Sunday, August 21, 2016

Tips Menangani Bayi Kuning Dan Kenali Sebabnya

Tips Menangani Bayi Kuning Dan Kenali Sebabnya. Bayi anda mengalami penyakit kuning? Pasti akan membuat anda bimbang akan hal itu. Kadang-kadang sikap bimbang orang tua menjadi berlebih setelah melihat keadaan bayi semakin menjadi. Jika bayi anda mengalami hal tersebut, anda tidak perlu cemas dan bimbang yang berlebihan. Mungkin anda boleh cuba tips mengatasi bayi kuning yang kami kongsikan hari ini. Semoga maklumat yang kami berikan memberi manfaat lebih untuk anda dan semuanya:

Tips Menangani Bayi Kuning Dan Kenali Sebabnya


Tips Menangani Bayi Kuning Dan Kenali Sebabnya

Langkah Menangani Penyakit Kuning
Yang mencetuskan bayi kuning berlainan, tetapi dapat diatasi melalui cara yang sama. Langkah alami sebagai ungkapan kasih dan sayang ibu pada buah hatinya dapat mengubati. Ya, dengan menyusukan buah hatinya, ini sama seperti dengan berikan penyembuhan bahkan memberi pencegahan daripada penyakit itu.

Pemberian ASI dapat menurunkan kandungan bilirubin, dan di bawah kenapa dianjurkan supaya ibu memberi susu ibu untuk buah hatinya. Selain itu, mengajak buah hati untuk menghangatkan di cahaya matahari pagi juga disyorkan sebagai langkah yang alami menangani permasalahan itu.

Sebabnya bayi kuning serta langkah mengatasinya ada pelbagai jenis. Sebahagian pencetus yang boleh menjadi penyebab terjadinya bayi kuning iaitu seperti berikut.
  • Jangkitan, ada jangkitan boleh juga mengakibatkan seseorang bayi diserang penyakit kuning. 
  • Jamu, di daerah kita benar-benar sangat popular dengan ramuan jamu. Terlebih ketika ibu sedang hamil maka pelbagai ramuan jamu juga diminum untuk janin yang dikandung. Namun sesungguhnya hal itu sangat membahayakan bagi keselamatan ibu serta janin. Satu di antaranya boleh menyebabkan bayi kuning. 
  • Golongan darah, ketidaksamaan golongan darah ibu dan anak juga boleh jadi pemicunya. 
  • Fungsi hati bayi yang belum boleh berjalan dengan normal. 

Baca Tips Menangani Bayi Menangis Di Malam Hari

Tips Masa ke doktor


Bayi anda mesti diperiksa sakit kuning atau tidak kami anjurkan pada hari ketiga serta ketujuh selepas kelahiran, apabila bilirubin level biasanya.

Isyarat tanda atau tanda-tanda tersebut mungkin saja memberikan indikasi penyakit kuning yang kronik atau komplikasi dari kelebihan bilirubin. Hubungi doktor bila:
  • Kulit bayi anda jadi lebih kuning 
  • Kulit bayi anda kelihatan kuning di bahagian perut, lengan atau kaki 
  • Bahagian putih mata bayi anda kelihatan kuning 
  • Bayi anda nampaknya lesu atau sakit atau susah untuk membangkitkan 
  • Bayi anda tidak berat tubuhnya tidak normal 
  • Bayi anda menangis bernada tinggi serta sangat tidak normal 
  • Bayi sakit kuning berlangsung kira-kira lebih tiga minggu 

Itulah tips mengatasi dan mengetahui penyebab serta tanda-tanda bayi mempunyai penyakit kuning. Bagi anda yang tidak ingin penyakit tersebut terjadi pada anak anda. Maka segeralah melakukan pemeriksaan pada doktor peribadi anda. Atau anda boleh memahami tanda-tanda penyakit kuning yang telah kami berikan di atas tadi. Sekian semoga bermanfaat

Baca Tips Menangani Demam Pada Anak Dengan ubat Alami

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon