Sunday, August 21, 2016

Tips Menangani Demam Pada Anak Dengan ubat Alami

Tips Menangani Demam Pada Anak Dengan ubat Alami. Bahaya demam pada kanak-kanak adalah akan mengakibatkan kejang-kejang. Hal inilah yang membuat para ibu bimbang. Akan tetapi, biasanya kejang pada anak jarang berlaku sewaktu demam, memang boleh saja terjadi dari beberapa kanak-kanak. Segeralah atasi kejang dengan cara yang baik dan jangan panik.

Banyak penyebab demam yang boleh terjadi pada kanak-kanak seperti selesema, masuk angin, jangkitan kerana virus dan bakteria, radang kerongkong, cirit-birit serta jangkitan pada saluran pernafasan. Di samping itu demam bermanfaat sebagai sistem kekebalan tubuh akan aktif kembali untuk pengeluaran sel darah putih. Namun, sebaiknya deman pada anak jangan dibiarkan. Beberapa ubat yang dapat anda berikan apabila anak demam yakni dengan ubat-ubatan alami. Perhatikan uraian berikut ini.

Menangani Demam Pada Anak Dengan ubat Alami


Tips Menangani Demam Pada Anak Dengan ubat Alami

Menggunakan Sambiloto
Seluruh bahagian tanaman sambiloto ternyata dapat digunakan. Bahkan pada tahun 1991 diadakan penyelidikan di Thailand bahawa 6 g sambiloto per hari sama efektifnya dengan parasetamol. Caranya hanya merebus 10 gram daun sambiloto kering dan 25 gram umbi kunyit kering. Didihkannya kedua-dua bahan tersebut dengan air 200 cc, lalu saringlah. Sesudah terasa hangat tambahkan madu bunga kapuk sebanyak 100 cc atau mahoni. Berikan 3 kali dalam sehari.

Menggunakan Lempuyang Emprit
Lempuyang empirit ini yang digunakan yakni rimpangnya dan rasanya pahit. Sebatian minyak atsiri berupa sekuiterpenketon yang terkandung di dalamnya dan berfungsi sebagai penurun panas. Cara membuatnya dengan mencuci 10 gram umbi lempuyang emprit. Parutlah dan tambah setengan air panas. Biarkan hingga sejuk, barulah diperah dan ambil keputusan perasaannya. Kemudian tambah 2 sudu makan madu bunga kapuk. Lakukan cara ini 3 kali sehari.

Menggunakan Kunyit
Selain sebagai penurun panas ramuan semulajadi ini juga dapat meningkatkan daya tahan tubuh anda. Jadi, baik untuk digunakan. Caranya yang dilakuakan cucilah 10 gram umbi kunyit kemudian parut dengan menambah 1/2 gelas air panas. Aduklah hingga merata lalu dinginkan. Peraslah dan gunakan air-sarinya. Jangan lupa tambahkan dengan perasan 1/2 buah limau nipis. Bagilah menjadi 3 bahagian campuran madu dan kunyit tersebut, namun sebelumnya campurkan dengan 2 sudu makan madu bunga kapuk. Barulah anda berikan 3 kali sehari.

Baca 10 Faedah Kunyit Sebagai Herba Tradisional

Menggunakan Temulawak
Temulawak banyak digunakan sebagai perangsang nafsu makan, perut kembung dan pegal-pegal juga sebagai penurun panas. Temulawak mempunyai zat aktif xanthorrhizol, alpha, betha curcumena dan germacrene yang berfungsi anti inflamasi atau anti peradangan antibiotik, serta meningkatkan pengeluaran dan rembesan hempedu. Cara memupuk cucilah 10 gram rimpang temulawak sehingga bersih. Parutlah dan tambahkan 1/2 cawan air panas kemudian kacau sekata. Tunggu hingga sejuk, lalu peras dan turun-sarinya. Seterusnya campur dengan 2 sudu makan madu bunga kapuk. Campuran madu dan temulawak dan aplikasikan 3 kali sehari pada kanak-kanak.

Menggunakan Air Kelapa Muda
Apabila panas, maka tubuh akan berfungsi untuk mengeluarkan keringat lebih banyak. Untuk itu, disyorkan memperbanyak minum air putih. Di samping itu, Air kelapa muda yang banyak mengandungi mineral seperti kalium. Sehingga sangat baik untuk mengatasi demam pada anak.

Beberapa jenis ubat tradisional berasal dari tumbuh-tumbuhan ubat-ubatan yang biasa digunakan oleh orang dahulu dan dipercayai ampuh dalam mengatasi demam pada anak. Kerana dibuat dari bahan alami, maka relatif lebih aman dan tidak menimbulkan kesan samping yang bererti apabila benar dalam penggunaannya. Dan demikian tadi Maklumat kesihatan Tips Menangani Demam Pada Anak Dengan ubat Alami, semoga bermanfaat

Baca Tips Menangani Anak Demam Tanpa Ubat

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon