggu.

5. Masker alami dari lidah buaya
Kita tentu tidak asing lagi dengan tanaman lidah buaya. Tanaman ini dapat dengan mudah kita dapati di sekitar rumah kita. Lidah buaya ini boleh kita manfaatkan sebagai topeng untuk menangani kulit kering. Caranya, petik lidah buaya kemudian turun gel atau air yang ada di dalamnya. Kemudian sapukan cecair tersebut secara merata pada wajah. Setelah itu diamkan hingga mengering, kemudian bilas dengan air bersih. Rawatan ini boleh kita lakukan 3 kali dalam seminggu, agar kita mendapatkan hasil yang maksimum.

Demikianlah beberapa Tis menangani topeng yang diperbuat daripada bahan semulajadi yang dapat kita terapkan untuk menangani kulit kering. Kita tidak perlu membayar mahal untuk mendapatkan kulit lembab, sebab bahan-bahan semulajadi yang terdapat di sekitar kita dapat kita manfaatkan untuk mengelakkan atau bahkan menangani kulit kering. Semoga bermanfaat dan selamat mencuba.

Baca wortel baik utuk mengatasi kulit kering

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon